LUMBP40114 Små barns barndom og nyere pedagogisk småbarnsforskning (0-3 år) (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ninni Sandvik
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Masterstudium i barnehagepedagogikk og småbarnsvitenskap (0-3 år)

Undervisningssemester

Emnet undervises i 1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter gjennomført emne har kandidaten inngående kunnskap om:

  • barns utvikling, lek og læring
  • intersubjektivitet og relasjoner mellom voksne-barn og barn-barn
  • historiske og nyere perspektiver på barn og barndom i aktuelle institusjons- og samfunnskontekster, med hovedvekt på barn under tre år
  • offentlige føringer relatert til de yngste barna og deres barndom
  • nasjonal og internasjonal pedagogisk småbarnsforskning
  • kritiske perspektiv relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og
  • funksjonalitet

Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • identifisere og analysere barns utvikling, lek og læring
  • analysere ulike betingelser for voksen-barn og barn-barn-relasjoner
  • analysere og perspektivere nasjonal og internasjonal pedagogisk småbarnsforskning
  • orientere seg i offentlige dokumenter og politiske føringer som er relevante for barn under tre år i pedagogiske virksomheter
  • forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne har kandidaten generell kompetanse i:

  • å forholde seg kritisk til ulike fag-, yrkes- og forskningsmessige problemstillinger
  • å kommunisere skriftlig og muntlig om relasjonelle og samfunnsmessige problemstillinger, analyser og perspektiver relatert til de yngste barnas utvikling, lek, læring og barndom

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • Små barn som kunnskaps- og forskningsfelt i nasjonal og internasjonal pedagogisk, barndomssosiologisk og utviklingspsykologisk forskning
  • Småbarns utvikling, lek og læring
  • Intersubjektivitet og relasjoner mellom voksen- barn og barn-barn
  • Historiske og nyere perspektiver på barn og barndom i aktuelle institusjons- og samfunnskontekster
  • Kunnskap om samfunnets rammer, aktuelle læreplaner, styringsdokument og ulike didaktiske perspektiver
  • Kritisk analyse relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med fire samlinger a tre dager, innenfor rammen kl. 08.00 - 16.00. I tillegg arrangeres Småbarnsvitenskapelig forum to ganger pr semester, på ettermiddag/kveld i forbindelse med en av samlingene. Dette vil bli nærmere annonsert.

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium, masterseminar, småbarnsvitenskapelig forum og gruppeveiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Gruppepresentasjon av begrunnelse og argumentasjon for en selvvalgt problemstilling innenfor et selvvalgt tema. Gruppene settes sammen av faglærer. Presentasjonen gjennomføres på masterseminar. Medstudenter og lærere responderer.
  • Det er krav om minimum 80 % deltakelse på samling/forum.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe
Gruppen presenterer og diskuterer muntlig et selvvalgt tema fra emnet, etterfulgt av en samtale/diskusjon der studentgruppen prøves i emnets øvrige pensum. Omfang: ca. 45 minutter.  Det gis gradert karakter, der karakterskalaen A-F benyttes. Gruppa gis en samlet karakter.

Intern og ekstern sensur.

Ny og utsatt eksamen kan først gjennomføres ved neste ordinære eksamensavvikling.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 29.01.2014

Andenæs, A. (2012): Hvilket barn? Om barn, barndom og barnehage. Nordisk barnehageforskning, 5 (1): 1-14. [13 sider]

Bjørnestad, E. & Pramling Samuelsson, I. (red.) (2012): Hva betyr livet i barnehagen for barn under tre år. En forskningsoversikt. Rapport 2012, nr. 9. Oslo: Høgskolen I Oslo og Akershus. [150 sider]

Borgnon, L. (2007): Conceptions of the Self in Early Childhood: Territorializing identities. Educational Philosophy & Theory, 39 (3): 264-274. [10 sider]

Cannella, G. S. & Viruru, R. (2004): Childhood and postcolonization: power, education and contemporary practice. London: Routledge Falmer. [182 sider]

Dyblie Nilsen, R. (2003): Barn og kvinner, barndom og kjønn: En barneforskers blikk på to forskningsfelt. I: Kvinneforskning, 27(3): 94-115. [21 sider]

Hart, S. & Schwartz, R. (2009): Fra interaksjon til relasjon. Tilknytning hos Winnicott, Bowlby, Stern, Schore og Fonagy. Oslo: Gyldendal Akademisk. [278 sider]

Johansson, J. E. (red.) (2010): International Journal of Early Childhood, 42 (2): 77-179. Research on children under three - Reports from 7 countries. http://www.springerlink.com/content/0020-7187/42/2/ [102 sider]

Kampmann, J. (2004): Societalization and Childhood: New Opportunities? New Demands? I: H. Brembeck, B. Johansson & J. Kampmann (red.). Beyond the competent child; exploring contemporary childhoods in the Nordic welfare societies, (127- 152). Fredriksberg: Roskilde University Press. [25 sider]

Korsvold, T. (2008): Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspolitikk. Oslo: Universitetsforlaget. [286 sider]

Lee, I-Fang (2010): Global and Local Trends for Governance and Planning in Early Childhood Education and Care. I: G. S. Cannella & L. D. Soto (red.) Childhoods: a handbook. New York: Peter Lang (131-144). [13 sider]

Lee, N. (2001): Childhood and society: growing up in an age of uncertainty. Buckingham: Open University Press. [157 sider]

Otterstad, A. M. (2012): Hva er en forskningsbasert barnehagelærerutdanning? En kritisk diskursiv analyse av forskningsmetodologi og barnehagepedagogikkens posisjon. I: A. M. Otterstad og N. Rossholt (red.). Barnehagelærerutdanningens kompleksitet. Bevegelser i faglige perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget (138 -163). [25 sider]

Sheridan, S., Pramling Samuelsson. I., & Johansson, E. (2009): Barns tidiga lärande: En tvärsnitts studie av förskolans miljö och barns lärande. Göteborg: Acta Universitatis Gothenburgensis. [30 sider]

Solheim, M. (2010): Barnehagerevolusjon! Tidlig læring for sosial utjevning: kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer. Masteroppgave: Høgskolen i Oslo. https://oda.hio.no/jspui/handle/10642/665. [105 sider]

Stern, D. (2007): Her og nå: øyeblikkets betydning i psykoterapi og hverdagsliv. Oslo: Abstrakt forlag. [272 sider]

Steinsholt, K. & Øksnes, M. (2013): Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. [296 sider]

Woodhead, M. (2005): Early childhood development: a question of rights. International Journal of Early Childhood. Vol 37/3. (79-98). [19 sider]

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:28