LFPUBPD13 Pedagogisk dokumentasjon (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ann Sofi Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - Kommunikasjon, språk og tekst, videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester. Emnet foregår hovedsakelig i vårsemesteret, men oppstartsamling avvikles desember 2014.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne har studenten inngående kunnskap om sentral forskning og grunnleggende teorier og kan reflektere kritisk over:

  • ulike teoretiske perspektiver på arbeid med pedagogisk dokumentasjon og pedagogisk utviklingsarbeid
  • ulike relasjonelle og materielle betingelser i det pedagogiske arbeidet
  • medvirkning og danning i pedagogisk virksomhet
  • improvisasjon i pedagogisk arbeid
  • å lede refleksive og kritiske drøftinger av eget utviklingsarbeid (teoretisk og metodisk)

Etter fullført emne har studenten ferdigheter i:

  • å analysere og reflektere kritisk over pedagogiske praksiser
  • å lede kooperative læringsprosesser, der barn og voksne er medvirkende
  • å arbeide med pedagogisk dokumentasjon som utgangspunkt for kritisk tenkning og faglig utvikling

Etter fullført emne har studenten generell kompetanse i:

  • å kommunisere faglige problemstillinger og beherske fagområdets uttrykksformer
  • å bidra til å utvikle pedagogisk virksomhet som en møteplass for demokratisk og etisk praksis
  • å medvirke til pedagogiske prosesser hvor barn og voksne er medskapere av kunnskap og kultur
  • å forvalte profesjoners etiske ansvar relatert til barn, institusjoners innhold og pedagogisk tilrettelagt arbeid.

Innhold

Hverdagen som kunnskapskilde

  • Relasjonelle og materielle betingelser i det pedagogiske arbeidet
  • Agentskap og pedagogisk ledelse
  • Arbeid med dokumentasjoner

Kooperativ læring

  • Kollektiv konstruksjon av kunnskap
  • Danning, medvirkning og meningsskaping
  • Lyttende pedagogikk
  • Improvisasjon i pedagogisk arbeid

Å ønske det ukjente velkommen

  • Tvil, rettferdighet og ansvar
  • Sammenvevde tilblivelser
  • Ubehagets etikk

Undervisnings- og læringsformer

Studiet veksler mellom forelesning, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum, og arbeid i nettverksgrupper. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studenten skal initiere og lede et avgrenset utviklingsprosjekt, hvor arbeidsformen skal være pedagogisk dokumentasjon. 
  2. Aktiv deltakelse i to veiledninger i gruppe.
  3. Studenten skal levere skriftlig prosjektskisse knyttet til utviklingsprosjektet etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maks 3 sider, Times New Roman pkt. 12, halvannen linjeavstand).

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der kandidaten, med utgangspunkt i eget utviklingsarbeid, reflekterer over egen læring i studiet og muligheter for videre arbeid med utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. I tillegg kan kandidaten prøves i øvrig lærestoff.

Bokstavkarakterer A - F.
Tillatt hjelpemiddel: godkjent prosjektskisse.

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutting av studiet.

Litteratur

Litteraturlisten er gjort tilgjengelig 13. januar 2014. - kan oppdateres før studiestart desember 2014.

Tekster merket med * utgis i kompendium (tilgjengelig i bokhandelen på Remmen), tekster utan * er hele bøker.

Arnesen, A.- L. (2012). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo:
Universitetsforlaget. [270 sider].

Bae, B. (2012). Medvirkning i barnehagen : potensialer i det uforutsette. Bergen: Fagbokforlaget.
[150 sider].

Bae, B. (2011). Gjensidige inkluderingsprosesser - muligheter i dagligdagse samspill i
barnehager. I: T. Korsvold (red.) Barndom - barnehage - inkludering. Bergen:
Fagbokforlaget. (s. 104-129) [25 sider]. *

Greve, A., Jansen, T.T. og Nordbrønd, B. (2013). Barnehagelæreren - en politisk aktør. I: A. Greve, S. Mørreaunet og N. Winger (red.). Ytringer om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 27- 35). [8 sider].*

Halmrast, G.S., Taarud, R. & Østerås, B. (2013). Bruk av praksisfortellinger for å skape sammenheng mellom praksis og teori i førskolelærerutdanningen. idunn.no - tidsskrifter på nett/ Norsk pedagogisk tidsskrift/ 2013/ Nr. 01. [10 sider]. *

Johannesen, N. (2013). Overflowing Every Idea of Age,Very Young Children as Educators. Studies in Philosophy and Education, Volume 32 / 2013. [12 sider]. *

Kolle, T. Larsen, A. S., Ulla, B. (2010). Pedagogisk dokumentasjon- inspirasjoner til bevegelige
praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. [144 sider].

Larsen, A. S. (2010). Dokumentasjoners kraft til å skape bevegelse og ppmerksomhet. I: B. Åmotsbakken. (red.) Læring og medvirkning. Oslo: Universiteteforlaget. [12 sider]. *

Lenz Taguchi, H. (2011). Challenging the Reggio Emilia Approach with Relational Materialist
Thinking and an Ethics of potentialities. I: R. House (Red.) TooMuch, too soon? Early Learning and the Erosion of Childhood (s. 210-226). Stroud :Howthorn Press Hawthorn Press, early years series. [16 sider]. *

Nyhus, M.R. (2013). Ventebølger. Venting og de yngste barnas rom for medvirkning i barnehagen.
Bergen: Fagbokforlaget. [152 sider].

Otterstad, A-M & Rhedding-Jones, J. (2011). Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universiteteforlaget. [204 sider].

Pedersen, C. (2011). Praksisfilosofi: faglig refleksion på tværs af professioner. København: Akademisk Forlag. (s.169-207). [38 sider]. *

Sandvik, N. (2012). Re-thinking the idea/ideal of pedagogical control: assemblages of
de/stabilization. Contemporary Issues in Early Education (13) 2. [15 sider]. *

Solli, A. (2013). Vi må bruke motmakt. [Et møte med Brit Nordbrønd]. Første Steg 4/2013 (s.26-29). [4 sider].*

Svenning, B. (2009). Hva fortelles om meg? barns rettigheter og muligheter til medvirkning i
barnehagers bruk av dokumentasjon. Oslo: Cappelen Akademisk (s. ) [ ]. *

Taguchi, H. L. (2010) Rethinking pedagogical practices in early childhood education. A
multidimensional approach to learning and inclusion. I: N. Yelland (red.). Contemporary
Perspectives on Early Childhood Education. Maidenhead: Open University Press. (s. 14 - 32).
[18 sider]. *

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:27