LBNOR10110 Språkkunnskap, tekstkunnskap og litteraturformidling (1-7) (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Karine Stjernholm
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om hvordan barn utvikler språk og begrep, muntlig og skriftlig
  • har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk og innsikt i forholdet mellom talemålsvariasjon og skriftspråksnormering
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske begreper og perspektiver
  • har kunnskap om litteratur fra nyere tid som retter seg mot ungdom og voksne lesere
  • har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som et andrespråk
  • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag

Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 1. til 7. trinn og grunngi faglige valg
  • kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket
  • kan legge til rette for at elevene kan skrive i ulike sjangrer og medium
  • kan reflektere over teksters kvalitet og bruksområde og legge til rette for, gjennomføre og vurdere samtaler om litteratur
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan analysere og tolke ulike typer tekster og formidle litteratur på varierte måter

Generell kompetanse
Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stø i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståing
  • kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltaking i det offentlige liv

Innhold

Emnet tar for seg tre hovedtema:

  • Tekstkunnskap
  • Litteraturformidling
  • Språkkunnskap

Temaet tekstkunnskap tar for seg arbeid med skriftlige og muntlige tekster i et retorisk og didaktisk perspektiv. I temaet litteraturformidling står litteraturdidaktikk, lesestimulering og leselyst sentralt. I temaet språkkunnskap er hovedvekten lagt på språket som system, og arbeidet med tema som fonologi, morfologi og syntaks skal ha et tydelig didaktisk og kontrastivt perspektiv. I tillegg handler temaet om barns språkutvikling, skriftspråknormering og språklig mangfold med vekt på norsk, samisk og minoritetsspråk.

Gjennom arbeidet med temaene skal studentene lære om ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på grunnskolens trinn 1-7. Det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet vil bli integrert i alle tre hovedtemaene.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i basisgrupper og individuelt arbeid, og lærestoffet skal bygge på anerkjent forskningsbasert kunnskap. I lærerutdanninga spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet mot emnets læringsutbytte.

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal også gå inn som en sentral del av norskstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.

Biblioteket: Norskfaget samarbeider dessuten med høgskolens bibliotek om tema som litteratursøk, referanseteknikk og akademisk skriving.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Studentene har tre uker praksis. I minst en av mappeoppgavene (se pkt. Arbeidskrav) skal studentene bruke erfaringene de har gjort i praksisperioden i norskfaget eller andre fag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Mappeoppgaver
Studentene får i løpet av semesteret fire oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaene det arbeides med (inkludert oppgave i praksisperioden). Arbeidene lagres digitalt i en arbeidsmappe. Tilbakemelding på disse arbeidene vil dels være fra faglærere og dels fra andre studenter, og noen av arbeidene kan dessuten være gjenstand for egenvurdering.

Alle fire mappeoppgavene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 35 minutter.
Den muntlige eksaminasjonen foregår normalt i to deler. Først presenterer kandidaten en selvvalgt tekst fra arbeidsmappa. Presentasjonen skal være mest mulig reflekterende rundt egen arbeidsprosess, og ikke bare være et referat av innholdet i fagteksten. Presentasjonen skal normalt ta 3-5 minutter. Deretter følger en eksaminasjonsdel på omlag 30 minutter, der sensorene og kandidaten har en faglig samtale med utgangspunkt i ett eller flere av temaene i mappearbeidene eller pensumlitteraturen.
Tillatte hjelpemidler: ingen.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F.
Intern og ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig har ansvar for at det gjennomføres emneevaluering (EVA 3). Resultatene behandles av lærergruppa som er knyttet til emnet, og studieleder.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 27. juni 2014.

Teoripensum:
Høygård, Anne: Barns språkutvikling, Universitetsforlaget 2.utgave 2006.

Iversen, Otnes, Solem: Grammatikken i bruk - i tekst og klasserom, Cappelen 2004

Kibsgaard og Husby: Norsk som andrespråk: barnehage og barnetrinn,. Universitetsforlaget 2009

Mjør mfl: Barnelitteratur - sjangrar og teksttypar, CAF 2012

Penne, Sylvi og Frøydis Hertzberg: Muntlige tekster i klasserommet, Universitetsforlaget 2008

Traavik, Hilde og Benthe K. Jansson (2013): Norskboka 1. Norsk for grunnskolelærerutdanning 1-7. Universitetsforlaget

Primærtekster:

· Bildebøker

Gro Dahle: Snill

Jon Fosse: Kant

Torill Kove: Den danske dikteren

Bjørn Sortland: Det hjertet husker

· Lettlesbøker

Nancy Riveland og Anna Fiske: Randi bur i koffert

Brit Bildøen: Huset Goggenheim

Erna Osland: Ivar Aasen- ei historie om kjærleik
Boka ligger på nettet:
http://www.nb.no/nbsok/nb/9c5fb4facfa4cf9a3572776b5c28ef77.nbdigital;jsessionid=65500700368C8B1BE0897997E21947B8.nbdigital3?lang=en#39

· Seks verker fra nyere barne- og ungdomslitteratur

Rune Belsvik: Den kjempestore, småstilige Dustefjertboka

Erlend Loe: Kurt IV

Klaus Hagerup: Høyere enn himmelen Boka ligger på nettet:

http://www.nb.no/nbsok/nb/7f528992459c385ef04bfc601eada439.nbdigital;jsessionid=9631FA5C69BB87B5D2BE9ADD31FA63E0.nbdigital2?lang=en#0

Maria Parr: Vaffelhjarte

Kim Fupz Aakeson: Engelbert H og den siste chanse

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:47