LNF10111 Kjemiske stoffer og geofag (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Espen Braaten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i 

  • Naturfag, årsstudium 
  • Naturfag 2 (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten har:

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i grunnskolen
  • har kunnskaper om hvordan naturfaglig forskning og tenkemåte gir ny innsikt
  • har kunnskap om fordeler og ulemper ved ulike fagdidaktiske tilnærmingsmetoder overfor ulike alderstrinn, inklusive behov for en tilpasset opplæring
  • har kunnskap om utforskende arbeidsmåter
  • innsikt i hvordan forskningsbaserte nyvinninger kan skape samfunnsmessige utfordringer og etiske problemstillinger
  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper i kjemi og geofag
  • har tilegnet seg kunnskaper som ivaretar sikkerhet og trivsel for elever og lærer i laboratorium og i felt
  • har kjennskap til navn og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter, til dannelsen av disse, og til hovedtrekkene til den geologiske utviklingen på jorda
  • har kunnskaper om navnsetting, egenskaper og dannelsen av vanlige molekyler og hvordan periodesystemet kan være med å forklare dette
  • har kunnskaper om enkle kjemiske reaksjoner hvor energibegrepet, nøytralisasjon mellom syre og base og balansering av ligninger har en plass
  • har kunnskaper om prinsippene for navnsetting av organiske forbindelser i kjemi

Ferdigheter
Studenten:

  • har evne til å begrunne og vurdere måloppnåelsen i grunnskolens læreplaner som ansvarlig naturfaglærer
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige sammenhenger
  • kan benytte kjemiske begreper og forklaringsmodeller 
  • kan avdekke og forklare vanlige hverdagsforestillinger i naturfag
  • har utviklet evne til å vurdere egne og andres ulike undervisningsformer i forskjellige naturfaglige emner overfor ulike alderstrinn, inklusive IKT og særskilte opplæringsbehov
  • utviklet ferdigheter knyttet til praktisk undervisningsarbeid ute i naturen, og i laboratoriet
  • kan ta ansvar i et laboratorium i omgang med helseskadelige kjemikalier
  • utviklet evne til å vurdere egne og andres ulike undervisningsformer i forskjellige naturfaglige emner overfor ulike alderstrinn, inklusive IKT og særskilte opplæringsbehov
  • ferdigheter i å velge undervisningsformer som skaper begeistring og undring
  • ferdigheter i å benytte ulike innfallsvinkler til naturfaglige emner ute og inne ved bruk av digitale og mobile hjelpemidler
  • ferdigheter til å sette opp, gjennomføre og analysere enkle eksperimenter
  • kan skrive og presentere tekster i ulike sjangre som labrapporter, ulike gruppepresentasjoner og individuelle fagtekster

Generell kompetanse
Studentene:

  • er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen
  • har utviklet egne positive holdninger til fagområdet og er i stand til å drive undervisning som bidrar til å bearbeide elevenes hverdagsforestillinger
  • har utviklet evner og holdninger hos elever med ulik sosial og kulturell bakgrunn for å skape positiv interesse for realfag og for naturfaglig tenke- og arbeidsmetoder
  • har utviklet holdninger og kunnskaper om menneskets plass i naturen og vårt ansvar i forhold til naturforvaltning, bærekraftig utvikling og bevaring av livsmiljø - sentrale temaer i hele naturfaget
  • har evne til å vurdere egen og andres forskningsbaserte resultater og vil i noen grad kunne møte og bearbeide disse gjennom arbeidskrav og til eksamen
  • har evne til å se sammenhenger mellom ulike fagområder i naturfag i et tverrfaglig og flerkulturelt perspektiv

Innhold

Temaer som vil bli behandlet:

  • atomer, molekyler, kjemiske reaksjoner, oktettregelen, det periodiske system
  • sortere stoffer, kildesortering, kretsløp i naturen
  • egenskaper ved stoffer, partikkelmodellen 
  • faseoverganger
  • ekso- og endoterme reaksjoner
  • balansering av kjemiske ligninger
  • sure og basiske stoffer, pH, nøytralisasjon, buffer
  • hverdagskjemi
  • eksempler på ulike tilnærmingsmåter i formidling av kjemi og geofag
  • påvise og separere stoffer i blandinger, analyse av ukjent stoff
  • organisk kjemi, prinsipper for navnsetting
  • olje, kull og gass som råstoff og som forurensningskilde
  • generelle forurensninger, miljøgifter, klimaendringer
  • mineraler og bergarter behandlet ved praktiske øvelser ute og i laboratoriet
  • Østfolds geologi og landformer, tema for en ekskursjon
  • jordas oppbygning og geologiske utvikling ved bruk av modeller og eksempler fra nettbaserte undervisningsressurser

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli arbeidet med i forelesninger, på ekskursjoner, selvstudier, i laboratoriet, både som demonstrasjoner og ved laboratorieforsøk, ved gruppearbeid og ved laboratorierapporter, både med og uten bruk av digitale verktøy. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap. Ulike didaktiske tilnærmingsmåter til fagstoffet blir vektlagt i eget gruppevis studentarbeid med påfølgende tilbakemelding fra faglærer.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Gjennomføre 7 laboratorieøvelser i kjemi med tilhørende gruppevise rapporter.
  2. Levere gruppevis et didaktisk undervisningsopplegg innenfor temaene kjemiske reaksjoner, aggregattilstander, kildesortering, sikkerhet i omgang med kjemiske stoffer og atom- og molekylmodeller.
  3. Delta på én dags geologiekskursjon med tilhørende gruppevis rapport.
  4. Rapport fra praktisk laboratoriearbeid med mineraler og bergarter.

Eksamen

Individuell praktisk eksamen med muntlig eksaminasjon, varighet ca 35 minutter.

Avsluttende eksamen består av en individuell, praktisk prøve hvor kandidaten får demonstrert en laboratorieøvelse, forklare hva som er læringsmålet ved denne demonstrasjonen, samt vurdere ulike didaktiske tilnærmingsmåter til forsøkets kunnskapsmål. 1/3-del av tiden er avsatt til denne praktisk-muntlige delen, mens 2/3-del av tiden er en muntlig eksaminasjon i de øvrige temaene.

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det gis en samlet karakter etter skalaen A-F, der A er beste karakter og F er 'ikke bestått".

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 28. september 2016.

Hannisdal, M., & Ringnes, V. (2013). Kjemi for lærere (2. utg. ed.). Oslo: Gyldendal akademisk 324 s.

Fossen, H. (2008). Geologi: Stein, mineraler, fossiler og olje. Bergen: Fagbokforlaget 169s.

Kompendier utdelt fra lærer.

Støttelitteratur:
Mork, S., & Erlien, W. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag. Oslo: Universitetsforlaget 223s.

Ringnes, V., & Hannisdal, M. (2014). Kjemi fagdidaktikk : Kjemi i skolen (3. utg. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk 208s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:43