LPYPRAHV14 Praksis på ungdomstrinnet, 2 uker (Vår 2015–Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk del av Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13, deltid.
Undervisningssemester
Denne praksisopplæringen foregår normalt i en periode på fem dager i løpet av 2. semester og i en periode på fem dager i løpet av 3. semester.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
- har innsikt i overgangen mellom ungdomstrinn og videregående opplæring
- har kunnskap om faget utdanningsvalg
- har kjennskap til ungdomsskolens særtrekk som organisasjon og læringsarena
- har kunnskap om skole-hjem-samarbeid på ungdomstrinnet
Ferdigheter
- kan delta i og reflektere over aktiviteter knyttet til faget utdanningsvalg og andre fag i ungdomsskolen
- kan observere og reflektere over læringsaktiviteter og arbeidsmåter i faget utdanningsvalg og andre fag
Generell kompetanse
- kan samarbeide og samhandle på tvers av fag og opplæringsarenaer
- kan se sammenhenger i elevenes/lærlingenes utdanningsløp
Innhold
Denne praksisopplæringsperioden foregår i ungdomsskolen med spesielt fokus på overgangsfasen til videregående opplæring. Utdanningsvalg og aktiviteter knyttet til relevante fagområder vil være utgangspunkt for praksisopplæringen.
Undervisnings- og læringsformer
Lærerstudenten skal være 10 dager i ungdomsskolen med fokus på utdanningsvalg og andre aktiviteter som gir innsikt i overgangsfasen mellom ungdomstrinn og videregående opplæring. Normalt vil fem dager gjennomføres i 2. semester og fem dager gjennomføres i 3. semester.
Det legges opp til at studentene gjennomfører denne praksisperioden i grupper på 3-5 studenter.
Praksisopplæringen kan bestå av observasjon, undervisning eller andre typer deltakelse i skolens undervisnings- og læringsarbeid.
Undervisningsplaner og praksisjournal
Planene for undervisningen skal skriftliggjøres etter nærmere retningslinjer. Studentene skal også føre en praksisjournal. Undervisningsplaner og journal trekkes inn i undervisningen i yrkesdidaktikk og pedagogikk.
Veiledning fra høgskolens faglærere
Studenten skal ha praksissamtaler med faglærer fra høgskolen om denne perioden, lagt til en samling enten i gruppe eller individuelt.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Møteplikt
Det er møteplikt til alle aktiviteter i forbindelse med praksisopplæringen. Studentens samlede arbeidstid og tilstedeværelse på praksisskolen forventes å svare til en lærers arbeidstid og det forventes at studenten skal ta del i skolehverdagen med dens ulike aktiviteter, slik som planlegging, møter, samarbeid med kollegaer og foresatte, elevtjeneste, praksisarenaer og møter med eksterne samarbeidspartnere. Studenten har samme møteplikt som en ansatt lærer, og skal levere eventuell sykemelding på skolens kontor, samt til sin praksislærer.
Erstatningstid for mangelfull praksisopplæring
Hvis studenten har hatt for mye fravær pga. dokumentert sykdom, kan praksisledelse/studieleder i samarbeid med hovedkontakt evt. forlenge praksisoppholdet, slik at studenten får gjennomført sin praksisopplæring og uten å få sin lærerutdanning unødig forlenget.
Eksamen
Høgskolens faglærere vurderer studentens praksisopplæring til bestått/ikke bestått i samråd med praksisskolen basert på læringsutbyttebeskrivelsene.
I tillegg til felles eksamen (se emnebeskrivelse for Praktisk yrkespedagogikk) skal det også finne sted en skikkethetsvurdering av studentene. (Jfr. FOR 2006-06-30 nr 859: Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, § 1 – 3, spesielt).
Se også HiØs nettsider for skikkethetsvurdering som beskriver prosedyrer ved skikkethetssaker.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Evaluering av praksisopplæringen skjer i forbindelse med skriftlige evalueringer midtveis i studieforløpet og på slutten av studiet.