LURLE20213 Fordypning i etikk, jødedom, kristendom og islam (5-10) (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • viktige tros- og livstolkninger i religionene jødedom, kristendom og islam, og annet religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og mer globale forhold
  • religionshistorie med vekt på nyere tid og særlig på jødedommens, islams, og kristendommens historie fra reformasjonen og framover. Konfesjonskunnskap
  • hellige tekster med viktige fortellinger i religionene jødedom, kristendom og islam,
    deres litterære uttrykk og sjangrer, virkningshistorie, hermeneutikk og historisk-vitenskapelig perspektiv på tekstene
  • sammenligninger mellom religiøse tradisjoner og praksiser
  • religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiver i møte med aktuelle utfordringer som spørsmål om: liv og død, kjønn og likestilling, seksualitet, økonomi, miljø og ressursbruk,
    rusmidler og rusmisbruk
  • et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer  


Ferdigheter
Studenten kan

  • bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
  • bruke digitale verktøy med særlig blikk for kildekritikk i søk etter informasjon og etiske
    spørsmål om nett- etikette og personvern
  • bruke prinsippene for erfaringsbasert forskning i egen virksomhet som RLE-lærer
  • vurdere lærebøker og andre læremidler i faget, og i egen undervisning
  • lage lokale læreplaner i RLE
  • reflektere over egen utvikling i yrkesutøvelse som RLE-lærer
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen: kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese ulike typer tekster og regne
  • tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker meining i RLE-emnene,
    gjennom sjangrer, symbol, metaforer og andre virkemidler 


Generell kompetanse
Studenten kan

  • gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
  • se ungdomskultur og samfunn ellers i sammenheng med religioner og livssyn

Innhold

Emnet omfatter de følgende nasjonale fagemnene: jødedom, kristendom, islam,
etikk: religiøse og sekulære verdiperspektiv, og fagdidaktikk

  1. Jødedom med vekt på nyere tid
  2. Kristendom med vekt på nyere tid
  3. Islam med vekt på nyere tid
  4. Etikk: Religiøse og sekulære verdiperspektiv
  5. RLE som undervisningsfag i grunnskolens ungdomstrinn med følgende undertema:
  •  Fagdidaktikk
  •  Integrering av praksis
  •  Grunnleggende ferdigheter
  •  Tilpasset opplæring
  •  Vurdering av elever
  •  Flerkulturelle perspektiver
  •  Samiske forhold
  •  Forskningsbasert undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer.

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, faglig og didaktisk refleksjon, ekskursjoner, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen. Undervisningen bygger på forskningsbasert kunnskap.

Utgifter knyttet til studieturer må studentene påkoste selv, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats i emnet på minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Praksis er integrert i emnet og erfaringer fra praksis brukes i undervisningen og åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Gruppearbeid (2 studenter): muntlig presentasjon av et faglig og didaktisk tema med relevans for RLE i ungdomsskolen som også er del av RLE 202. 
    Arbeidskravet skal være forskningsbasert og belyse didaktisk teori, flerkulturelle perspektiver, tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter, og vurdering av elever.
    Studentene må gi muntlig vurdering av andre studenters presentasjoner.
    Lærer gir muntlig tilbakemelding om arbeidet er godkjent.
    Etter presentasjon lastes arbeidet opp i fronter-mappen studentsamarbeid.

  2. Gruppearbeid (2 studenter): Besøke ett kirkesamfunn med intervju, orientering og omvisning fra kirkesamfunnets ledelse eller ansatte.
    Arbeidskravet skal være forskningsbasert og belyse flerkulturelle perspektiver.
    Gruppene gir muntlige presentasjoner i klassen fra besøkene i kirkesamfunnene.
    Studentene må gi muntlige tilbakemeldinger på andre studenters presentasjoner.
     Lærer gir muntlig tilbakemelding om arbeidet er godkjent.
    Etter presentasjon lastes arbeidet opp i fronter-mappen studentsamarbeid.

  3. Ekskursjon: dagsbesøk: deltakelse på omvisning/møter med trossamfunn.
    Deltagelse med spørsmål under besøket og reflekterende oppsummering etter besøk.

  4. Obligatorisk deltakelse i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon.
    Sykemelding ved fravær gir rett til tilpassede oppgaver.

Besøkene til trossamfunnene og kirkene må bekostes i sin helhet av studenten.
Ved sykefravær de dagene gruppen og klassen besøker trossamfunn og kirke, må studenten besøke stedene på egen hånd, dokumentere, og gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.

Ved sykefravær på de obligatoriske dagene gruppene har presentasjoner (arbeidskrav), må studentene gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.
Eventuelt levere skriftlige kommentarer i Fronter på presentasjoner fra andre grupper, lastet opp i Fronter, som student har hatt fravær fra.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Muntlig individuell eksamen av 30 minutters varighet.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F.
Eksamen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emneansvarlig RLE-lærer har ansvar for at studentene får utføre evaluering av emnet RLE 202.
Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 8.desember 2014.
Kompendium for emnet selges i bokhandel: inneholder enkeltkapitler, artikler og utdrag

RLE som undervisningsfag: fagdidaktikk Repstad og Tallaksen (2014): Praktisk fagdidaktikk for religionsfagene. Oslo: Cappelen Damm. Kap.8: Å undervise om etikk ss. 155-172, Kap.11: Vurdering i religionsfagene ss. 260-287 (44s) Kompendium

Rian, D. (1999): Om å sammenligne religioner ss. 40-51 i: Verdensreligioner i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget (12s) Kompendium

UngDialog (2012-13): Aksjon: Dialog! Dialogmappen. Utvalgte deler. Digital http://ungdialog.no/onewebmedia/Aksjon%20Dialog%20mappe.pdf

Etikk og Verdiperspektiv Ariansen, Per & Jon Wetlesen (1994): Miljøfilosofi ss.243-278 i: Etikk – en innføring (red. K. E. Johansen) Oslo: Cappelen (35s) Kompendium

Human Etisk Forbund: Human.no (2.4. 2011): Eutanasi- aktiv dødshjelp. Oslo (1s): http://www.human.no/Livssynspolitikk/Eutanasi/

Human Etisk Forbund: Human.no (6.4. 2011): Abort. Oslo (1s): http://www.human.no/Livssynspolitikk/Abort/

Human Etisk Forbund: Human.no (6.4. 2011): http://www.human.no/Humanisme/Etiske-utfordringer/Dyr-og-etikk/

Human Etisk Forbund: Human.no (6.4.2011): http://www.human.no/Livssynspolitikk/Religiose-hodeplagg/

Leirvik og Røthing (red.) (2008): Verdier. Oslo: Universitetsforlaget Åse Røthing og Stine Helena Svendsen: Homotoleranse og heteroseksualitet, ss. 31- 46, L. Eriksen: Verdifellesskap eller uenighetsfellesskap? Håndtering av uenighet i klasserommet, ss.120-136) (33s)

Schmidt, Ulla Kap.2: Bioetikk i kristendommen ss. 24-47 i: Bioetikk i verdensreligionene. Religion, medisin og teknologisk endring (red. K. Jacobsen). Oslo: Abstrakt forlag (23s) Kompendium

Singer, Peter (2006): Å ta liv: Embryoet og fosteret ss. 143-169 i: Exphil II: Tekster i etikk. Oslo: IFIKK/Unipub (26s) Kompendium

Skatvik, F.S. (15.10.2010): Demokrati ikke egnet til å løse klimautfordringen i: Fri tanke.no. http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=7796 Digital

Kristendom Elstad, Hallgeir (2005): Nyere norsk kristendomshistorie. Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 7-104 (97s).

Engelsviken, Tormod (2006): Kristendom i Afrika ss. 18-24, i: Religion og livssyn. Tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge, 18 (3), 2006. (7s) Kompendium

Hvalvik, Reidar & Terje Stordalen (1999): Den store fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning. Oslo: Det Norske Bibelselskap. Ss. 17-48, 111-120, 138-151,161 187-197, 411-419, 444-459 (92s)

NTSF(2006): Israel og Palestina - En økumenisk utfordring. Et samtaledokument fra Norsk Teologisk Samtale forum. Nye Norges Kristne Råd. Oslo: Norges kristne råds skriftserie nr. 14 http://www.norgeskristnerad.no/doc//Skriftserie/Israel%20og%20Palestina.pdf (13s)

Romerbrevet fra Bibelen.no: http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=E2QVDMzM2zhL5/OyT38hTA++MOjTxlKall+YCullkeYdJYp8FL8gGA==

Simensen, Jarle (2003): Kristendommen i Afrika i det 20. århundre – Politisk og sosial funksjon ss.193-209, i: Tidsskrift for Teologi og Kirke 03/2003(18s) Digital på idunn.no

Stålsett, Sturla (2004): Klode søker sjel. Et essay om religion i globaliseringen ss.500-518; i: Kirk, og Kultur 2004/4 (16s) Digital på idunn.no

Sødal, Helje Kringlebotn (red.) 2002. Det kristne Norge Innføring i konfesjonskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Torleiv Austad, kap.2: Den ortodokse kirke ss. 23-32, Paul Leer-Salvesen, kap.3: Den romersk-katolske kirke ss. 35-65, Sødal, Kap.5: Læstadianismen ss. 125-134, Austad, Kap.7 Den anglikanske kirke ss. 165-175 Sødal, Kap.15 Den pinsekarismariske bevegelsen ss. 255-285 Utvalg av kapitler regnes som pensum basert på studentenes arbeidskrav/valg av kirkesamfunn.

Rasmussen, T. og E. Thomassen (2002): Kristendommen – en historisk innføring. kap. 14 Kristendommen blir en verdensreligion, ss. 337-363. Oslo: Universitetsforlaget

Rian, Dagfinn (2011): Kristendommen i Norge ss. 244-262, i: Verdensreligioner i Norge (red. Knut Jacobsen) Oslo: Universitetsforlaget

Winje, Geir (1998/2004): En kort presentasjon av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. HiVe (5s) http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/mormonene.pdf

Winje, Geir (1997/2004): En kort presentasjon av Jehovas Vitner. HiVe (7s) http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/jehovas-vitner.pdf

Winje, Geir. Jehovas vitner i skolen. Tønsberg: HiVe (3s) http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/jehovas-vitner-i-skolen.pdf

Jødedom Antisemittisme i Norge? Den norske befolkningens holdninger til jøder og andre minoriteter (2012). Oslo: HL senteret. ss. 6-7, 10-18 (11s) Digital http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/HL_Rapport_2012_web.pdf

Chabad.org (2001-2014). New York: Chabad-Lubavitch Media Center. Digital Utvalgte tekster om tros, - og livstolkning fra ortodoks hasidisk bevegelse http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1208507/jewish/Biography.htm http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/2529/jewish/Baal-Shem-Tovs-16th-Birthday.htm http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/86041/jewish/Revolution.htm http://www.chabad.org/global/about/article_cdo/aid/36226/jewish/About-Chabad-Lubavitch.htm http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1600970/jewish/Chabad.htm http://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/244372/jewish/A-Brief-Biography.htm http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/36251/jewish/Background.htm http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/3194/jewish/What-is-a-Soul.htm http://www.chabad.org/kabbalah/article_cdo/aid/380433/jewish/Soul-Mates.htm http://www.chabad.org/kabbalah/article_cdo/aid/380599/jewish/Judaism-and-Reincarnation.htm http://www.chabad.org/kabbalah/article_cdo/aid/1322499/jewish/The-Mystical-Mikvah.htm http://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/1762/jewish/The-Monthly-Marriage.htm http://www.chabad.org/theJewishWoman/article_cdo/aid/336035/jewish/The-Meaning-of-Hair-Covering.htm http://www.chabad.org/theJewishWoman/article_cdo/aid/395816/jewish/My-Beloved-Mechitzah.htm http://www.chabad.org/special/israel/points_of_interest_cdo/aid/588225/jewish/Cave-of-the-Patriarchs.htm http://www.chabad.org/special/israel/points_of_interest_cdo/aid/588219/jewish/Western-Wall.htm http://www.chabad.org/news/article_cdo/aid/2767338/jewish/Young-Chabad-Lubavitch-Emissaries-Who-They-Are-Where-Theyre-Going.htm

Feinberg, Lynn C.(2005): Jødedom ss. 4-7, i: Gudsbilde - selvbilde - kjønnsidentitet Rapport fra en konferanse om religion, livssyn og kvinneroller. Arrangør: Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn. (4s) Digital

Groth, Bente (2011): Jødedommen. Oslo: Pax forlag Kronologi, ss.15-20, Kap.8, 9, 10, 11, 14, 15, ss. 110-122, 123-163, 187-217 (90s)

Humes, Immy (1998): Additional essays on Hasidism, i: A Life Apart: Hassidism In America. PBS.org, USA. (20s) Digital. http://www.pbs.org/alifeapart/res_essays.html

Kartlegging av kunnskaper og holdninger på området rasisme og antisemittisme i Osloskolen. Undersøkelse blant elever (trinn 8-10) i Osloskolen gjennomført for Utdanningsetaten i Oslo (April 2011): (utført av Perduco) ss. 23, 32, 42-44, 58-60 (8s) Digital http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/PED/Dok/Rapport_UDA_7.6.2011.pdf

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999): Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter .Torleif Elgvin: Jødedommen (Bind 2): Ungdomstrinnet. Digital. http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm Jerusalem – i historie og tanke ss. 343-351; Jødisk mystikk ss. 334-338, Hvem er jøde? Jødisk identitet ss. 339-342; Fra jødisk historie og Antisemittisme og holocaust ss. 352-355.

Kotel.org. What is the Western Wall. The Western Wall Heritage Foundation. Digital http://english.thekotel.org/content.asp?id=212

Rian, Dagfinn (2011): Jødedommen i Norge, I: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss. 166-167,189-207 (23s)

Richman, Chaim (2000- 2014) Ascending the Temple Mount, i: The Temple Institute https://www.templeinstitute.org/guide_to_ascending_the_mount.htm

Sacks, Jonathan (2.10.2014) Europe’s Alarming New Anti-Semitism (published in The Wall Street Journal) and rabbisacks.org. Digital http://www.rabbisacks.org/europes-alarming-new-anti-semitism-published-wall-street-journal/

Sacks, Jonathan (3.11. 2014): The Binding of Isaac (Vayera 5775), i: rabbisacks.org http://www.rabbisacks.org/binding-isaac-vayera-5775/

Ten Years On: Saudi Arabia's Textbooks Still Promote Religious Violence (2011): Washington: Hudson's Center for Religious Freedom Summary, ss. 8-13 (ca.6s) Digital http://www.hudson.org/content/researchattachments/attachment/931/sauditextbooks2011final.pdf

Harel, Amos og Nir Hasson (20.04.14): Temple Mount, a flash point ready to ignite, i: Haaretz.com http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/.premium-1.586489 http://www.truetorahjews.org/issues/templemount Digital

Islam Bangstad, Sindre (24.07.2014): Salafisme, i: Store norske leksikon. https://snl.no/salafisme Digital

Jacobsen, Christine (2007): Unge norske muslimer om kjønn og likeverd ss.19-21, i: NIKK - magasin no.1, Nordisk institutt for kvinne og - kjønnsforskning (3s) http://www.nikk.no/wp-content/uploads/NIKKmag20071.pdf Digital

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering (1999): Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter. Einar Thomassen: Islam (Bind 1): ungdomstrinnet. Digital http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm. Innledning: Kilder: elektronisk pdf ss. 66 og 57; bokformat ss. 183 og 184 Reisen om natten til Jerusalem og himmelferden: bokformat ss.230-236 Etikk: elektronisk pdf ss. 150-151, bokformat ss. 267-268 Kunst med foto bilder (Shia): elektronisk pdf ss. 151 -154, bokformat ss. 268 - 271 Shia Islam Sharia Sufismen: elektronisk pdf sider: 155 - 162; alternativ bokformat ss. 272- 279 Historisk oversikt: elektronisk pdf ss. 163- 164; alternativ bokformat ss. 280-281

Leraand, Dag (09.11.2014): Den islamske stat (IS), i: Store norske leksikon. https://snl.no/Den_islamske_stat_(IS) Digital

Min bror, terroristen (My Brother: The Terrorist): 2014. Film, tekst tv.nrk.no; avsentralen.no Digital

Noble Sanctuary. The Online Guide to Al-Haram al-Sharif in Jerusalem. Digital http://www.noblesanctuary.com/index.html

Opsal, Jan (2008): Folkelig islam omtolker islam ss. 32- 35 i: Religion og livssyn, no. 4 (opptrykk fra 1996) (4s) http://www2.aschehoug.no/un/mm/Reol_1.96.doc Digital

Vogt, Kari (2007): Hva er islam. Oslo: Universitetsforlaget (41s). Kap. 4: Islamske bevegelser i dag, ss. 92-110, Kap.5: Politisk Islam, ss. 111-124, Kap.6: Kan islam reformeres, ss. 126-134.

Vogt, Kari (2011): Islam i Norge, i: Verdensreligioner i Norge, Knut Jacobsen (red). Ss.128-162 (33s)

Vogt, Kari (1995): Shia-islam, kap.9 ss. 180-197 i:Islams hus. Oslo: Cappelen (18s) Kompendium

White, Jenny B. (2003): Den moderne islamske kvinnen. (2s) i: Kilden. Informasjonssenter for kjønnsforskning. http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=24219 Digital

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:43