LUMSP40314 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i spesialpedagogikk, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått emnet LUMSP40114 Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt i et inkluderende perspektiv (15 stp).
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
- kan gjøre rede for forhold som kan ligge til grunn for sosiale og emosjonelle vansker og hvordan en i barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og avhjelpe slike vansker
- har kunnskap om ulike tilnærmingsmåter for å forstå sosiale og emosjonelle vansker
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere forhold i barnehage og skole som kan skape, opprettholde og forebygge sosiale og emosjonelle vansker
- kan samarbeide med barnehager og skoler når det gjelder å tilrettelegge for et godt læringsmiljø for barn og unge i sosiale og emosjonelle vansker
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan forstå og reflektere over sosiale og emosjonelle vansker i et individuelt og relasjonelt perspektiv
- har en grunnleggende kontekstuell og systemisk forståelse av sosiale og emosjonelle vansker
Innhold
Emnet består av ett innføringsseminar (begrepsbruk og et historisk og teoretisk perspektiv) og tre tema:
1) Sosiale og emosjonelle vansker i et oppvekstperspektiv
2) Forebyggende og problemløsende arbeid for de «bråkete» og «stille» elevene
3) Nevrologisk relaterte vansker og psykiske lidelser.
Undervisnings- og læringsformer
Det er lagt opp til gjennomføring av emnet med fire samlinger, med forbehold om endring. Hver samling går over to til tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00.
Emnet er lagt opp med veksling mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, skriving av tekster, erfaringsutvikling og diskusjoner i plenum.
Praksis
Det er ikke praksisopplæring knyttet til emnet.
Studenter som tar masterstudiet som del av en grunnskolelærerutdanning vil kunne ha praksis knyttet til emnet. I disse tilfellene vil en individuell plan legges opp i samsvar med grunnskolelærerutdanningens plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav er knyttet til emnet:
- Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar (minimum 80 % frammøte)
- Skrive en fagtekst (som gruppeoppgave) med utgangspunkt i et case, der gruppa diskuterer forhold som kan skape, opprettholde og/eller forebygge sosiale og emosjonelle vansker (ca 3000 ord).
- Muntlig presentasjon av fagteksten (gruppevis) etter nærmere retningslinjer.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Skriftlig hjemmeeksamen har en varighet på tre uker, og kandidaten skal skrive en fagtekst med et omfang på 3000 ord (+/- 10%) etter nærmere angitte kriterier.
Det benyttes gradert karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene midtveis/underveis og sluttevaluering.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 23.06.2015
Det vil bli utarbeidet en artikkelsamling for kjøp i studentbokhandelen. Disse er merket med * i lista
Andresen, R. (red) (2000). Fellesskap og sammenhenger: yrkeshjelpere i grupper, nettverk, organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk. (utvalg)
Arnesen, A-L.(2003). De «sårbare» barna og de «farlige kategoriene» I: Befring.(red) Sosiale og emosjonelle vansker hos barn – problemer, erfaringer og muligheter. Barn i Norge. Oslo: Voksne for barn. *
Befring, E (2010) Barnevernet i historisk lys. I: Befring, E., I. Frønes, & Sørlie, M-A. (red).(2010). Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal Akademisk. S.15 – 30 *
Befring, E.(2012). Forebygging. Blant barn og unge i et psykososialt perspektiv I: Befring, E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap.6 ,
Befring, E.og Duesund, L. (2012). Relasjonsvansker. Psykososial problematferd.. I: Befring, E. og Tangen, R. (red). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap.22, 448- 470 *
Dodge, K. (1991) The structure and function of reactive and proactive aggression. I: Pebbler, D. and Rubin, K. (ed) Children Aggression. Lawrence Erlbaum Publishers *
Drugli, M.B. (2012) Relasjonen lærer og elev- avgjørende for elevenes læring og trivsel. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Ericsson, Kjersti (2009) Farlige barn – et historisk tilbakeblikk. Oslo: Voksne for barn: Barn i Norge, 9 – 17 (nettressurs)
Frønes, I og Strømme, H (2012) Risiko og marginalisering. Norske barns levekår i kunnskapssamfunnet. 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk
Rønhovde, Lisbeth I. (2004): Kan de ikke bare ta seg sammen? Om barn og unge med AD/HD og Tourette syndrom (2.utgave), Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2-5.
Killen, K. (2008). Omsorgssvikt og barnemishandling. I: Kvello, Ø. (red). Oppvekst. Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 445 – 470. *
Lopes. J.A. (2012) International Perspectives in EBD: Critical Issues. I: Gardner, P, Kauffnan, P., Elliot, J. (red) Sage Handbook of Emotional and behavioral difficulties. Second Edition. London: Sage Publication Ltd., 9 – 19 *
Lund, I. (2012) Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget
MacLure,M., Jones,L., Holmes, R. and MacRae, C. (2011) Becoming a problem: behaviour and reputation in the early years classroom, British Educational Research Journal, First published on: 15 April 2011 (iFirst), 1 – 25
Midthassel, U., Bru,E., Ertesvåg, S., Roland, E. (red.) (2011) Sosiale og emosjonelle vansker. Barnehagen og skolens møte med sårbare barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget
Nordahl, T., Sørlie, M-A. Manger,T., Tveit,A (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget. (kap. 1 – 7)
Overland, T (2009) Forebygging og skoleskulk. Artikkel på nettsiden Forebygging.no 22.03.2009. *
Solli, K-A (2010). Introduksjon til tema sosiale og emosjonelle vansker.*
Skårderud, F og Duesund, L (2014) Mentalisering og uro. Norsk Pedagogisk tidsskrift, 3, 98, 152 – 164 (nettressurs)
Sørmo, Dag (2015) Elever med sosiale og emosjonelle vansker I Høihilder og Gulbrandsen (red) Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdannngen. Gyldendal Akademiske *
Thomas, G (2005) What do we mean by «EDB» I: Clough, P., Gardner, J.T., Pardeck, J.T & Francis,Y. (ed) Sage Handbook of Emotional and behavioral difficulties. London: Sage Publication Ltd.,59 – 82 (nettressurs)
Annen litteratur / tilleggslitteratur
Drugli, May Britt (2013) Atferdsvansker hos barn. Cappelen Damm
Green, R. W. (2011). Utenfor. Elever med atferdsutfordringer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Ogden, T. (2015) Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. (kapittel 1, 6,7,8)
Nettstedet: Forebygging.no