LBLHSTM13 Språk, tekst og matematikk (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Gjennomført og bestått praksis i 1. studieår eller tilsvarende.
Undervisningssemester
4. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om barns matematiske utvikling, barns muntlige og skriftlige språk og språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv,
- har kunnskap om skjønnlitteratur og sakprosa for barn, sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner og moderne tekst- og mediekulturer
- har kunnskap om betydningen av å utvikle positive holdninger til matematikk, språk og språkmangfold
- har kunnskap om matematiske områder som er relevante for barn, og matematikk som verktøy for systematisk utforsking og tenking
- har kunnskap om lekens betydning for språk- og matematikklæring
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon
FERDIGHETER
Studenten
- kan observere, legge til rette for, kartlegge og følge opp barns språk- og matematikkutvikling
- er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer utvikling og læring i arbeid med barnehagens innhold
- kan organisere et inkluderende og stimulerende læringsmiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre kvalitet og kulturelt mangfold i barnehagens tekstformidling
- kan veilede og inspirere barn når de utforsker muntlige og skriftlige sjangrer, matematiske problem, symboler og sammenhenger
- kan bruke IKT som pedagogisk verktøy i arbeidet med kunnskapsområdet
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk
- kan kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- forholder seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Innhold
Emnet er bygget opp rundt disse hovedområdene
- Barns språkutvikling, muntlig og skriftlig
- Litteratur i barnehagen
- Pedagogisk improvisasjon
- Pedagogisk dokumentasjon
- Flerkulturelle perspektiver
- Tall og tallsystemer
- Innføring i matematikkfaglig og norskfaglig terminologi
- Didaktiske perspektiver
- Regning og regneferdigheter
- Utvikling av studentenes egne muntlige og skriftlige ferdigheter
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser, case-relaterte øvelser, loggskriving og selvstudium. Studentene skal også gi tilbakemelding på hverandres arbeidskrav. IKT er et verktøy i arbeidet med emnet, og studentene skal også bruke biblioteket.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Studentene skal gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i barnehagelærerutdanningen. 20 praksisdager i barnehage skal knyttes til kunnskapsområdet sammen med Barns, utvikling, lek og læring 2.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
2. Gjennomført og bestått praksis
3. Prosjekt knyttet til praksis med muntlig fremføring
4. Skriftlig passeringsprøve i matematikkfaglige temaer i vårsemesteret, varighet 4 timer
5. To skriftlige innleveringer som skal være levert og bestått
Eksamen
Skriftlig skoleeksamen 6 timer.
Hjelpemidler: kalkulator og Rammeplan for barnehagen.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 16. januar 2015.
Carlsen M. Wathne U. Blomgren G.(2011) Matematikk for førskolelærere. Høyskoleforlaget
Temaheftet Antall, rom og form:
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/Temahefte%20om%20antall%20rom%20og%20form.pdf
Høigård, Anne (2006): Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. TANO, Oslo.
Mjør, Ingeborg, Birkeland, Tone og Risa, Gunvor (2006): Barnelitteratur. Sjangrar og teksttypar. LNU/Cappelen.
Udir: Språk er mer enn prat. . http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Sprak/sprakveileder/
Udir: Temahefte for språk og språkmiljø. http://www.udir.no/Upload/barnehage/Pedagogikk/Temahefter/Temahefte%20_om_spr%c3%a5kmiljo_og_sprakstimulering_i_barnehagen_bokm%c3%a5l_web.pdf?epslanguage=no
Artikler:
Bjorvand, Agnes-Margrethe Bjorvand: «Når barn leser bildebøker» i Bjorvand og Tønnessen(2012): Den andre leseopplæringa. Universitetsforlaget.
Sandvik, M. og Spurkland, M. (2009): «Hvorfor bruke litteratur i språkstimulering?» i Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Cappelen Akademisk Forlag.
Arntzen, Ragnar/Hjelde, Arnstein (2012): Det var en gang en tospråklig gutt som skulle begynne på skolen. I Norsk pedagogisk tidsskrift.
Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid (blir utdelt)
Kompendium med skjønnlitterære tekster
(blir utdelt)
Bildebøker
Anna Backe-Wiig: Don Fridtjof
Stian Hole: Garmanns sommer
Gro Dahle/Svein Nyhus: Sinna Mann OBS!
Barne/Ungdomslitteratur
Maria Parr:Tonje Glimmerdal
Lindgren, Astrid: Brødrene Løvehjerte