LUMSP40514 Rådgiving og innovasjon i spesialpedagogisk virksomhet (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).

Undervisningssemester

5. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har kunnskap om kontekst og gjennomføring av rådgivingsprosesser
  • har kunnskap om ledelse, utvikling og evaluering i barnehage og skole
  • har kunnskap om spesialpedagogikk i relasjonsperspektiv
  • har kunnskap om læring og veiledning i et sosiokulturelt perspektiv

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere barrierer mot inkluderende praksiser
  • kan evaluere og analysere rådgivings- og innovasjonsprosesser
  • har et kritisk og reflektert syn på spesialpedagogikk i organisasjons- og forandringsperspektiv

Generell kompetanse
Kandidaten

  • har utviklet et kritisk og reflektert forhold til rådgivingsarbeid og innovasjon

Innhold

Emnet inneholder temaer som

  • rådgiving i spesialpedagogisk arbeid
  • ulike teoretiske modeller og samarbeidsforhold,
  • ledelse av spesialpedagogisk arbeid,
  • spesialpedagogisk arbeid i et organisasjonsperspektiv
  • barnehage og skole som lærende og inkluderende organisasjon
  • foreldresamarbeid og tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, skriving av tekster, feltarbeid og diskusjoner i plenum.

Om feltarbeidet (se også generell del av studieplan)
Feltarbeidet har et omfang på 10 dager. Gjennomføringen av feltarbeidet kan skje ved barnehager eller skoler høgskolen allerede har samarbeidsavtaler med, ved andre relevante institusjoner eller i tilknytning til evt. egen arbeidsplass. Studentene vil bli fulgt opp av høgskolens lærerteam, i samarbeid med den aktuelle institusjonen studenten har valgt. Dette vil være en fleksibel løsning som kan tilpasses de enkelte studentenes behov for yrkesinnretting av studieinnholdet. Grunnskolelærerstudenter kan integrere feltarbeidet i en evt. praksisopplæring de gjennomfører under Rammeplanen for grunnskolelærerutdanningen.

Feltarbeidet retter seg mot observasjon, kartlegging og evaluering av institusjonens arbeid med å utvikle egen organisasjon og veiledning/rådgivning i den forbindelse. Studentene gjennomføres fortrinnsvis i grupper, men kan etter søknad til emneansvarlig gjennomføres individuelt. Gruppene veiledes av HiØs lærerteam (4 t pr. gruppe pr. semester) når det gjelder planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering. Feltarbeidet knyttet til emnet Rådgivning og innovasjon i spesialpedagogisk virksomhet dokumenteres gjennom en muntlig presentasjon. Presetnasjonen er et arbeidskrav. Det vil bli gitt nærmere retningslinjer for format og gjennomføring av presentasjonen. 

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet. Studenter som tar masterstudiet som del av en grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (minst 80 % frammøte)
  • Gjennomført feltarbeid etter nærmere retningslinjer 
  • Muntlig presentasjon med utgangspunkt i feltarbeid, etter nærmere retningslinjer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeoppgave.
På bakgrunn av et oppgitt tema skal det skrives en fagtekst på 5000 ord (+/- 10 %).

Gradert karakterskala A - F.
Interne sensorer.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 13.06.2016

Aasen, T. M., & Amundsen, O. (2011). Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal.

Biesta, G. (2009). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability (formerly: Journal of Personnel Evaluation in Education), 21(1), pp. 33-46.

Cameron, D. L., & Thygesen, R. (Eds.). (2015). Transitions in the field of special education. Theoretical perspectives and implications for practice. Münster and New York: Waxmann.

Dalen, M., & Tangen, R. (2012). Barnehagens og skolens samarbeid med foreldre til barn og unge med spesielle behov. I E. Befring, & R. Tangen (Red.), Spesialpedagogikk (ss. 220-240). Oslo: Cappelen Damm.

Lassen, L. M. (2014). Rådgivning. Kunsten å hjelpe og sikre vekstfremmende prosesser. Oslo: Universitetsforlaget.

Lassen, L. M., & Breilid, N. (2011). Elevsamtaler som veiledningsverktøy i arbeidet med elevers selvutvikling og læringsutbytte i skolen. I K. Skagen (Red.), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning (ss. 93-114). Bergen: Fagbokforlaget.

Lassen, L. M., & Breilid, N. (2012). Foreldresamarbeid i praksis: Et verktøy for foreldre, lærere og elever for å skape utviklingsfremmende prosesser. Bergen: Fagbokforlaget.

Levin, B. (2011). Mobilising research knowledge in education. London Review of Education, 9(1), pp. 15-26.

Lingås, L. G. (2014). Etikk for pedagoger. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Mjelve, L. H. (2014). Spesialpedagogisk rådgivning- på rådgivers eller rådsøkers premisser? En kvalitativ videoobservasjonsstudie av rådgivningsrelasjoner. Spesialpedagogikk, 79(2), 58-69.

Skogen, K. (2004). Innovasjon i skolen: kvalitetsutvikling og kompetanseheving. Oslo: Universitetsforlaget.

Sträng, D. R. (2011). Handledning för utveckling och förändring. I T. J. Karlsen (Red.), Veiledning under nye vilkår: skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker (ss. 195-207). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Totalt 1350 sider.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:50:00