LUMSP40214 Lesing og skriving i et mangfoldsperspektiv (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Benthe Kolberg Jansson
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten har

  • forskningsbasert kunnskap om utvikling av lese- og skriveferdigheter hos personer med majoritetsspråklig og minoritetsspråklig bakgrunn
  • kunnskap om språklig kompetanse som grunnlag for lese- og skriveutvikling
  • kunnskap om lesing og skriving i norskfaget

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • analysere og vurdere språkstimulerende aktiviteter som utvikler litterasitet
  • utvikle og begrunne undervisningsopplegg i norsk og se dem i lys av en helhetlig tenking om lese- og skriveutvikling
  • analysere og drøfte faglige problemstillinger i tilknytning til lese- og skriveutviklingen med utgangspunkt i norskfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Generell kompetanse
Kandidaten kan

  • muntlig og skriftlig diskutere faglige problemstillinger innenfor emneområdet, både med spesialister og med allmennheten

Innhold

Emnet fokuserer på følgende:

  • Lesing og skriving i et utviklings- og opplæringsperspektiv
  • Tekst- og sjangerkompetanse i et lese- og skriveperspektiv
  • Sammenhengen mellom muntlighet og skriftlighet
  • Utvikling av litterasitet på et første- og andrespråk

Undervisnings- og læringsformer

Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.

Læringsformene veksler mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i seminargrupper og plenum.

Praksis

Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.

Studenter som tar masterstudiet som del av en grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:

  • Godkjent deltakelse på forelesninger og seminarer (dvs. minst 80 % frammøte)
  • En individuell fagtekst på 8-10 sider om et selvvalgt tema fra pensum
  • En individuell muntlig presentasjon av denne fagteksten, varighet ca. 15 minutter

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen med tilsyn.

Varighet 6 timer.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Gradert karakterskala A - F.
Intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 23.02.2014

Aro, M. og Wimmer, H. (2003). Learning to read: English in comparison to six more regular orthographies. Applied Psycholinguistics, 24, 621-635 (15 sider)

Aase, L. (2005). Norskfagets danningspotensial i fortid og samtid. I Aasen, A.J. & Nome, S. (red.). Det nye norskfaget. Bergen: Fagbokforlaget/LNU. (13 sider)

Anderson, S. & Hertzberg, F. (2005). Studie 9. Å ta en risk- «utfordrerne» blant eksamensskriverne. I Berge, K.L., Evensen, L.S., Hertzberg, F. & Vagle, W. (red.). Ungdommers skrivekompetanse. Bind II. Norskeksamen som tekst. Oslo: Universitetsforlaget. (26 sider)

Andreassen, R. & Bråten, I. (2011). Implementation and effects of explicit reading comprehension instruction in fifth-grade classrooms. Learning and Instruction, 21, 520-537. (19 sider)

Aukrust, V.G. & Rydland, V. (2007). Minoritetsspråklige barn og lesing - hvordan kan barnehagen og skolens begynnerundervisning legge til rette for leseforståelse? I: Bråten, I. (red.). Leseforståelse: Lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademiske. (19 sider)

Berge, K. L. (2005). Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve - ideologi og strategier. I Aasen, A.J. & Nome, S. (red.). Det nye norskfaget. Bergen: Fagbokforlaget/LNU. (13 sider)

Bialystock, Ellen (2002). Acquisition of literacy in bilingual children: A framework for research. Language learning. A journal of research in language studies, Volume 52. (40 sider)

Dysthe, O. & Hertzberg, F. (2009). Den nyttige tekstresponsen - hva sier nyere forskning? I Haugaløkken, O.K., Evensen, L.S., Hertzberg, F. & Otnes, H. (red.). Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Oslo: Universitetsforlaget. (9 sider)

Elsness, T.F. (2004). Staveutviklingen hos barn i alderen 7-8 år. I Skardhamar, A.-K. (red.). Morsmål og skolestart, Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning. (17 sider)

Elsness, T.F. (2012). Å lære å lese med transparente skriftspråk: En studie av leseutviklingen hos svenske og norske barn, Oslo: Unipub forlag, kapittel 1. (25 sider)

Engen, T. O. (2006). Enhetsskole og nasjonsbygging - norskfagets rolle historisk og i framtiden. I Sandøy, H. & Tenfjord, K. (red.). Den nye norsken? Nokre peilepunkt under globaliseringa. Oslo: Novus. (22 sider)

Fulwiler, T. (1991). Skriving på tvers av faggrensene. I Bjørkvold, E. & Penne, S. (red.). Skriveteori. Oslo: LNU/Cappelen. (16 sider)

Hagtvet, B.E., Helland, T. & Lyster, S.-A.H. (2006). Literacy acquisition in Norwegian. I Malatesha, R.J. & Aaron, P.G. (red.). Handbook of orthography and literacy. Mahwah, New Jersey & London: Lawrence Erlbaum Ass, Publishers. (15 sider)

Hertzberg, F. (2008). Sjangerskriving i ungdomsskolen: Fortelling er ikke nok. I Bjar, L. (red.). Det er språket som bestemmer! Bergen: Fagbokforlaget/LNU. (18 sider)

Hilditch, G. & Aarsæther, F. (2008). Andrespråkseleven og målspråket. I Nergård, M. & Tonne, I. (red.). Språkdidaktikk for norsklærere. Oslo: Universitetsforlaget. (24 sider)

Hoel, T. L. (1997). Innoverretta og utoverretta skriveforsking og skriveteoriar. I Evensen, L.S. & Hoel, T.L. (red.). Skriveteorier og skolepraksis. Oslo: LNU/Cappelen Akademisk Forlag. (42 sider)

Hvistendahl, R. (2007). Unge lesere fra språklige minoriteter. I Bråten, I. (red.). Leseforståelse: Lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademiske. (21 sider)

Høier, Jorun (2010). Tidlig innsats for livslang læring. Et språklig perspektiv på barnehagens arbeid med 4-5-åringene. Norsk pedagogisk tidsskrift 4. (12 sider)

Jansson, B.K. (2012, u.p.). Tidlig start med skriving på begge målformer. I Skaftun, A. & Matre, S. (red.). Skriv! Les! Trondheim: Tapir. Under utgivelse. (20 sider)

Kjelaas, Irmelin (2009). «Trollet bodde i vann med fart i» - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn. NOA, Norsk som andrespråk 2. (15 sider)

Krashen, S.D. (1984). Writing: Research, Theory and Applications. Torrance, CA: Laredo Pub. Co/Oxford: Pergamon Institute of English. (49 sider)

Kristina Ansaldo (2012). Språk- och ämnesundervisning i det flerspråkiga klassrummet - En introduktion till genrepedagogik. (Under utgivelse) (19 sider)

Lawrence, J.F. & Snow, C.E. (2011). Oral discourse and reading. I Kamil, M., Pearson, P.D., Moje, E.B. & Afflerbach, P. (red.). Handbook of reading research, Vol IV. New York: Routledge. (17 sider)

Leu, D. m.fl.. (2008). Research on instruction and assessment in the new Literacies of online reading comprehension. I Block, C.C. & Parris, S.R. (red.). Comprehension instruction: Research-based best practices, 2nd ed. New York: Guilford.(25 sider)

Liberg, C. (2008). Skrivande i olika ämnen - lærarens textkompetens. I Lorentzen, R.T. & Smidt, J. (red.). Å skrive i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. (10 sider)

Lie, A. (1991). Effects of a training program for stimulating skills in word analysis in first-grade children. Reading Research Quarterly, 26, 234-250.

Matre, S. m.fl. (2012). Developing National Standards for the Teaching and Assessment of Writing. Kap. 5: Vurderingsfokus. Under utgivelse. (10 sider)

Pressley, M. (2005). Reading instruction that works. The case for balanced teaching. 3rd Ed. New York: Guilford Press, kapittel 1- 2, 4-11 (371 sider)

Smidt, J. (2007). Hva skriving brukes til. Ett års skriving på 4. trinn. I Matre, S. & Hoel, T.L. (red.). Skrive for nåtid og framtid. Skriving i arbeidsliv og skole. Trondheim: Tapir akademiske forlag. (15 sider)

Stacey, A.S. & Whitehurst, G.H. (2002). Oral language and Code-Related Precursors to Reading: Evidence From a Longitudinal Structural Model. I Developmental Psychology 38, 6, 934-947. (13 sider)

Wagner, Å.K. m. fl. (2008). Det flerspråklige mennesket. Fagbokforlaget, side 153-183. (30 sider)

Webster, A., Beveridge, M. & Reed, M. (2004). Rethinking the meaning of literacy. I Wray, D. (red.) Litearcy. Major themes in education. London and New York: Routhledge Falmer. (33 sider)

ca 1300 SIDER

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:47:59