LFHRLE09 Religion, livssyn og etikk (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Ole Henrik Borchgrevink Hansen
  • Mette Ramstad
  • Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Innhold

RLE består av religion, livssyn og etikk, filosofi, barnehagens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn, og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter samtaler, tema- og prosjektarbeid, forelesninger, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, 3. studiår heltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Faglig og fagdidaktisk oppgave i grupper. Muntlig presentasjon og levering i fronter.
  2. Faglig og fagdidaktisk oppgave i grupper. Muntlig presentasjon.
  3. Deltakelse på noen undervisnings- og oppgaveseminar som spesifiseres i fagets semesterplan.

IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten få èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Kandidaten kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og kortsvarsoppgaver.

Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.

Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. RLE fagmiljøet er ansvarlige for studentenes evaluering av faget på emnenivå (EVA3). Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 16. januar 2015.

Børresen, B. & Malmhester, B. (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget,
kap.4 (ss.46-72) (26s) Kompendium.

Eidhamar, L.G. & Leer-Salvesen, P. (2014, 4.utgave): Nesten som deg selv. Barn og etikk.
Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap.2, 3, 4 og 6.

Eidhamar, L.G. (2014, 2. utgave): Små mennesker - stort mangfold. Religioner og livssyn i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap.1, 2, 4, 6 og 8.

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions - og Livssynsorientering. 1999. Bind 1 Islam ved Einar Thomassen. Nasjonalt Læremiddelsenter.
Hadsjar og Ismail blir forlatt ss. 198-99
Byggingen av Kabaen ss. 199-200
Ibrahim settes på prøve ss. 202-203
Åpenbaringene begynner; Opplevelsen på Hira-fjellet ss. 228- 229
Khadidsjas reaksjon; De neste åpenbaringene s. 229-230
Elektronisk bok : http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm

Sødal, Helje Kringlebotn (2014, 5.utgave): Kristen tro og tradisjon i barnehagen.
Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap.1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7.

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. 2011. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Barnehagens Samfunnsmandat ss.7-8, Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver ss.11-24, Barnehagen som kulturarena s.36, Fagområdene: Etikk, religion og filosofi ss.45 og 47.

Thoresen, I. T. og Winje, G. (2013): Religioner, mangfold og etikk i barnehagen.
Kap.5:Aktuelle menneskerettigheter og Kap.6: Verdier og verdigrunnlag, ss.53-76 (24s).
Oslo: Cappelen Damm akademisk

Tholin, K. R. (2008): Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget.
Kap.1, 3, 4 og 5.

Winje, Geir (2010): Høytidsmarkering i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kap.1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, deler av kap.10 (ss.9-93, 121-137, 149-153).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:27