LUMBP40214 Vitenskapsteori/-filosofi (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ninni Sandvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).

Undervisningssemester

Emnet undervises 2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:

  • sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
  • sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi

Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • konstruere og vurdere problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
  • konstruere og vurdere forskningsrelaterte problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering i forskning på barn under tre år
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapelige og filosofiske kilder

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne har kandidaten generell kompetanse i:

  • å kjenne til ulike forskningstilnærminger som er spesielt relevante i forhold til pedagogisk arbeid med barn under tre år
  • å vurdere allerede utført småbarnsforskning og selv å formulere og drøfte vitenskapelige perspektiv innen forskningsfeltet

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • sentrale vitenskapsteoretiske og filosofiske tradisjoner og posisjoner
  • sammenhenger mellom kunnskapskonstruksjoner, forskning og vitenskapsteori/-filosofi
  • problemstillinger knyttet til krav om validitet, reliabilitet og representasjon
  • problemstillinger knyttet til forskerens posisjonering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger á tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum en gang pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med en av samlingene.

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og gruppe/individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studenten leverer et individuelt abstrakt knyttet til et selvvalgt tema innenfor emnet. Omfang: 300 ord.
  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Med utgangspunkt i godkjent arbeidskrav utarbeider studenten en individuell fagtekst. Tidsramme 14 dager.

Omfang: ca. 5000 ord, skrifttype: Times New roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand.

Intern sensur. Det gis gradert karakter der karakterskalaen A-F benyttes.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.01.2014

Bengtsson, J. (2005): En livsvärldsansats för pedagogisk forskning. I: J. Bengtsson (red.). Med livsvärlden som grund (2. opplag). Lund: Studentlitteratur, 9-58. [49 sider]

Biesta, G. (2011): God utbildning i mätningens tidevarv. Avancerade studier i pedagogik. Stockholm: Liber. [148 sider]

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2010): Towards the epistemology of the Hand. Studies in Philosophy & Education, 29 (3): 243- 257. [14 sider]

Deleuze, G. (2005): Immanence: A Life. I: Gilles Deleuze Pure Immanence. Essays on a life. New York: Zone Books (25-33). [8 sider]

Elwick, S., Bradley, B. & Sumsion, J. (2012): Infants as Others: uncertainties, difficulties and (im)possibilities in researching infants' lives. I: International Journal of Qualitative Studies in Education. DOI:10.1080/09518398.2012.737043. [18 s]

Foucault, M. (1999): Diskursens orden. Tiltredelsesforelesning holdt ved College de France 2. desember 1970. Oslo: Spartacus. [61 sider]

Holmes, R. & Jones, L. (2013): Limitless provocations of the 'safe', 'secure' and 'healthy' child, International Journal of Qualitative Studies in Education, 26 (1), (75-99). [24 s]

Jackson, A. Y. & Mazzei, L. (2012): THINKING with THEORY in QUALITATIVE RESEARCH. Viewing data across multiple perspectives.  New York: Routledge. [139 sider]

Meyer, S. (2010): Visuell makt. Bilder, blikk og betraktere. Oslo: Universitetsforlaget. [188 sider]

Nyeng, F. (2012): Nøkkelbegreper i forskningsmetode og vitenskapsteori. Bergen: Fagbokforlaget. [183 sider]

Peters, M. A. & Biesta, G. (2009): Derrida, Deconstruction, and the Politics of Pedagogy. New York: Peter Lang Publishing. [150 sider]

Steinsholt, K. & Dobson, S. (red.) (2010): Verden satt ut av spill. Postmoderne pedagogiske perspektiver. Trondheim: Tapir Forlag. [231 sider]

Stormhøj, C. (2006): Poststrukturalismer: videnskabsteori, analysestrategi, kritik. Fredriksberg: Forlaget Studentlitteratur. [185 sider]

Thuren, T. (2009): Vitenskapsteori for nybegynnere. Oslo: Gyldendal. [204 sider]

Vadenbroeck, M., Roets, G. & Roose, R. (2012): Why the evidence-based paradigm in early childhood education and care is anything but evident. European Early Childhood Education Research Journal, 20(4), (537-552). [16 sider]

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:41