LA101IKT14 Innføring i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Magnus Nohr
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Obligatorisk emne for studenter som tar studiet IKT for lærere (30 studiepoeng).
- Valgfritt enkeltemne for studenter som er i en lærerutdanning ved HiØ
- Videreutdanning for lærere
Emnet tilbys som MOOC.
Undervisningssemester
IKT for lærere (30 studiepoeng): 1. semester (høst)
Enkeltemne for studenter i lærerutdanning: MOOC høst 2016
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kandidaten
- har gode ferdigheter i bruk av relevante verktøyprogram knyttet til digital studieteknikk, tekstbehandling, regneark, presentasjonsprogram, bildebehandling, videoredigering, animasjon, screencast, websider, blogg, digitale tavler, digitale fortellinger og web 2.0 (programvare på Internett)
- har utviklet kompetanse i forhold til bruk av teksttyper i undervisning og læring, for eksempel film, lyd, animasjonsfilm, screencast og digital historiefortelling
- har kunnskap om bruk av sammensatte tekster knyttet til digital studieteknikk og undervisning
- kan anvende IKT som hjelpemiddel i planlegging og administrasjon av eget studium, og for undervisning.
- kan arbeide i digitale læringsmiljø, bruke digitalt utstyr i læringssituasjoner og annen kommunikasjon og samarbeid over internett
- kan anvende multimediautstyr knyttet til grafikk, animasjon, bilde, lyd og video
- har kjennskap til relevant fri programvare, web 2.0 og nettressurser
- kan installere programvare som er aktuell til bruk i barnehagen og skoleverket eller i høyere utdanning
- behersker grunnleggende begreper knyttet til IKT
- kan produsere digitale læremidler
- kjenner verktøy for deling av erfaringer og kunnskap på Internett gjennom ulike former for blogging og samskriving
- kan bruke digitale hjelpemidler i arbeid med barn med lese- og skrivevansker
- behersker digital kommunikasjon på ulike arenaer
- har kjennskap til bruk av opphavsrett i klasserommet og på Internett
Innhold
Det blir lagt vekt på grunnleggende temaer innen IKT. Emnet tar utgangspunkt i Kunnskapsløftets beskrivelse av utvikling og bruk av digitale ferdigheter, tilsvarende mål i Rammeplanen for barnehagen og læreplanen for videregående skole.
Se ellers læringsutbyttebeskrivelsene.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gis i høstsemesteret og er nettbasert. Arbeidsformene som anvendes er relevante for arbeidsoppgaver lærere står overfor i barnehage, skole og annen relevant opplæring. Arbeidsformer som vil bli brukt er skriftlig og videobaserte læringsressurser. Hovedvekt vil ligge på at studenten opparbeider ferdigheter i bruk av digitale verktøy. Emnet gjennomføres som praktisk oppgavearbeid.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 20 timer i uka inkludert undervisning.
Eksamen
Individuell eksamensmappe bestående av 10 eksamenskomponenter.
Mappen vurderes til Bestått/Ikke bestått av to interne sensorer. Alle eksamenskomponenter i mappen må være bestått.
Eksamensmappen består av følgende komponenter:
- Digital studieteknikk
- Kontorprogramvare
- Presentasjonsprogram
- Bildebehandling
- Videoredigering og animasjonsfilm
- Screencast og digital retting
- Websider og blogg
- Digital tavle
- Digitale fortellinger
- Opphavsrett samt digitale hjelpemidler for elever med lese- og skrivevansker.
Alle komponenter skal leveres gjennom læringsplattform (LMS).
Ved Ikke bestått må emnet i sin helhet tas på nytt.
Evaluering av emnet
Studentene skal evaluere emnet i digitalt spørreskjema ved emnets slutt.
Litteratur
Pensum ligger tilgjengelig i de ulike modulene i LMS for IKT for lærere.