LUKHV10111 Kunst og visuell kommunikasjon (2-dimensjonal form) (5-10) (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Victor Tymczuk
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Kunst og håndverk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng)..
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hovedretninger innenfor bildekunst og skulptur fra antikken til dagens uttrykk
- kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
- kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
- kunnskap om sentrale teorier om barns todimensjonale formspråkutvikling
- kunnskap om materialer, teknikker og redskaper som er vanlige i arbeid med bilder
- estetisk kompetanse og kunnskap om bruk av estetiske virkemidler
- fagdidaktisk kunnskap og kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter er del av arbeidet i faget, og hvordan legge til rette for tilpasset opplæring
Ferdigheter
Studenten kan
- eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder
- organisere enkle utstillinger og lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
- bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kunstuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
- inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget
Generell kompetanse
Studenten kan
- bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget
Innhold
Temaer som vil bli behandlet i emnet er:
- Billedkunstens historie fra antikken til modernistisk formspråk
- Eget bildearbeid med utgangspunkt i sentrale kunstperioder
- Barns formspråk i todimensjonal form
- Billedanalyse
- Fagets historie
- Kunnskapsløftet med vekt på 'Det skapende menneske' og læreplan i kunst og håndverk
- Studieturer som grunnlag for kunnskap og generell kompetanse
Gjennom arbeidet med temaene skal studentene få erfaring med ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 5-10. Sentralt i de ulike temaene står tilpasset opplæring, flerkulturelle og samiske perspektiver, samt grunnleggende ferdigheter.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har en teoretisk forankring der veksling mellom kunstfaglige studier, eget estetisk skapende bildearbeid og fagdidaktisk refleksjon gir grunnlag for å forstå, vurdere og videreutvikle ideer i eget arbeid. Undervisningen bygger på oppdatert forskningsbasert kunnskap. Det vil bli minst en obligatorisk studietur i semesteret.
Arbeidsomfang
Det forventes en studieinnsats på minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
3 uker praksis i semesteret. Se nærmere beskrivelse i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis (5-10).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent frammøte til undervisning (minimum 80 % tilstedeværelse) og studieturer. Den enkelte faglærer sender rundt tilstedeværelsesliste som signeres av studenten. Dersom studenten ikke kan delta på organisert studietur, må han/hun utarbeide og få godkjent et alternativt opplegg.
- Gjennomført og godkjent oppgave i billedanalyse som leveres individuelt og skriftlig (800-1200 ord); i henhold til semesterplanen.
Eksamen
Som en del av undervisningen gis formativ vurdering på arbeider og faglig progresjon.
Eksamensform
- Mappeeksamen med utstilte produkter som leveres innen angitt frist. Mappen skal bestå av kandidatens individuelle arbeider i emnet med tilhørende prosessdokumentasjon og logg.
- Individuell muntlig eksamen, varighet cirka 25 minutter, med utgangspunkt i presentasjon av kandidatens egne produkter. Den muntlige eksaminasjonen tar også opp spørsmål fra pensumlitteratur og lærestoff i emnet.
Det gis en samlet karakter i emnet. Karakteren blir fastsatt av to interne sensorer på grunnlag av en helhetlig vurdering. Karakterskala A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Ved eventuell ny eksamen kan eksamensmappen forbedres én gang. Muntlig eksamen må avlegges etter forbedret eksamensmappe for å få ny karakter i emnet.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3).
Litteratur
Det tas forbehold om endring i litteraturlista før studiestart.
Foruten undervisningen og feltstudier ved kunsthistorisk museum og gallerier er følgende pensum:
- Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kunnskapsdepartementet.
A) Generell del: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Den-generelle-delen-av-lareplanen/
B) Prinsipp for opplæringen: http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/Prinsipp-for-opplaringa-i-Kunnskapsloftet/ http://www.udir.no/upload/larerplaner/Fastsatte_lareplaner_for_Kunnskapsloeftet/prinsipper_lk06.pdf
C) Læreplan i kunst og håndverk: http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655 http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/larerplaner/generell_del/Generell_del_lareplan_bm.rtf
2. Beckett, Wendy (2007) Maleriets historie. Oslo: Spektrum forlag
3. Danbolt, Gunnar (2002): Blikk for bilder. Om tolkning og formidling av billedkunst. Oslo: Abstrakt forlag
4. Engelstad, Arne (2000): Interart. Gjennom epokene med litteratur, bildekunst og musikk. Bergen: Fagbokforlaget. (Ikke Litteratur- og Musikkavsnittene !)
5. Haabesland & Vavik (2000): Kunst og håndverk? hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget [s.14-85, s.128-181]
6. Johannessen, Aggi Folgerø (2003): Grunnbok i bildeskaping med kunstnere i modernismen og samtidskunsten som forbilder. Bergen: Fagbokforlaget [s.13-84]
7. Nielsen, Liv Merete (2009) Fagdidaktikk for kunst og håndverk: i går - i dag - i morgen. Oslo: Universitetsforlaget [s.35-117]
8. Thorsnes, Tollef (2009): Grunnleggende ferdigheter i kunst og håndverk. I : Traavik, Hilde, Hallås, Oddrun og Ørvig, Anne: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo : Universitetsforlaget [Artikkel 11/s.212 - 227]
9. Kompendier, aktuelle artikler i tidsskrift, aviser, bøker og forelesninger ved gallerier og kunst- og kulturmuseer er også å regne som pensum.