LPMKR12 Fagdidaktikk: Kirkedidaktikk (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Menighetsfakultetet, Oslo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid, ved Menighetsfakultetet. Hvert fagdidaktisk emne har omfang tilsvarende 15 stp., men inngår som en del av en felles praktisk-pedagogisk eksamen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • fordypet kunnskap om Plan for trosopplæring i Den norske kirke, dvs. dens prinsipper, dimensjoner og føringer for utarbeidelse av lokale planer
  • kunnskap om kateketens arbeid med å lede arbeidet med lokale planer og iverksettingen av disse
  • kunnskap om didaktikk anvendt på/i kirke og skole, likheter og forskjeller
  • kunnskap om skole/kirkesamarbeid i skolen som helhet og i RLE
  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring
  • kunnskaper om hvordan kartlegge barns og unges evner og interesser og læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier med sikte på tilpasset opplæring
  • kunnskap om lederutvikling og ledelsen av frivillige medarbeidere

Ferdigheter:
Studenten kan

  • utarbeide trosopplæringstiltak som er teologisk og pedagogisk velbegrunnet og vise evne til å evaluere og videreutvikle disse
  • relatere enkelttiltak til en helhetlig plan
  • alderstilpasse undervisning og læring i samarbeid med foreldrene
  • tilpasse opplæringen til ulike barn og unges forutsetninger og funksjonsevne
  • anvende mange ulike læringsstrategier og metoder
  • tilrettelegge for god progresjon i menighetens tiltak
  • håndtere kirkens dataverktøy og databaser, rapportere tiltak, kjenne registreringsrutiner og enkle økonomiverktøy
  • ha oversikt over ulike informasjonsressurser innen sitt fagfelt og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder 

Generell kompetanse:
Studenten

  • viser forståelse for kateketens arbeidsfelt
  • kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • kan utvise nødvendig utviklingskompetanse i faget
  • viser forståelse av trosopplæring som en dimensjon ved alt menighetsarbeid og som redskap i menighetsutvikling
  • ser helhet og sammenheng i barns og unges personlige utvikling
  • framstår som representant for profesjonen i samfunnsmessig sammenheng
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne i samarbeid med andre
  • er etiske forbilder og viser en bevisst etisk holdning i valg av lærestoff og arbeidsformer i arbeidet med individer og grupper

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Trosopplæringens begrunnelser i allmenndanning og ulike livs -, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, trosopplæring og ulike barn og unges behov for tilpasset opplæring, herunder også barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- Trosopplæringstiltak og tilrettelegging for læring i hjem og kirke ut fra den enkeltes evner og interesser  
- Læremidler og digitale ressurser og kanaler i trosopplæring
- Fag- og yrkesetikk
- Evaluering av trosopplæringstiltak og videreutvikling av disse
- Lederopplæring av unge mennesker og veiledning av frivillige medarbeidere

Momentliste for 2. praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:

Kateketens oppgave og ansvar
- Kateketens arbeid med ledelse av arbeidet med lokal trosopplæringsplan og tiltak innenfor denne i samspill med stab og med forståelse for stedegne forutsetninger som kirkebygg, lokalsamfunn, demografi, bosetting, religiøs sammensetning, organisasjonskultur og samarbeidsrelasjoner
- Kateketens arbeid med iverksetting av trosopplæringsaktiviteter, evaluering og utvikling

Barns og unges oppvekstmiljø og forutsetninger
- Kateketens samarbeid med foreldre og faddere i forhold til trosopplæring i hjemmet
- Kateketens arbeid i forhold til barnehage og skole
- Kateketens tilrettelegging for læring for alle, og arbeid med tilpasset opplæring

 Planlegging av trosopplæringstiltak
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner
- Selvstendig arbeid med trosopplæringsaktiviteter i samarbeid med stab, foreldre og frivillige i planlegging og gjennomføring

Evaluering
- Evaluering av aktiviteter og systemer med sikte på å vurdere utbytte og forbedre
- Arbeid med tilbakemeldingsrutiner overfor unge i lederopplæring og frivillige medarbeidere

Undervisnings- og læringsformer

  • Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3 - 5 deltakere
  • Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
  • Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
  • Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og knyttes til 6 ukers praksisopplæring. I tillegg gis det generell didaktikkundervisning i samarbeid med pedagogikk 3 dager.

Emnet legges til vårsemesteret. Ved antall deltakere under 5 gis deler av undervisningen som veiledning og oppgaveløsning.

Praksis

Det er knyttet 6 ukers praksisopplæring til emnet. Praksis vurderes etter 2. praksisperiode med bestått/ikke bestått. Praksislærer og hovedkontakt er ansvarlig for karaktersettingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte (minimum 80 %)
2) Muntlig presentasjon basert på et refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode. Notatet skal være på 4-5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.   Vurdering: godkjent/ikke godkjent Vurderes presentasjonen til ikke godkjent kan studenten få et nytt forsøk til ny fastsatt frist.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det gis ikke separat karakter for didaktikkemner, men spesialiseringen vil angis på vitnemålet som "godkjent".

Sluttvurdering i emnet Kirkedidaktikk, didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for emner i PPU-studiet. For detaljer om sluttvurdering, se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen og i emnet Praktisk pedagogikk.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 18.12.2014.

Felleslitteratur (pedagogikk og fagdidaktikk):

  • Børhaug, Fenner, Aase 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i et danningsperspektiv. Fagbokforlaget
  • Hauge, An-Magritt 2014: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
  • Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal. alternativt Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.
  • Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
  • Opptrykk: Repstad, Kari 2014: Yrkesretting av fellesfagene i videregående opplæring. Pedlex. (side 6 – 18, 12 sider). I Kompendium for pedagogikkfaget.

Litteratur spesifikt for emnet:

Aicher, Anne (red.). 2012: Høytider, rammer og muligheter. Oslo: IKO-forl. (60 s fag)

Birkedal, Erling 2008: Erfaringsbasert didaktikk : Plattform for planutvikling i trosopplæring for ungdom – et refleksjonsnotat. Retrieved from http://www.kirken.no/storstavalt/prosjekt/files/Plattform.pdf  (60 s)

Eriksen, Magnhild Søsveen 2012: Konfirmantleirboka. Oslo: IKO-forl. (kap 1, 2, 4, 7, 9 og 10. 50 sider fag)

Fretheim, Kjetil (red.), 2014: Ansatte og frivillige. Endringer i Den norske kirke. s. 5-22.

Fuglseth, Haakedal, Schmidt: Lokale trusopplæringsplanar. Innhold og prosess. 2012. s. 53-134.

Gunleiksrud, Kristin 2011: Bibelfortellinger. Oslo: IKO-forl.

Gunleiksrud, Kristin (red.) 2011: Bibelfortellinger: Metode og formidling. Oslo: IKO-forlaget. (150 s)

Gunleiksrud, Kristin 2012: Nye veier for kirke-skole-samarbeidet. I: K. Gunleiksrud (Ed.), Tap, håp, dialog (s. 8-20). Oslo: IKO-forl.

Horsfjord, Helene 1999: Når sannheten ikke er sann - seksuelle overgrep som kontekst for formidling om Gud. Tidsskrift for sjelesorg 4, 1999. s. 175-185. Se: Fronter

Johnsen, Elisabeth Tveito 2010: Jesu lidelse, død og oppstandelse : En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet, 61, s. 19-39. Se: Fronter

Pettersson, Per 2009: Konfirmasjonens betydelse för den livslånga kirkerelationen – ett religionssociologiskt perspektiv. I: Lægdene Stig, Samfunnet i gudstjenesten. Praktisk kirkelig årbok 2009, Tromsø: KUN, Kirkelig utdanningssenter i Nord, s. 255-264. Se: Fronter

Pettersson, Per 2004: Från jordbruk via industri til tjänster 1862-2000 I: Religiös förändring i norra Europa. En studie av Sverige, s 21-40, Diakonivetenskapliga institutets skriftserie nr 8 - 2004. Se: Fronter

Ramsfjell, Astri, & Sagberg, Sturla 2012: Livstolkning og livsmestring. Oslo: IKO forl. (60 s fag)

Samset, Helga 2010: Bibelfortellerboka. Kino i hodet til barn og unge. (tilsvarer ca. 70 sider fag).
 
Stadig bedre - en metodikk for evaluering og kvalitetsutvikling: Nett-tekster med utgangspunkt i http://www.ka.no/arbeidsliv/kvalitet/stadigbedre

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:38