LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • kan gjøre rede for forhold som kan ligge til grunn for sosiale og emosjonelle vansker og hvordan en i barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og avhjelpe slike vansker
  • har kunnskap om ulike tilnærmingsmåter for å forstå sosiale og emosjonelle vansker

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere forhold i barnehage og skole som kan skape, opprettholde og forebygge sosiale og emosjonelle vansker
  • kan samarbeide med barnehager og skoler når det gjelder å tilrettelegge for et godt læringsmiljø for barn og unge i sosiale og emosjonelle vansker

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan forstå og reflektere over sosiale og emosjonelle vansker i et individuelt og relasjonelt perspektiv
  • har en grunnleggende kontekstuell og systemisk forståelse av sosiale og emosjonelle vansker

Innhold

Emnet består av ett innføringsseminar (begrepsbruk og et historisk og teoretisk perspektiv) og tre tema:
1) Sosiale og emosjonelle vansker i et oppvekstperspektiv
2) Forebyggende og problemløsende arbeid for de «bråkete» og «stille» elevene
3) Nevrologisk relaterte vansker og psykiske lidelser.

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i plenum.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)
  • Skrive en fagtekst (som gruppeoppgave) med utgangspunkt i et case, der gruppa diskuterer forhold som kan skape, opprettholde og/eller forebygge sosiale og emosjonelle vansker (ca 3000 ord).
  • Muntlig presentasjon av fagteksten (gruppevis) etter nærmere retningslinjer.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Skriftlig hjemmeeksamen har en varighet på tre uker, og kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 3000 ord (+/- 10%) etter nærmere angitte kriterier.

Det benyttes gradert karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 09.06.2016

Amundsen, M. L. (2014).  Elever med sosiale og emosjonelle vansker. I Høihilder og Lingås (red.) Pedagogikk 8.-13. trinn. Profesjonsutdanning av lærere. Oslo: Gyldendal Akademiske.

*Befring, E. (red.) (2003) Sosiale og emosjonelle vansker hos barn – problemer, utfordringer og muligheter i Barn i Norge 2003 - Utgiver: Voksne for Barn (http://stiftelsen-hvasser.no/documents/Barn_i_Norge_2003.pdf ) (Flere ulike forfattere- tils. 88 sider)

Befring, E. (2012). Forebygging blant barn og unge i et psykososialt perspektiv. I Befring, E. og Tangen, R. (red.) Spesialpedagogikk, s. 129-150. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 sider)

Befring, E. og Duesund, L. (2012). Relasjonsvansker: psykososial problematferd. I Befring, E. og Tangen, R. (red.) Spesialpedagogikk, s. 448-469. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (20 sider)

Bru, E., Idsøe, E.C., og Øverland, K. (2016). Psykisk helse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. Oslo

Drugli , M. B. (2013) Atferdsvansker hos barn. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Hattie, J. (2013) Synlig læring for lærere. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (utvalg)

*Holen, S. og Waagene, E (2014) Psykisk helse i skolen, Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant lærere, skoleledere og skoleeiere. Rapport 9/2014. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. (http://www.nifu.no/files/2014/05/NIFUrapport2014-9.pdf )

*Idsøe, C. og Idsøe, T. (2012) Emosjonelle vansker. Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?  Senter for atferdsforskning, Universitetet i Stavanger. http://laringsmiljosenteret.uis.no/getfile.php/SAF - ikke legg nye ting her!/Til nedlast/Respekthefte Emosjonelle vansker2.pdf

Kamplid I., Brekke M. og Stenberg O. (2015) Samarbeid mellom skole og Pedagogisk-psykologisk tjeneste om tilrettelegging av elevens opplæring krise. I Høihilder og Gulbrandsen(red.) Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Killen, K. (2008). Omsorgssvikt og barnemishandling. I: Kvello, Ø. (red). Oppvekst. Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 445–470. (ISBN 978 8205 380516)*

Klebeck, J. og Ogden, T. (2007) Nettverk og økologi. Oslo: Universitetsforlaget.

Jensen, R. (2001) Læring og vansker i skolen. Spesialpedagogikk nr. 10/2001

Jensen, R. (2013) … om å sette læring i system. Oplandske bokforlag. (Utvalg)

MacLure,M., Jones,L., Holmes, R. og MacRae, C. (2011) Becoming a problem: behavior and reputation in the early years classroom, British Educational Research Journal, First published on: 15 April 2011 (iFirst), 1–25

* Nordahl-Hansen, A., Kaale, A., & Ulvund, S. E. (2013). Inter-rater reliability of parent and preschool teacher ratings of language in children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 7 (11), 1391-1396.

*Nordahl-Hansen, A., Kaale, A., & Ulvund, S. E. (2014). Language assessment in children with autism spectrum disorder: Concurrent validity between report-based assessments and direct tests. Research in Autism Spectrum Disorders, 8 (9), 1100-1106.

Raundalen M. (2015) Barn og unge i sorg og krise. I Høihilder, E.K. og Gulbrandsen, O.A. (red.) Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Oslo: Gyldendal Akademiske.

*Sletten, M.A (2015) Psykiske plager blant ungdom i Barn i Norge 2015: Barn i Norge 2015  Tema:"Ungdom og psykisk helse" http://www.ungdata.no/asset/8507/1/8507_1.pdf (13 s)

Rønhovde, Lisbeth I. (2004): Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med AD/HD og Tourette syndrom (2.utgave), Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2-5.

Sørmo, D. (2015) Elever med sosiale og emosjonelle vansker. I Høihilder, E.K. og Gulbrandsen, O.A. (red.) Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Oslo: Gyldendal Akademiske.

Veland, J. (2011) Klarer skolen å inkludere de sosialt sårbare elevene? I Midthassel, U.V., Bru. E., Ertesvåg, S.K. og Roland, E. (red.) Sosiale og emosjonelle vansker. Oslo: Universitetsforlaget.

Wendelborg, C. (2015) Mobbing, krenkelser og arbeidsro i skolen. Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2014/15. NTNU Samfunnsforskning AS. Trondheim.

*=  tilgjengelig på nett

Anbefalt tilleggslitteratur:

Befring, E.  (2016) Grunnbok i spesialpedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget. (Utvalg 95 s)

Bryhn, G (2009) AD/HD – utredning, diagnostikk og behandling i Strand, G. (2009) AD/HD Tourettes syndrom og narkolepsi – en grunnbok. Fagbokforlaget. Oslo

Tidsskrift / artikler:

Årsrapport om barn og unges psykiske helse. Utgiver: Voksne for Barn

Barn i Norge 2014 "Når barn er pårørende"  (http://www.vfb.no/Barn i Norge 2014 "Når barn er pårørende".b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRjIYK.ips?template=webshop )

Ericsson, Kjersti (2009) Farlige barn – et historisk tilbakeblikk. Oslo: Voksne for barn: Barn i Norge, 9 – 17 (nettressurs)

Nordahl-Hansen, Fletcher-Watson, McConachie, Kaale (2016: in press) Relations between specific and global outcome measures in a social-communication intervention for children with autism spectrum disorder.  Research in Autism Spectrum Disorders

https://laeringsbloggen.com/2016/05/13/hva-er-et-godt-kartleggingsverktoy-5-tommelfingerregler/

http://www.eyeonkids.ca/docs/files/early_childhood_assessment.pdf

Spesialpedagogikk (http://www.spesialpedagogikk.no/Fagtidsskrift/Spesialpedagogikk/Arkiv/

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:51