LUMMI40413 Mangfold, konflikt og fellesskap (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Torill Strand
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet (120 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnene LUMMI40111 Mangfold og inkludering som politikk og forskningsfelt i nasjonalt og internasjonalt perspektiv og LUMMI40211 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i pedagogisk virksomhet og LUMMI40311/LUMMI40314 Identitet, språk og æring må være gjennomført.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentene

  • har kunnskap samhandling, konflikt og fellesskap i lys av mangfold og inkludering
  • har inngående kunnskap om ulike former for diskriminering og ekskludering
  • har ferdigheter i å hente inn, analysere og systematisere nyere forskning om integrerende og sekregerende prosesser
  • har generell kompetanse i å kommunisere faglige problemstillinger, analyser og forskningsfunn relatert til mangfold og inkludering i utdanning og samfunn

Innhold

Det vil bli arbeidet med:

  • Analytiske perspektiver på mangfold, konflikt og fellesskap
  • Nyere forskning om inkluderende og segrerende prosesser på individ- og systemnivå
  • Najsonalisme, fremmedfrykt og rasisme
  • Konflikt og konfliktarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Veksling mellom forelesninger, seminar, nettundervisning, refleksjoner individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling, selvstudium, prosessorientert skriftlig arbeid og diskusjoner i plenum. Det forventes egeninnsats og aktiv deltakelse på og mellom samlingene.

Praksis

Ingen praksis er knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Kurs i litteratursøk
  • Gjennomføre en litteraturgjennomgang: Hente inn og sytematisere nyere forskning om mangfold og inkludering. Herunder også innlevering av selvvalgt litteratur, se pkt Litteratur nedenfor.
  • Muntlig presentasjon, individuelt eller i gruppe, basert på litteraturgjennomgangen.
    Respons på medstudenters framlegg

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave

Hjemmeoppgaven skal skrives som artikkel/essay, på grunnlag av litteraturgjennomgangen (se arbeidskrav). Besvarelsen skal ha et omfang på ca 4000 ord. 

Karakterregel A - F, der A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr ikke bestått. Ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Studentevalueringen i dette emnet skjer i form av en formativ midtveisevaluering som behandles av lærergruppen. Sluttevalueringen skjer i form av en sensorrapport (fra ekstern sensor) som behandles i programråd. 


Litteratur

Litteraturlisten sist oppdatert 08.06.2014

Litteraturen består av ca. 300 sider selvvalgt og ca. 700 sider obligatorisk pensum.

Selvvalgt litteratur skal være på minimum 300 sider. Liste over selvvalgt litteratur må være innlevert og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Obligatorisk litteratur (tekster merket * utgis i et kompendium)

Allan, J. (2012). Teacher Competences for Diversity. Becoming Ethical and Responsible. I: Besley, T. & Peters, M. A. (red.). Interculturalism, Education and Dialogue (s. 201 - 211). New York: Peter Lang [11 sider]*

Appiah, K.A. (2006). Cosmopolitanism. Ethics in a World of Strangers. New York: W. W. Norton & Company [174 sider]

Bajaj, M. (ed.) (2008). Encyclopedia of Peace Education. Charlotte: Information Age Publishing [156 sider]

Bourdieu, P. & Champagne, P. (1996). "Skoletaperne": Stengt ute og stengt inne. I: Bourdieu, P. (1996). Symbolsk makt. Artikler i utvalg (s. 159 - 166). Oslo: Pax [ sider]*

Foucault, M. (1999). Overvåking og straff. Det moderne fengsels historie (s. 125 - 175). Oslo: Gyldendal [50 sider]*

Freire, P. (2005). Reading the World/Reading the Word. I: Freire, P. (2005). Teachers as Cultural Workers. Letters to Those Who Dare Teach (s. 31 - 47). Cambridge: Westview press [17 sider]*

Giroux, H. A. (1993). Paulo Freire and the Politics of Postcolonialism. I: McLaren & Leonard (red.). Paulo Freire. A Critical Encounter (s. 177 - 188). London: Routledge [2 sider]*

Honneth, A. (2008). Kamp om anderkjennelse. Om de sosiale konfliktenes moralske grammatikk (Del 1 og kapittel 5 & 6). Oslo: Pax [108 sider]

Johannesen, N. (2013). Overflowing every idea of age. Very young children as educators. Studies in Philosophy and Education (forthcoming) [20 sider] *

Jupskås, A. R. (2012). Høyreekstremisme, høyreradikalisme og høyrepopulisme. I: Jupskås (2012). Ekstreme Europa. Ideologi, årsaker og konsekvenser (s. 37 - 55). Oslo: Cappelen [23 sider]*

Klein, M. (2007). Peace education and Paulo Freire's method: Towards the democratisation of teaching and learning. Convergence, XL (1-2), 187 - 203 [16 sider]*

Levinas, E. (1982). Ethics and Infinity (Chapter 7 & 8). Pittsburgh: Duquesne University Press [16 sider]*

Levinas, E. (2008). Otherwise than being. Or beyond essence (Chapter VI). Pittsburgh: Duquesne University Press [10 sider]*

Rysst, M. (2012). 'Lyden av hudfarge' blant barn i Groruddalen. I: Alghasi, S., Eide, E. og Eriksen, T. H. (red.). Den globale drabantbyen. Groruddalen og det nye Norge (s. 74 - 89). Oslo: Cappelen Damm akademisk [16 sider]*

Røthing, Å. (2011). 'De norske har det mer i seg...' Norsk kjønnlikestilling i skolen. Sosiologi i dag, 41 (3-4), 67-87 [20 sider]*

Strand, T. (2010). The Cosmopolitan Turn. Recasting 'Dialogue' and 'Difference'. Paideusis, 19 (1), 49 - 58 [10 sider]*

Strand, T. (2012). Democracy and education for a new era. The case of Norway after 22nd July. I: Strand & Roos (red.). Education for Social Justice, Equity and Diversity. An Honorary Volume for Professor Anne-Lise Arnesen (s. 201 - 221). Munster: LIT Verlag [22 sider]*

Svendsen, S. H. B. (2013). Learning racism in the absence of 'race'. European Journal of Women's Studies (forthcoming) [10 sider]*

Trifonas, P. P. (2011). On Human Rights, Philosophy, and Education. The Ethics of Difference after Deconstruction. I: Trifonas & Wright (red.). Critical Issues in Peace and Education (s. 71 - 87). New York: Routledge [17 sider]*

Til sammen 1010 sider

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:41