LPRLE116 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 1 (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Alf Rolin
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten

  • kan begrunne fagets plass i skoleverket
  • kjenner godt til læreplanverket samt sentrale styringsdokumenter
  • har kunnskap om modeller for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen i faget
  • har kunnskaper om informasjonskilder i faget

Ferdigheter:
Studenten kan

  • anvende og reflektere over teori for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • formulere mål/læringsutbytte
  • utarbeide kjennetegn på måloppnåelse og kriterier for vurdering av og for læring i faget
  • utføre systematiske søk etter faglig og relevant informasjon, anvende ulike kriterier for kildekritikk
  • anvende relevante læremidler i faget

Generell kompetanse:
Studenten

  • kjenner faglærerrollen og anvar for å skape et godt læringsmiljø
  • kan arbeide sammen med andre faglærere og kolleger
  • kan kritisk reflektere over egen utvikling som lærer og klasseleder
  • har oversikt over ulike innformasjonsressurser og læremidler innen sitt fagfelt og kunne gjøre kritiske vurderinger av disse
  • har et bevisst forhold til etiske spørsmål i faget

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

  • Vitenskapsfaget, profesjonsfaget, skolefaget
  • Læreplaner og fagdidaktisk arbeid
  • Arbeidsmåter i faget, undervisningsmetoder og prinsipper
  • Læremidler inkludert IKT
  • Fag- og yrkesetikk
  • Elevvurdering

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesning, diskusjoner, grupperarbeid og øvelser. Emnet gis som seks hele dagers undervisning, og er knyttet til seks ukers praksisopplæring.

Avhengig av antall studenter knyttet til emnet, vil emnet kunne gjennomføres som veiledning. 

Praksis

Det er seks ukers praksisopplæring i skoler/utdanningsinstitusjoner knyttet til emnet. Det foreligger egen emnebeskrivelse for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1)     Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)

2)     Hjemmeoppgave om undervisningsplanlegging, gjennomføring og evaluering i faget, omfang 12-15 sider.

Oppgaven skal ta for seg spesielle utfordringer studenten har opplevd i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i faget i første praksisperiode. Ut fra en valgt problemstilling skal det ved bruk av didaktisk teori gjøres refleksjoner over hvordan disse utfordringene kan finne sine mulige løsninger.

Oppgaven forutsetter loggføring og skriftliggjøring av praksisforløpet og veiledningen i den forbindelse (praksisjournal). Problemstillingen skal godkjennes av didaktikklærer.

Oppgaven vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Vurderes oppgaven til ikke godkjent får studenten ett nytt forsøk til fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Religion, livssyn og etikk, didaktikk 1 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk) fremgår av emnebeskrivelsen for Pedagogikk i praktisk-pedagogisk utdanning.

Litteratur spesifikt for emnet:
(Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2014.)

* = i kompendiet

(Bøkene uten stjerne kan kjøpes i bokhandelen)

* Afdal, G. (2013) ”De store spørsmål og de små samtaler: Læreren som leder og deltaker i arbeid med religion”, i: Christensen. H. og Ulleberg, I. (red.) Klasseledelse, fag og danning. Oslo Gyldendal akademisk, 191-210 (20 s.)

Andreassen, B.-O. (2012) Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. (225 s.)

* Björlin, O. (2008) «Religionsläraren och religionerna», I: Lundberg, J. G. og Persson, B. L. (red.): religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religionskunskap. Årsbok, 40, s. 71-85 (15 s.)

* Breidlid, H. and T. Nicolaisen (2011) “Fortellingens ulike dimensjoner” i: I begynnelsen var fortellingen. Oslo: Universitetsforlaget, s. 57-76 (20 s.)

* Børresen, B. (2008) ”Filosofisk samtale som arbeidsmåte”, Religion og livssyn, 20, nr. 2, 40-44 (5 s.)

* Enger, T. (1996) ”Læreren i grunnskolens nye religionsfag: Åpent sinn og tomt hjerte?” Kirke og Kultur, 313-322 (10 s.)

* Fauske, R. (2013) ««Eg er så redd for ikkje å vere nøytral nok» Korleis skal ein tolke kravet om ei objektiv og nøytral undervisning, og kva problem er knytte til desse målsettingane?», i: Bente Afset m. fl. (red.) Kunnskap til hva? Om religion i skolen. Trondheim: Akademika forlag, s. 215-238

* Franck, O. (2013) «Den tredje vägen: mellan objektivistiska och subjektivistiska bilder av tro i undervisning i religionskunnskap. Religious literacy = Religiös literacitet?», Religion och livsfrågor (3), s. 19-23

* Fuglset, K. S. (2006) Fenomenet religionsundervisning. Fenomenologisk religionspedagogikk i det postsekulære samfunnet, HBO-rapport 6. Bodø: Høgskolen i Bodø. Kapitlene 2: ”Livsverda som forskningsfelt”, 18-36 (19 s.)

* Fuglseth, K. S. (2006) «For mykje eller for lite religion i det offentlige rommet?», Kirke og Kultur, nr. 1, 92-102 (11 s.) (=kap. 4 ”Samfunnets religiøse grunnlag” i boken Fenomenet religionsundervisning)

* Funch, C. (2011) “Etisk og eksistetiel dannelse – gennem ‘den store’ og ‘den lille’ fortælling”, Religionslæreren (2), 3-4 (2 s.)

* Gulbrandsen, E. (2002) «Den beste innfallsvinkelen for å starte arbeidet med filosofisk tenkning sammen med barn – finnes den?», Barn, nr. 3, 85-97 (12 s.)

* Gustafsson-Lundberg, J. (2006) «Religion, politik och globalisering. Religionsdidaktiska perspektiv». I: Lundberg, J. G. og Persson, B. L. (red.): religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religions-kunskap. Årsbok, 38, 79-93 (15 s.)

* Halvorsrud, Merete Moe og Moe, Steinar (2012) «RLE-faget i lokale læreplaner – en fallitt i skolen?», Prismet, 63, nr. 2-3, 157-172 (16 s.).

* Halvorsen, T. (2007) «Kohlbergkontro-verser», Norsk sosialt arbeid (2), s. 90-104

* Hansen, M. (2007) ”Pluralismen indad og udad. Skitse til en pluralistisk religionspæadgogik på bakgrund av Robert Jacksons bog fra 2004: ”Rethinking Religious Education and Plarality”, Religionslæreren (5), 10-15 (6 s.)

* Helskog, Guro H. (2012) «Danning i retning av menneskelig modenhet og visdom gjennom filosofisk dialog», Norsk filosofisk tidsskrift 47 (1), s. 46-60

* Herold, B. (2008) ”Undervisning med film”, Religionslæreren, (1), 6-8 (3 s.)

* Härenstam, K. (2000) Kan du höra vindhästen?: religionsdidaktik - om konsten att välja kunskap, Lund: Studentlitteratur, kap. 7, “Didaktiska reflektioner”, 123-164 (42 s.).

* Johnsen, E. B. m. fl. (1997) Kunnskapens tekster. Jakten på den gode lærebok. Oslo: Universitetsforlaget, s. 196-197, 204-206 (5 s.) (Om lærebokanalyse)    

* Jämtrud, U. (2010) ”Film öppnar dörren til livsfrågorna”, Religion & livsfrågor, (4), 5-7 (3 s.)

* Jämtrud, U. (2008) ”IKT i religionsundervisningen”, Religion & livsfrågor, 38, nr. 3, 11-14 (4 s.)

* Krogstad, K. (2012) «En undersøkelse av RLE-faget med blikk for det lokale», Prismet, 63, nr. 2-3, 143-155 (13 s.)

* Kvamme, O. A. (2008) «Om det reviderte religion og etikk-faget», Religion og livssyn, 20, 1, 6-10 (5 s.)

* Larsson, R. (2006) “Livsfrågor – Religion – Livsvärld. Några funderingar i anslutning til H.-G. Heimbrocks bok om en kontextuell religionsdidaktik”, Religion & livsfrågor, 36, nr. 4,10-12 (3 s.)

* Laudrup, C. (2006) ”Religion og religionsundervisning i EU – Religionspædagogiske integrationsstrategier i EU”, i: Andersen. P. B. m. fl., Religion, skole og kulturell integration i Danmark og Sverige. København: Museum Tusculanums Forlag, 183-203 ( 21 s.)

* Leer-Salvesen, K. (2013) «Filmundervisning og fiendebilder», Religion og livssyn, 25, 1, s. 7-11 (5 s.).

* Leirvik, O. (1011) «Religionskritikk på moralsk grunnlag», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 17-21 (5 s.)

* Lied, I. og Lied, S. (2010) «Vurdering i RLE», i: Dobson, Stephen og Engh, Roar (red.), Vurdering for læring i fag. Kristiansand: Høyskoleforlaget, s. 125-135 (11 s.).

* Lied, S. (2009) ”Mangfold i det livssynsplurale norske klasserommet – utfordringer og muligheter for lærerutdanningen”, Acta Didactica Norge, 3, nr. 1, s. 1-23 (24 s.)

* Lippe, M. von der; Hansen, O. H. B. (2006) : ”Hot-seat i KRL”, i: Ett fag – mange muligheter. En prak-tisk håndbok i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforl., 96-102 (24 s.)

* Neegaard, G., S. Øiestad Grande, R. Kvalvaag, R. Reinvang, og S. Østberg (2006) «Innføring i religionskunnskap» I: Gunnar Neegaard (red.). Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2006, 17- 40 (24 s.)

* Olsen, H. S. (2011) ”Den æstetiske erfaring som nutidig religionsdiskurs”, Religionslæreren, 1, 3-5 (3 s.)

* Roald, A. S. (2011) «Religionskritiske stemmer i den moderne islamske tradisjonen», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 22-26 (5 s.)

* Rolin, A.: ”Verdiformidling gjennom prosjektarbeid”, Prismet 49 (1998), 107-115 (9 s.)

* Skeie, G. (2002) ”Livssyn og livstolkning”, Tidsskrift for Teologi og Kirke, (2), 83-105 (23 s.) http://www.idunn.no/ts/ttk/2002/02/livssyn_og_livstolkning

* Skirbekk, G. (2011) «Religionskritikk – kvifor og korleis?», Religion og livssyn, 23, nr. 3, 12-16 (5 s.)

* Stubø, I. (2012) «Den norske grunnskolens formålsparagraf. Verdietikk i moralfilosofisk lys», i: Lied, Sidsel og Osbeck, Religionsdidaktisk arbeid pågår! Valset: Opplandske Bokforlag, 79-108 (30 s.)

* Stålsett, S. (2011) «’Gud’ som kritisk instans. Kristne ressurser til en religionskritikk innenfra”. Religion og livssyn, 23, nr. 3, 27-31 (5 s.)

* Synnes, R. M. (2010) «Religiøsitet blant unge muslimer og kristne i Oslo. Fra barnetro til voksentro», Tidsskrift for ungdomsforskning, 10, nr. 2, 3-18 (16 s.) http://www.ungdomsforskning.no/

Sødal, H. K.: Religions og livssynsdidaktikk, Oslo 2009 el nyere, 11-182 (172 s.)

* Thomas, A. (2010) «Farlig religion: om forskjellen på forkynnelse og holdnings-dannelse», Religion og livssyn (1), s. 22-28

* Tønnesen, E. S. (2013) «Å vise fra det uutsigelige – bruk av film i religionsundervisningen», Religion og livssyn, 25, nr. 1, 12-16 (5 s.)

* Vestøl, J. M. “Etikkundervisning” (5 s.) http://folk.uio.no/jonv/reldid/etikk/index.html

* Vestøl, J. M. (2008) «Nye læreplaner – nye kompetansekrav», Religion og livssyn, 20, 1, 11-19 (9 s.).

* Lippe, M. von der (2013) «Hvordan snakker ungdom om religion – og hvorfor snakker de sånn?», din (2), s. 7-3

                                               Totalt 889 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:48:11