LBLDSRLE13 Samfunn, religion, livssyn og etikk (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Barnehagelærerutdanningen skal kvalifisere kandidaten til å utøve barnehagelæreryrket i et samfunn som preges av mangfold og endring. Læringsutbyttet er formulert med utgangspunkt i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, bachelorgradsnivå.
Etter fullført barnehagelærerutdanning skal kandidaten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som grunnlag for pedagogisk arbeid i barnehagen og videre kompetanseutvikling og utdanning på mastergradsnivå:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
- barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
- kristen tro og kulturarv, om de øvrige verdensreligionene, andre livssyn og filosofi samt etisk teori, grunnlagstenkning og etisk veiledning
- ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
Ferdigheter
Studenten kan
- begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
- samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
- kan samarbeide med barns foresatte
- kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
Innhold
- Barnehagens grunnlagsdokumenter:
- Barnehagens særskilte verdigrunnlag
- Barnehagen i et flerkulturelt samfunn
- Kristen tro og kulturarv
- De øvrige verdensreligionene
- Andre livssyn og filosofi
- Etisk grunnlagstenkning og yrkesetikk
- Samfunnsutvikling
- Barn i samfunnsfaglig perspektiv
- Barnehagen som organisasjon
- Ulikhet, klasser og lagdeling
- Barnehagen, staten og kommune
- Barns rett til medvirkning
- Samiske barns kulturer og rettigheter
- Barn i sorg og vanskelige livssituasjoner
- Samarbeide med barnas foreldre/foresatte
- Samarbeide med andre hjelpeinstanser
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Seminarer
- Gruppe- og plenumsamtaler
- Lærer- og studentledet veiledning
- Skriftlige arbeider, både individuelle oppgaver og gruppearbeid
- Presentasjoner og framlegg med respons, ved både faglærer og studenter
- Tverrfaglige prosjekter
- Bruk av IKT i oppgaver og prosjekter
- Bruk av bibliotekets ressurser
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i barnehagelærerutdanningen.
10 dagers praksis i barnehage i vårsemesteret.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Godkjent og bestått praksis
- Praksisfortelling knyttet til SRLE fra praksis.
- Fagdidaktisk oppgave i grupper. Veiledning. Muntlig presentasjon.
- Obligatorisk deltakelse i undervisning, både under forelesninger, i seminarer og veiledning, i gruppearbeid og gjennom individuelt arbeid der notater, fremlegg og skiftlige arbeid inngår (minimum 85 % tilstedeværelse). Ved deltakelse i alle deler skal studenten bidra i et forpliktende læringsfellesskap.
IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 4.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer.
Eksamen består av oppgaver som omhandler både enkelte målområder og sammenhenger mellom målområder.
Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.
Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturen er sist oppdatert 24. februar 2014.
B= bøker som kan kjøpes i bokhandelen på Remmen
K= kompendium, dvs. litteratur i et kompendium som kan kjøpes i bokhandelen på Remmen
BULL= litteratur i SRLE som ble brukt i BULL høsten 2013, og som derfor ikke blir brukt våren 2014
B Børresen, B. & Malmhester, B. (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget,
kap.4 (s. 46-72) (26 sider)
K Birkelund, Gunn Elisabeth og Trond Petersen, Det norske likestillingsparadokset, i Det
norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 20 sider.
K Botnen, Solveig m. fl. 2011. Fordi vi er mennesker. En bok om samarbeidets etikk.
Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 13-17 og 77-106 (33s)
K Brochmann, Grete, Innvandring og det flerkulturelle Norge, i Det norske samfunn, 6. utgave,
Gyldendal, Oslo 2010, ca. 21 sider.
B Glaser, V. (2013). Foreldresamarbeid, barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo:
Universitetsforlaget (150 sider?)
B Hyrve, Geir, og Sataøen, Svein Ole, Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen.
Universitetsforlaget. Siste utgave. Del I, II og III, s. 5-180 (175 sider).
B Johannesen, Nina og Sandvik, Ninni (2008). Små barn og medvirkning- noen perspektiver.
Oslo: Cappelen DAMM (104 sider)
BULL Larsen, Ann Sofi (i prosess). Etikk i sfæren i det ubestemmelige. I K. Holthe, Å. Røthing og E.
Schjetne (red.). Etikk i pedagogiske praksiser (12 sider)
B Moen, Kari Hoås. Styring og samarbeid i barnehagesektoren. Universitetsforlaget. Siste
utgave. Kapitlene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8, s. 5-186. (181 sider).
K Norli Hansen, Marianne og Fredrik Engelstad. Samfunnsklasser og eliter, i Det norske
samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010 (ca. 23 sider)
BULL Sandvik, Ninni (i prosess). Når gode intensjoner spenner beina på seg selv. I K. Holthe, Å.
Røthing og E. Schjetne (red.). Etikk i pedagogiske praksiser (12 sider)
B Spernes, Kari og Hatlem, Marianne (2013). Den flerkulturelle barnehagen: teoretiske og
praktiske perspektiver. Oslo: Gyldendal akademisk, del 3 og 4 = s. 155-257 (103 sider)
B Sødal, Helje Kringlebotn (Ny utgave etter nyttår 2013): Kristen tro og tradisjon i barnehagen.
Kristiansand: Høyskoleforlaget, kap. 2, 3, 6 og 7 (90 sider)
B Thoresen, I. T. og Winje, G. 2013. Religioner, mangfold og etikk i barnehagen. Oslo: Cappelen
Damm Akademisk. Ss. 18-41, 53-174, 187-197, 211-266, 273-280, 282-289 (223 sider)
BULL Thoresen, I. T. og Winje, G. 2013. Religioner, mangfold og etikk i barnehagen.
Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Ss. 42-52 (10 sider)
B Tholin, K. R. (2008). Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget (134 sider)