LNHB314 Natur, helse og bevegelse (Høst 2015–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt fordypningsemne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid. Natur, helse og bevegelse er et fordypningsområde i utdanningen med vekt på utefag som bygger videre på Natur, helse og bevegelse fra 1. studieår.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Alle emner og praksis i 1. og 2. studieår i Barnehagelærerutdanningen, heltid må være bestått.

Undervisningssemester

5. og 6. semester (høst og vår).

Emnet strekker seg formelt sett over to semestre, men hovedtyngden av undervisning og eksamen er lagt til høstsemesteret. Obligatoriske ekskursjoner/arbeidskrav som er lagt til vårsemesteret må være gjennomført og bestått før studenten får studiepoengsuttelling.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Målet er å gi studenten utfyllende kunnskap og kompetanse til å oppfylle krav og forventninger satt i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning innenfor fagområdene Natur, helse og bevegelse.

Etter fullført emne har kandidaten kunnskap om:
- betydninger av naturopplevelser
- økologi, meteorologi, geologi, astronomi, vanlige planter, sopp og dyr
- lokale, regional og globale miljøtemaer og bærekraftig utvikling
- barn og natur
- betydning av kosthold og kroppslig lek for helse og utvikling
- matlaging i felt på bål og stormkjøkken/primus
- kroppslig lek i ulike omgivelser og til ulike årstider
- kroppslig lek og kosthold i et flerkulturelt samfunn
- enkelt friluftsliv i ulike naturtyper til alle årstider
- sikkerhet ved klatring
- orientering, ruteplanlegging, pakking og sporløs atferd på tur til ulike årstider
- fagdidaktikk og pedagogisk utviklingsarbeid

Etter fullført emne har kandidaten følgende ferdigheter
- stimulere barns lek, kreativitet, fysiske utfoldelse, nysgjerrighet og naturglede
- stimulere barn til enkelt friluftsliv i ulike naturtyper til alle årstider
- sikker atferd ved klatring med og uten barn
- ta ansvar for barnas fysiske, psykiske og sosiale helse
- formidle kunnskaper til barn om naturen
- kan bruke lokale naturressurser til pedagogisk opplegg i barnehagehverdagen
- sette i gang pedagogisk utviklingsarbeid med tema barn - bevegelse - natur

Etter fullført emne har kandidaten følgende generell kompetanse
Barn viser tidlig interesse for natur og naturfenomener. Nysgjerrigheten og interessen er avhengig av de erfaringer og iakttakelser som barna selv gjør. Opplevelser og erfaringer med levende natur er derfor av største viktighet for å kunne ta vare på, gi næring til og stimulere dette på beste måte. De viktigste holdningene til natur og miljøvern legges tidlig. Får barna positive og gode opplevelser i naturen gjennom blant annet kandidatens evne til å formidle, engasjere og skape arenaer for nysgjerrighet og god læring, vil de også senere i livet være i stand til å engasjere seg for å ta vare på de verdier naturen har gitt dem.

Innhold

Emnet er inndelt i tre deler;

  • Natur helse og bevegelse (høstsemester)
  • Vinteraktivitetskurs (vårsemester)
  • Våraktiviteter (vårsemester)

Hver del avsluttes med et arbeidskrav og alle tre deler må være bestått for at studentene skal få karakter i emnet Natur, helse og bevegelse.

Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske aktiviteter/temaer. Den teoretiske delen av studiet skal underbygge det praktiske arbeidet. En forutsetning for at målene som er satt skal nås, er at det legges vekt på en vekselvirkning mellom den teoretiske og den praktiske delen av studiet. Dette vil gi en helhetlig handlingsberedskap. Studiet skal være aktivitetsbasert og opplevelsesorientert. Det forutsettes at studentene tar aktivt del i studiet og at de gradvis tar mer og mer ansvar for egen læring, f.eks. gjennom ledelse av gruppearbeid, innledninger til drøftinger, framlegg av eget arbeid m.m.

Tema som gjennomgås:

  • Miljø og barn i natur
  • Plante- og dyreliv ved ulike årstider og miljø
  • Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
  • Miljøutfordringer, og vår plass i naturen
  • Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
  • Grunnleggende geologi, meteorologi og astronomi, og hvordan bruke dette i barnehagen
  • Grunnleggende friluftsliv
  • Klatring
  • Fysisk aktivitet, kosthold og helse i et flerkulturelt samfunn
  • Utelek i ulike miljø til ulike årstider
  • Menneskekroppens oppbygging og funksjon
  • Ulike perspektiver på kropp, todlerens kroppslige væremåte og kroppens fenomenologi
  • Fagdidaktikk i barnehagen

Praktisk kunnskap:

  • Ferdes trygt i naturen til alle årstider med og uten barn, og ha gode kunnskaper om orientering, bekledning, ruteplanlegging, pakking og sporløs ferdsel.
  • Mat og helse i et folkehelseperspektiv
  • Tilpasning av aktiviteter for barn i ulike læringsmiljø til ulike årstider
  • Klatring som leder frem til BrattKort

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i studiet er preget av praktiske aktiviteter. Undervisningen organiseres som friluftsliv og overnatting i ulike naturtyper til ulike årstider, feltarbeid i ulike biotoper, bruk av naturen som ledd i sansemotorisk utvikling, aktivt arbeid med natur- og miljøvern og utnyttelse og bruk av naturens ressurser. Det legges opp til aktiviteter der barn og voksne tar del i utvikling av et helsefremmende og bærekraftig miljø i barnehage og skole.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

Ekskursjoner
- Sensommer: 4 dagers padletur i Haldenmarka: friluftsliv, overnatting ute, kanopadling, orientering, biotoparbeid i vann og skog, astronomi.
- Vinter: 5 dagers ekskursjon på fjellet: vinterfriluftsliv, ski- og snøkurs, overnatting i snøhule, vinterøkologi, sportegn, aktivitetsleker i/på snø, førstehjelp om vinteren
- Vår/forsommer: 3 dagers ekskursjon i skjærgården: kanopadling, aktiviteter i sjø og ved strand, fiske, biotoparbeid i fjæra, selvlaget mat fra havet
I tillegg til dette vil deler av den øvrige undervisningen foregå ute i skolens nærmiljø. Det vil også bli noen overnattingsturer i Østfold/Akershus. Studentene må derfor regne med et fravær fra hjemmet, minimum 13 døgn (siste dag av en ekskursjon regnes ikke med, da vi er hjemme til vanlig tid). Alle ekskursjoner er obligatoriske. Utgifter til reise og opphold dekkes av den enkelte student. Nærmere informasjon fås ved studiestedet.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 35 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Førskolelærer- og barnehagelærerstudenter har obligatorisk praksis. Varighet for studenter i barnehagelærerutdanningen er 10 dager, og 20 dager for førskolelærerstudenter i deltidsutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
  2. Mappe bestående av: to individuelle oppgaver og seks gruppeoppgaver. All gruppevirksomhet knyttet til gruppeoppgaver er obligatorisk.
  3. Bestått fordypningspraksis i høstsemesteret
  4. Delta på ekskursjoner. Ved eventuelt fravær må ekskursjonen gjennomføres på nytt:
    - Delta på sensommeraktiviteter (høstsemester)
    - Delta på vinteraktiviteter (vårsemester)
    - Delta på våraktiviteter (vårsemester)

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Sluttvurderingen består av en praktisk-muntlig deleksamen som avlegges i høstsemesteret og to deleksamener som avlegges i vårsemesteret.

Deleksamen 1 (høstsemester)
Individuell muntlig eksamen. Varighet 25-30 minutter. Ingen hjelpemidler tillatt.
Eksaminasjonen blir foretatt av faglærer, med eventuelle tilleggsspørsmål av ekstern sensor. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene og pensumlitteratur. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Deleksamen 2 (vårsemester)
Gruppeoppgave knyttet til vinteraktiviteter. Gruppeoppgaven utformes etter nærmere angitte kriterier og leveres innen angitt frist. Gruppeoppgaven vurderes av intern sensor og karakteren som blir gitt er Bestått/Ikke bestått.

Deleksamen 3 (vårsemester)
Gruppeoppgave knyttet til våraktiviteter. Gruppeoppgaven utformes etter nærmere angitte kriterier og leveres innen angitt frist. Gruppeoppgaven vurderes av intern sensor og karakteren som blir gitt er Bestått/Ikke bestått.

Dersom studenten ikke består en av deleksamenene, kan han/hun ta dette på nytt. Alle deeleksamenene må være bestått for å få bestått i emnet. Det gis en samlet karakter i studiet etter karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 23. juni 2015.

Lundhaug, T.& Neegaard, H.R. 2013 Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk

Misund, S: "Jeg vil mestre". Sebu forlag, 1996.

Nordbakke, Roy: Fugler. HiØ, 1994.

Nordbakke, Roy: Norske økosystemer. HiØ, 1998.

Norbakke, Roy: Vinterøkologi. HiØ, 2003.

Norbakke, Roy: Vær og klima. HiØ, 2003.

Nordbakke, Roy: Stjernehimmelen. HiØ, 2003.

Utdelt materiale fra lærer.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:21