LUMBP40314 Profesjon og profesjonsetikk (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ann Sofi Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år).
Undervisningssemester
Emnet undervises i 3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:
- profesjonsetiske problemstillinger spesielt knyttet til pedagogisk arbeid med barn under tre år
- sentrale teorier knyttet til profesjon og profesjonsutøvelse
- ulike perspektiver på sammenhenger og forvaltning av profesjon og samfunnsmandat
Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:
- drøfte profesjonsutøvelse ut fra ulike etiske og politiske tilnærminger
- formulere og vurdere etiske spørsmål og dilemmaer knyttet til profesjonsutøvelse relatert til barn under tre år
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne kan kandidaten:
- vurdere og håndtere relevante profesjonsetiske dilemmaer
- kommunisere skriftlig og muntlig om etiske problemstillinger, analysere og konkludere innenfor profesjonsetikk
Innhold
Emnet har følgende tema:
- teoretiske perspektiver på profesjon, institusjon og samfunn
- profesjon, makt og posisjon
- teoretiske perspektiver på profesjonsetikk
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med to samlinger á tre dager hver, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med to av samlingene totalt i semesteret.
I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, ett masterseminar, ett småbarnsvitenskapelig forum og individuell veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studentene skal levere en individuell tekst knyttet til et gitt tema innen Profesjon og profesjonsetikk. Omfang: ca. 800 ord.
- Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Eksamen gjennomføres som en samtale på ca. 30 minutter.
Intern og ekstern sensur. Det gis gradert karakter der karakterskalaen A-F benyttes.
Evaluering av emnet
Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 23. juni 2015.
Biesta, G. (2006): Bortom lärandet. Demokratisk utbildning för en mänsklig framtid. Lund: Studentlitteratur. [149 sider]
Dahlberg, G. & Moss, P. (2005): Ethics and Politics in Early Childhood Education. London and New York: RoutledgeFalmer. [208 sider]
Johannesen, N. (2013): Overflowing Every Idea of Age. Very Young Children as Eduactors. I: Studies in Philosophy and Education (285-296). [12 sider]
Johannesen, N. (2013): Tvil som drivkraft. I: Nordisk barnehageforskning. Vol. 7/2013. [15 sider].
Larsen, A.S. (i prosess): Etikk i sfæren av det ubestemmelige. I: E. Schjetne og K. Lien Holte (red.): Etikk i pedagogiske praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. [15 sider]
Larsen, A.S. (2012): Hvordan stopp skapte nye vilkår for praksis. I: A-L. Arnesen (red.) Inkludering – Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget (149-169). [20 sider]
Pettersen, K-S. & Simonsen, E. (2010): Anerkjennelse og profesjon. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. [75 sider]
Molander, A. & Terum, L. I. (red.) (2008): Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kap: 3, 8, 10, 11, 22, 25 [92 sider]
Sandvik, N. (under publisering): Når gode intensjoner spenner bein på seg selv. I Å. Röthing, E. Schjetne og K. Lien Holte (red.): Etikk i pedagogiske praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. [15 sider]
Sandvik, N.(2012): Re-thinking the idea/ideal of control: considering de/stabilizing intensities. Contemporary Issues in Early Childhood. 13 (2). (200- 209). [9 sider]
Solbrekke, T. D. & Østrem, S. (2012): Profesjonsutøvelse mellom profesjonelt ansvar og regnskapsplikt. Nordic Studies in Education, volum 31, (206-221). [15 sider]
Sugrue, C. & Solbrekke, T. D. (2011): Professional Responsibility. New horizons of praxis. London-New York: Routledge. [204 sider]
Ulla, B. (2014): Auget som arrangement- om blikk, mak og skjønn i profesjonsutøvinga til barnehagelæraren. Nordisk barnehageforskning, 8(5), 1-16 (16 sider)
Hennum, B., Pettersvold, M. og Østrem, S. (red) Profesjon og kritikk. Bergen: Fagbokforlaget (331 sider)