LBLHSTM13 Språk, tekst og matematikk (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Marion Elisenberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Progresjonskravene til barnehagelærerutdanningen må være innfridd.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv,
- kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner og moderne tekst- og mediekulturer
- kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
- kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking
- kunnskap om lekens betydning for språk- og matematikklæring
- kjennskap til samisk fortellertradisjon
Ferdigheter
Studenten
- kan observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling
- er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling og læring i arbeid med barnehagens innhold
- kan organisere et inkluderende og stimulerende læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens tekstformidling
- kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- forholder seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
- kan bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet
Innhold
- Muntlig språkutvikling, generell begrepslæring og språkets betydning for læring av matematikk
- Skriftspråkutvikling og skriftspråkstimulering, overgang barnehage-skole
- Flerspråklighet
- Ulike typer samtaler med barn
- Improvisasjon som arbeidsmåte
- Helhetlig observasjon og vurdering/bruk av kartleggingsverktøy
- Barnelitterære tekster
- Høytlesing, litterær samtale og muntlig fortelling
- Tall og barns utvikling av tallforståelse
- Begynnende regning og gryende forståelse for symboler og tallsystemer
- Måling og romforståelse
- Tilrettelegging og bruk av barnehagens fysiske miljø og materiell som leketøy, konstruksjonsmateriell, bøker, spill, IKT-verktøy
- Barn som problemløsere og pedagogrollen i problemløsningsaktivitet
- Lek- og læringsteori som er aktuell for kunnskapsområdet
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, veiledning, case-relaterte øvelser, loggskriving og selvstudium. Studentene skal også gi tilbakemelding på hverandres arbeidskrav. IKT er et verktøy i arbeidet med emnet, og studentene skal også bruke biblioteket.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
20 dager praksis i en av HiØS partnerbarnehager. Praksis knyttes til kunnskapsområdene Språk, tekst og matematikk og Barns, utvikling, lek og læring 2.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
2. Gjennomført og bestått praksis
3. Prosjekt knyttet til praksis med muntlig fremføring
4. Skriftlig, individuell matematikkoppgave
5. Tre tekster levert i Fronter
Studenten får tilbakemelding fra faglærer om arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få en ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 1.
Arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig skoleeksamen 6 timer.
Hjelpemidler: kalkulator
Intern sensurering.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturen er sist oppdatert 9. juni 2016. Det tas forbehold om endringer innen studiestart.
Teoribøker:
Carlsen M. Wathne U. Blomgren G. 2012: Matematikk for barnehagelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Høigård, Anne 2013: Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget
Mjør, Ingeborg og Birkeland, Tone 2012: Barnelitteratur. Sjangrar og teksttypar. Oslo: LNU/Cappelen
Sandvik, M. og Spurkland, M. 2009: Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag
I kompendium:
Arntzen, Ragnar/Hjelde, Arnstein 2012: «Det var en gang en tospråklig gutt som skulle begynne på skolen. Språkvurdering og språkstimulering» i Norsk pedagogisk tidsskrift.
Kibsgaard, Sonja og Olaf Husby 2014: «Hvordan kan språk beskrives?» i Kibsgaard og Husby: Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget
Kulset, Nora B. 2015: «Musikken i språket – språket i musikken» i Kulset Musikk og andrespråk. Norsktilegnelse for små barn med annet morsmål. Oslo: Universitetsforlaget
Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid (legges i Fronter).
Eventyr
Et (selvvalgt) utvalg som inkluderer folkeeventyr, kunsteventyr, samisk(e) eventyr. Velg gjerne eventyr som blir omtalt i undervisningen.
Bildebøker
Anna Backe-Wiig: Don Fridtjof
Stian Hole: Garmanns sommer
Gro Dahle/Svein Nyhus: Sinna Mann
I tillegg: En valgfri bildebok (utgitt etter 2000)
Fortellingsbøker for barn
Maria Parr: Vaffelhjarte
Lindgren, Astrid: Brødrene Løvehjerte
Anbefalt til videre lesning: (listen blir supplert etter hvert)
Temaheftet Antall, rom og form:
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/Temahefte%20om%20antall%20rom%20og%20form.pdf
Udir: Språk er mer enn prat. http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Sprak/sprakveileder/
Udir: Temahefte for språk og språkmiljø. http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/Temahefte%20_om_spr%c3%a5kmiljo_og_sprakstimulering_i_barnehagen_bokm%c3%a5l_web.pdf?epslanguage=no
Kibsgaard, Sonja og Olaf Husby 2014: Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget (kap. 5 er i kompendiet, men resten av boka er like informativ)
Kjelaas, Irmelin 2009: «Trollet bodde i vann med fart i» - om stimulering av ord og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn». Noa. Tidsskrift for norsk som andrespråk. Norsktilegnelse for små barn med annet morsmål (25-2)