LKKK314 Kunst, kultur og kreativitet (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Einar K. Krossbakken
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt fordypningsemne i Barnehagelærerutdanningen, heltid. Kunst, kultur og kreativitet er et fordypningsområde i utdanningen som bygger videre på Kunst, kultur og kreativitet fra 2. studieår i Barnehagelærerutdanningen.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Alle emner og praksis i 1. og 2. studieår i Barnehagelærerutdanningen, heltid må være bestått.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Målet er å gi studenten kunnskap og kompetanse til å oppfylle krav og forventninger satt i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning innenfor fagområdet Kunst, kultur og kreativitet.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til hovedtrekk innen kunst-, musikk- og teaterhistorie
- har kunnskap i bruk av digitale uttrykk som har både lyd og bilder (levende og stille) som modaliteter
- har økt kunnskap i musikalske, dramatiske og visuelle uttrykk
- har kunnskap om små barns persepsjon ved kunstneriske uttrykk som musikk, teater, skulptur og billedkunst
- har kunnskap om barns kunstneriske utvikling som grunnlag for skapende og utøvende aktiviteter
- ha kunnskap om endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen som en lærende organisasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre/tilrettelegge, dokumentere og evaluere kunstfaglige aktiviteter med barn på ulike alderstrinn
- kan bidra med nytekning rundt barns kommunikative evner gjennom barnas egne uttrykk
- har økt egenferdighet i de utøvende disipliner innen drama, forming og musikk
- kan evaluere egne og andres kunstneriske uttrykk
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i kunnskapsområdets faglige elementer knyttet til musikalske, dramatiske og visuelle uttrykk
- kan se kunnskapsområdet i et samfunnsperspektiv
- kan ivareta flerkulturelle perspektiver i eget, skapende arbeid og i skapende aktiviteter med barn
- kan skape gode opplevelser og magiske øyeblikk for/med barn
- se verdien av kunstfaglig virksomhet, også i et danningsperspektiv
Innhold
Emnet er en videreføring av det obligatoriske emnet Kunst, kultur og kreativitet i 2. studieår i barnehagelærerutdanningen. Studenten vil få økt innsikt og forbedrede ferdigheter i kunstfagene.
Det vil bli gitt mulighet for noe mer fordypning i ett av fagene musikk, forming og drama.
Faglige og fagdidaktiske emner vil være:
- Økt innsikt i og forståelse for barn og kunst
- Økt dyktighet i selv å formidle/utøve kunstneriske uttrykk
- Didaktiske og faglige utfordringer i ledelse av kunstnerisk arbeid med barn
- Barns opplevelser gjennom varierte sanseinntrykk og skaperglede
- Barns medvirkning og danning i estetisk arbeid
- Estetiske erfaringer og estetiske forståelser i et flerkulturelt perspektiv
Kunnskapsområdet vil benytte kompetanse fra musikk, drama, kunst og håndverk og pedagogikk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: gruppearbeid, praktiske øvelser, forelesninger, selvstudium, arbeid med barnehagebarn, gruppe og individuelle veiledninger, demonstrasjoner og ekskursjoner. Teoretisk og praktisk undervisning skal utfylle hverandre.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Arena for undervisning:
- Barnehagen
- Gallerier
- Teatre/konserter
- Auditorium/klasserom/verksted
- Grupperom
Andre arenaer i samfunnet der kunnskapsområdet aktualiseres.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 35 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Førskolelærer- og barnehagelærerstudenter har obligatorisk praksis. Varighet for barnehagelærerstudenter er på 10 dager og 20 dager for førskolelærerstudenter i deltidsutdanningen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
- Godkjent og bestått praksis
- Deltakelse i et felles prosjekt, samt et fagdidaktisk, individuelt refleksjonsnotat knyttet til prosjektet (4-6 s.). Det vil bli anledning til å fordype seg i ett av de tre fagområdene: musikk, drama eller kunst og håndverk
- Obligatorisk heldags studietur
Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 1.
Eksamen
Individuell, kunstnerisk presentasjon på 5-10 min., der man tydeliggjør et visuelt, dramatisk og/eller musikalsk aspekt. Presentasjonen etterfølges av en faglig samtale med utgangspunkt i presentasjonen og pensumlitteratur; varighet: ca 20 minutter
Graderte karakterer A-F.
Intern sensurering.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten lagt tilgjengelig 10. august 2015.
Bakke, Kari; Jenssen, Cathrine og Sæbø, Aud Berggraf (red.)(2011) Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen
Bråten I., Kvalbein Å. (2014) Ting på nytt. Fagbokforlaget
Carlsen Kari, Samuelsen Arne Marius (1988) Inntrykk og uttrykk: estetiske fagområder i barnehagen. Gyldendal Norsk Forlag
Eilifsen, Margareth (2014) På kryss og tvers. Mulighet for flerfaglig arbeid i barnehagen. Universitetsforlaget
Fossbråten L.A, Pihlstrøm J. (1995) Barn leker teater. Spillrom forlag
Fønnebø, Bente (2014) Kunstneriske bevegelser i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk
Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E.: Kunst og håndverk - hva og hvorfor, Fagbokforlaget, Bergen. Utvalgte sider 11-26, 128-303
Hammer og Strømsøe, Drama og skapende prosesser i barnehagen. Fagbokforlaget
Haugen, S., Løkken, G. Røthle, M.: Småbarnspedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 2005. Kapittel om kunst, estetikk og utvikling. Den blir avhengig av antallsider vi må forholde oss til.
Hernes, Os og Selmer-Olsen (2010) Med kjærlighet til publikum. Kunst for barn under tre år. Oslo: Cappelen Akademiske forlag: Kap 1, 2, 3
Juell E., Norskog T. J. (2011) Å løpe mot stjernene. Fagbokforlaget
Kolle, T., Larsen, A. S. & Ulla, B. (2010). Pedagogisk dokumentasjon: inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget, Bergen
Krossbakken,E. og Pihlstrøm, J. (2015) Syng! Eget forlag
Liset Sverdrup M, Myrstad A, Myrstad T (2011): Møter i bevegelse: å improvisere med de yngste. Fagbokforlaget, Bergen.
Odegard, Nina (2015) Gjenbruk som kreativ kraft. Pedagogisk Forum
Sæther Morten, Aalberg Angelo Elin 2012: Barnet og musikken: innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter. Oslo: Universitetsforlaget
Waterhouse Lorvik A. H. (2013) I materialenes verden. Fagbokforlaget
Wolf Danielsen K. (2014) Små barns lek og samspill i barnehagen. Universitetsforlaget