LBLHSTM13 Språk, tekst og matematikk (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Marion Elisenberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Progresjonskravene til barnehagelærerutdanningen må være innfridd.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv,
- kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner og moderne tekst- og mediekulturer
- kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
- kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking
- kunnskap om lekens betydning for språk- og matematikklæring
- kjennskap til samisk fortellertradisjon

Ferdigheter
Studenten
- kan observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling
- er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling og læring i arbeid med barnehagens innhold
- kan organisere et inkluderende og stimulerende læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens tekstformidling
- kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger

Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- forholder seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
- kan bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet

Innhold

  • Muntlig språkutvikling, generell begrepslæring og språkets betydning for læring av  matematikk
  • Skriftspråkutvikling og skriftspråkstimulering, overgang barnehage-skole
  • Flerspråklighet
  • Ulike typer samtaler med barn
  • Improvisasjon som arbeidsmåte
  • Helhetlig observasjon og vurdering/bruk av kartleggingsverktøy
  • Barnelitterære tekster
  • Høytlesing, litterær samtale og muntlig fortelling
  • Tall og barns utvikling av tallforståelse
  • Begynnende regning og gryende forståelse for symboler og tallsystemer
  • Måling og romforståelse
  • Tilrettelegging og bruk av barnehagens fysiske miljø og materiell som leketøy, konstruksjonsmateriell, bøker, spill, IKT-verktøy
  • Barn som problemløsere og pedagogrollen i problemløsningsaktivitet
  • Lek- og læringsteori som er aktuell for kunnskapsområdet

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, veiledning, case-relaterte øvelser, loggskriving og selvstudium. Studentene skal også gi tilbakemelding på hverandres arbeidskrav. IKT er et verktøy i arbeidet med emnet, og studentene skal også bruke biblioteket.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

20 dager praksis  i en av HiØS partnerbarnehager. Praksis knyttes til kunnskapsområdene Språk, tekst og matematikk og Barns, utvikling, lek og læring 2.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
    Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
2. Gjennomført og bestått praksis
3. Prosjekt knyttet til praksis med muntlig fremføring
4. Skriftlig, individuell matematikkoppgave 
5. Tre tekster levert i Fronter

Studenten får tilbakemelding fra faglærer om arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få en ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 1.

Arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig skoleeksamen 6 timer.
Hjelpemidler: kalkulator

Intern sensurering.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 9. juni 2016. Det tas forbehold om endringer innen studiestart.

Teoribøker:
Carlsen M. Wathne U. Blomgren G. 2012: Matematikk for barnehagelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Høigård, Anne 2013: Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget

Mjør, Ingeborg og Birkeland, Tone 2012: Barnelitteratur. Sjangrar og teksttypar. Oslo: LNU/Cappelen

Sandvik, M. og Spurkland, M. 2009: Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag

I kompendium:
Arntzen, Ragnar/Hjelde, Arnstein 2012: «Det var en gang en tospråklig gutt som skulle begynne på skolen. Språkvurdering og språkstimulering» i Norsk pedagogisk tidsskrift.

Kibsgaard, Sonja og Olaf Husby 2014: «Hvordan kan språk beskrives?» i Kibsgaard og Husby: Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget

Kulset, Nora B. 2015: «Musikken i språket – språket i musikken» i Kulset Musikk og andrespråk. Norsktilegnelse for små barn med annet morsmål. Oslo: Universitetsforlaget

Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid (legges i Fronter).

Eventyr
Et (selvvalgt) utvalg som inkluderer folkeeventyr, kunsteventyr, samisk(e) eventyr. Velg gjerne eventyr som blir omtalt i undervisningen.

Bildebøker
Anna Backe-Wiig: Don Fridtjof
Stian Hole: Garmanns sommer
Gro Dahle/Svein Nyhus: Sinna Mann
I tillegg: En valgfri bildebok (utgitt etter 2000)

Fortellingsbøker for barn
Maria Parr: Vaffelhjarte
Lindgren, Astrid: Brødrene Løvehjerte

Anbefalt til videre lesning: (listen blir supplert etter hvert)

Temaheftet Antall, rom og form:
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/Temahefte%20om%20antall%20rom%20og%20form.pdf

Udir: Språk er mer enn prat. http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Sprak/sprakveileder/

Udir: Temahefte for språk og språkmiljø. http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/Temahefte%20_om_spr%c3%a5kmiljo_og_sprakstimulering_i_barnehagen_bokm%c3%a5l_web.pdf?epslanguage=no

Kibsgaard, Sonja og Olaf Husby 2014: Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget (kap. 5 er i kompendiet, men resten av boka er like informativ)

Kjelaas, Irmelin 2009: «Trollet bodde i vann med fart i» - om stimulering av ord og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn». Noa. Tidsskrift for norsk som andrespråk. Norsktilegnelse for små barn med annet morsmål (25-2)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:38