LUMAT10415 Geometri, måling, statistikk og sannsynlighetsregning 2 (5-10) (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlige:
-
- Pedram Hatami
- Monica Nordbakke
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Matematikk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningen 5-10, kull 2015: 3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, kombinatorikk og sannsynlighetsregning (fordyper seg i temaene fra matematikk 1)
- kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
- kunnskap om flerkulturelle og samiske perspektiver knyttet til matematikk og matematikkdidaktikk
- kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
Ferdigheter
- bidra i lokalt læreplanarbeid
- bruke varierte undervisningsformer forankret i teori, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
Generell kompetanse
Studenten kan
- initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
Innhold
Innholdet bygger på kompetansemålene i hovedtemaene geometri, måling, statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk fra Kunnskapsløftet og på Nasjonale retningslinjer for fag GLU 5-10. Der kan følgende lærestoff inngå:
Geometri:
- Bevis fra formlikhet og kongruens
- Konstruksjoner, både med passer og linjal, og ved hjelp av digitale verktøy (fordyper seg i temaene fra matematikk 1)
- Enkel vektorregning (geometriske vektorer i planet og rommet)
- Trekant trigonometri med sinussetningen, cosinussetningen og arealsetningen.
- Kjennskap til enhetssirkelen trigonometri
Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk (fordypning i temaene fra matematikk 1):
- Elementær kombinatorikk.
- Sannsynlighetsmodeller og utfall.
- Regneregler for sannsynlighet, inkludert betinget sannsynlighet, Bayes-setning og lov om total sannsynlighet.
- Regning i grunnleggende diskrete(binomiske og hypergeometriske)
- Egenskaper og konseptuell forståelse (begrepsforståelse) av normalfordeling, forventning og varians, hypotesetesting.
De faglige temaene skal knyttes opp til didaktikk og relateres til arbeidet på trinnene 5-10. Geogebra skal benyttes innen geometri. Studentene skal erfare ulike arbeidsmåter i studiet.
Didaktiske temaer:
- Problemløsning
- Å kunne skrive: utføre enkle bevis innenfor geometri
- Muntlige ferdigheter: å begrunne og argumentere for bevis
- Å kunne lese matematiske tekster og tekster med matematisk innhold
- Kjennskap til nyere matematikkdidaktisk forskning
- Varierte arbeidsmåter innenfor geometri.
- Læreplanarbeid: å lage årsplaner, ukeplaner, IOP
- Flerkulturelle og samiske perspektiver
Studentene skal formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig tema relevant for 5.-10. trinn. De skal bruke presentasjonsverktøy i formidlingen for resten av studentgruppen.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal arbeide i basisgrupper, andre grupperinger og individuelt.
De skal møte varierte arbeidsformer i emnet: forelesninger, fagdidaktisk refleksjon, oppgaveregning med ulike typer oppgaver, arbeid med konkrete og utforskende arbeidsmåter. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap. IKT skal inngå som en sentral del av matematikkstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.
Studentene gjennomfører et forsknings- og utviklingsarbeid i forbindelse med fordypningsoppgaven, se pkt. Arbeidskrav.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Praksis er integrert i emnet og oppgaver i faget er profesjonsrelevante og knyttet til praksis. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene må forberede seg til, og delta på minimum 6 av 8 studentrettinger med både matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver. En av studentrettingene skal handle om lærebokgranskning og presenteres muntlig. Faglærer godkjenner hver enkelt studentretting.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
6 timers individuell skriftlig eksamen der kandidatene prøves i både matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver.
Tillatt hjelpemiddel: Numerisk kalkulator.
Det gis bokstavkarakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Intern og ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Emnet studentevalueres i løpet av semesteret (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 21. juni 2016.
Knut Ole Lysø. Sannsynlighetsregning – en fagdidaktisk innföring. Caspar Forlag.
Löwing M og Kilborn W., Kulturmöte i matematikkundervisning – eksempler fra 41 språk, Capplen Damm Akademisk, ISBN 978-82-02-39425-7
QED 5 – 10, bind 1, Capplen Damm Akademisk (studenter har den från 101 og 102)
Trond Stölen, Gustavsen ,…, QED 5 – 10, bind 2, Capplen Damm Akademisk
Lunde, O. (2009). Nå får jeg det til! Om tilpasset opplæring i matematikk. INFO VEST Forlag.
Olafsen, A.R. & Maugesten, M. (2009). Matematikkdidaktikk i klasserommet. Universitetsforlaget.
(Bøkene skal finnes i bokhandelen på høgskolen ved studiestart.)
Kunnskapsløftet LK06
Eva Taflin, Bedömning av olika kompetens/förmågor – Rika problem
http://www.ur.se/Produkter/168908-UR-Samtiden-Matematik-i-kubik-Att-bedoma-problemlosning-i-matematik
Hatami R, Retorisk – resonerande matematik http://nbas.ncm.gu.se/node/18826
Nett-resursene til Ndla.no