LSBV314 Småbarnsstudier (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Nina Johannesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt fordypningsemne i Barnehagelærerutdanningen, både heltid og deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Progresjonskrav tilknyttet Barnehagelærerutdanningen må være innfridd.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har fordypet kunnskap om

  • ulike etiske og estetiske perspektiver i småbarnspedagogiske praksiser, med utgangspunkt i krysningspunktet mellom barn som medskapere i barnehagen og det pedagogiske ansvar
  • ulike relasjonelle perspektiver i småbarnspedagogiske praksiser, med utgangspunkt i ulike bevegelige relasjoner mellom subjekter (barn og voksne), materialiteter, (møbler, leker, redskaper etc.) og diskurser
  • ulike politiske perspektiver på de yngste barna i barnehage og samfunn, med utgangspunkt i krysningspunktet mellom dagens utdanningspolitikk og barns rettigheter

Ferdigheter
Studenten kan

  • drøfte og håndtere barns medskapende uttrykk samtidig som det pedagogiske ansvaret ivaretas
  • håndtere sammenvevde og bevegelige relasjoner mellom subjekter, materialiteter og diskurser
  • drøfte og forholde seg kritisk til ulike diskurser om små barn, barnehage og barnehagepolitikk

Generell kompetanse
Studenten

  • respekterer små barns integritet og verdighet
  • forholder seg adekvat til småbarnas uttrykk og lar disse gi avtrykk i pedagogiske prosesser
  • reflekterer kritisk og etisk over relasjoner mellom barn, voksne, materialiteter og diskurser
  • bidrar til kritiske og etiske diskusjoner om barns plass i barnehage og samfunn

Innhold

Emnet er delt inn i tre temaområder:

  • Etiske og estetiske perspektiver i småbarnspedagogiske praksiser: uttrykk, inntrykk og avtrykk
  • Relasjonelle perspektiver i småbarnspedagogiske praksiser: subjektiviteter, materialiteter og diskurser 
  • Kritiske og politiske perspektiver på de yngste barna i barnehage og samfunn: rettigheter, rettferdigheter og reguleringer

Undervisnings- og læringsformer

I emnet skal studenter og faglærere sammen skape ny kunnskap relatert til pedagogisk arbeid blant små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsteder for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses og granskes på ulike måter og tradisjonell undervisning skal utfordres.

Kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere både av faglig og administrativ art vil foregå via Fronter.

Veiledning og arbeid i basisgrupper
Hver studentgruppe får inntil to veiledninger knyttet til produksjon av en gruppefagtekst (se arbeidskrav).
Hver studentgruppe danner et team som, med veiledning fra faglærere, skal ta ansvar for å planlegge, promotere, gjennomføre og evaluere læringsprosessene for medstudenter og faglærere.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 35 t/u inkludert undervisning.

Praksis

10 dagers praksis i en av HiØs parnterbarnehager.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Bestått praksis
2. Produksjon av en skriftlig fagtekst skrevet i profesjonsteamet. Omfang 7-10 sider, skrifttype Times New Roman, str. 12, linjeavstand 1 ½
3. Deltakelse i team som skal ta medansvar for profesjonsrelevante læringsprosesser, der medstudenter og lærere involveres. Læringsprosessene blir organisert i studentledete temabaserte seminarer
4. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. 
Ved tilstedeværelse under 70% må hele studiet tas på nytt neste studieår.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten én mulighet til å rette opp dette gjennom oppgaver definert av faglærer, med unntak av arbeidskrav 4.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen
Den muntlige eksamen består i en presentasjon (varighet ca. 10 minutter), med utgangspunkt i skriftlig gruppefagtekst (se arbeidskrav). Deretter skal kandidaten delta i en faglig samtale med sensorene (intern og ekstern). Tidsrammen for hele eksamen er ca. 45 minutter.
Det gis bokstavkarakter etter karakterskala A-F.

Kandidater som ikke består eksamen kan tidligst fremstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring med utgangspunkt i allerede godkjent arbeidskrav.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Arbeidet i hvert tema som er behandlet i de studentledete seminarene evalueres av studenter og lærere i fellesskap
- Sluttevaluering
Resultatene behandles av fagansvarlig og danner utgangspunkt for det videre arbeidet.

Litteratur

Litteraturlisten er gjort tilgjengelig 9. juni 2016.

Bae, Berit (red.) (2011). Medvirkning i barnehagen – potensialer i det uforutsette Bergen: Fagbokforlaget

Dahlberg, G., Olsson, L. og Theorell, E. (2013) Det Magiska Språket – små barns relationer till språket, läsande och skrivande i en globaliserad värld Resultatdialog 2013 Vitenskapsrådets rapportserie 4

Glaser, Vibeke (2011). Barns behov – forstått og definert av hvem? I: Vibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet & Frode Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

Gulpilar, T., Hernes, L. og Winger, N. (red) (2016) Blikk for barn. Fagbokforlaget kap.
3 og 5-15

Hansson, Hege (2015). En barnehage til begjær. Bergen: Fagbokforlaget

Johannesen, Nina (2013). Tvil som drivkraft. Nordisk barnehageforskning, 6(6), 1-17

Jonsson, A. (2016) Förskollärarens kommunikasjon med de yngste barnen i förskolan: med fokus på kvalitativa skillnader i hur ett innehåll kommuniceras. Nordisk barnehagen vol. 12 (1) s 1-16

Kjørholt, Anne Trine (2010). Barnehagen som lekegrind for autonomi og valgfrihet? I: Anne Trine Kjørholt (red). Barn som samfunnsborgere – til barns beste? S. 152 – 171. Oslo: Universitetsforlaget.

Larsen, Ann Sofi (2010). Potensialer i ubestemmelige øyeblikk. Nordisk barnehageforskning. 8(4), 1-13.

Nyhus, Mette Røe (2013). "Ventebølger" – En bok om de yngste barna i barnehagen; med venting som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget

Odegard, Nina (2015). Gjenbruk som kreativ kraft. Oslo: Pedagogisk Forum, (kap. 4 og 8).

Rossholt, Nina (2010). Gråtens mange ansikter. Toner og tempo i barnehagen. Nordic Studies in Education. Vol 30., 102-115.

Rudolph, K. (2015) Tilvenning En teoretisk og empirisk utforsking av fenomenet tilvenning i barnehagen Masteroppgave HiOA

Sandvik, N. (2016) (red). Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner – læring møter filosofi. Bergen: Fagbokforlaget

Sandvik, Ninni (2007). De yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn, nr. 1 s. 27-43.

Schei, T.B. (2012) Identitering- et forskningsteoretisk bidrag til kunnskap til danningsprosesser. I Ødegaard, E.E (red) Barnehagen som danningsarena. Bergen:Fagbokforlaget

Ulla, Bente (2011). Auget som arrangement – om blikk, makt og skjønn i profesjonsutøvingen til barnehagelæraren. Nordisk barnehageforskning. 8(5), 1-16.

Waterhouse, Ann Hege (2013). I materialenes verden: perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget

Wolf, K. Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen. Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter. Barn nr 1 2015 (Side 25-39)

Ødegaard, Elin Eriksen (2012). Meningsskaping i bruk av artefakter. I: E.E. Ødegaard (red.). Barnehagen som danningsarena. Bergen: Fagbokforlaget.

Tilleggslitteratur:
Bjørnestad, Elisabeth & Samuelsson, Ingrid Pramling (2012). Hva betyr livet i barnehagen for barn under tre år?: En forskningsoversikt. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/rapporter/2012/rapport-hva-betyr-livet-i-barnehagen-for.html?id=681150

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:57