LIDR10115 Praktisk-metodisk arbeid (Høst 2015–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden/Fredrikstad
Emneansvarlig:
Knut Egil Hanssen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Kroppsøving og idrett, årsstudium.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studentene må være i alminnelig god fysisk form, være svømmedyktige og kunne delta i aktiviteter i svømmebasseng for å kunne gjennomføre emnet.?

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
  • har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10
  • har kunnskap i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling, betydning av kjønn, sosial bakgrunn, etnisitet, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • har kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig, regne og bruke digitale verktøy støtter læring i kroppsøving, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
  • har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette i utvikling og ferdighetslæring
  • har kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
  • har forståelse for kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i ungdomskultur
  • har kunnskap om samiske forhold og samiske elevers rettigheter i forhold til faget kroppsøving
  • har kunnskap om aktuell forskning innen fagfeltet

FERDIGHETER
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle for trinn 5-10
  • kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøving
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann
  • kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10
  • kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdigheten i faget kroppsøving
  • kan legge til rette kroppsøvingsundervisning som tar utgangspunkt i samiske forhold 
  • kan reflektere over og anvende aktuell forskning innen fagfeltet

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving sammen med andre skolefag bidrar til elevens allmenndanning
  • kan ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
  • kan bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Innhold

All praktisk virksomhet som inngår i emnet er delt inn i fire hovedområder:

1. Bevegelseslek (turn, sansemotorikk, leikeaktiviteter, racketaktiviteter, dans og drama)
2. Idrettsaktiviteter (friidrett, orientering, ski, skøyter, svømming/livredning, praktisk treningslære)
3. Ballaktiviteter (basketball, fotball, volleyball, håndball og innebandy)
4. Friluftsliv

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er hovedsakelig lagt opp som praktisk arbeid. Undervisningen skjer i stor grad i grupper og er både lærer- og studentstyrt.

Det vil bli lagt vekt på at studentene opparbeider en utforskende og kritisk tilnærming til faget og undervisningen. Ulik tilnærming til emnet vil gi innsikt i didaktiske problemstillinger, fysisk og motorisk utvikling, tilpasset undervisning, flerkulturelle perspektiver, samisk kultur, kjønn, sosial bakgrunn, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er i gjennomsnitt minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til avsluttende eksamen må studenten få godkjent følgende arbeidskrav av faglærer:

  • Praktiske oppgaver
    For å få godkjent de praktiske oppgavene kreves det minst 80 % aktiv deltaking i undervisning i hver aktivitet i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget for å kunne fremstilles til ordinær praktisk-metodisk eksamen. Ved fravær over 50 % må aktiviteten i sin helhet tas på nytt neste studieår og studenten kan ikke fremstille seg til eksamen inneværende studieår.

  • To skriftlige arbeidsoppgaver knyttet til sentrale områder som feks metodikk, fysisk og motorisk utvikling, nybegynneropplæring, tilpasset undervisning, flerkulturelle perspektiver, samisk kultur, kjønn, sosial bakgrunn, evne og funksjonsnivå knyttet til kroppsøving og kroppslig læring;

    Høst: Utarbeide og levere et didaktisk øktplanskjema over et planlagt og gjennomført undervisningsopplegg til bestått resultat. Ved ikke godkjent gis en ny mulighet til vurdering. 

    Vår: Didaktiske refleksjoner knyttet til et planlagt og gjennomført undervisningsopplegg til bestått resultat. Ved ikke godkjent gis en ny mulighet til vurdering.

  • Livredningsprøven (utvidet lærerprøve) og praktisk prøve i svømmeteknikker, skøyteferdighet, alpint, langrenn og orientering må avlegges med godkjent resultat. 

Eksamen

Studentene skal avlegge praktisk-metodisk eksamen i vårsemesteret.

Individuell praktisk eksamen og muntlig eksamen. Varighet: ca. 35 minutter totalt.

Sluttvurderingen består av en praktisk undervisningskomponent (ca. 20 min) med en muntlig/teoretisk komponent i etterkant (ca. 10 min), og en egenferdighetskomponent til slutt (ca. 5 min).  Egenferdighetskomponenten kan maksimalt trekke sluttvurderingen en karakter opp eller ned.

Til eksamen skal studentene forberede et praktisk-metodisk undervisningsopplegg knyttet til kompetansemål og utvalgte aktiviteter. Studentene bruker didaktisk planleggingsskjema og refleksjonsnotat i forberedelsene. Tid til forberedelse er 48 timer. Studentene leverer øktplanskjemaet og refleksjonsnotat til sensorene ca. en halvtime før de skal opp til eksamen. Under eksamen skal medstudenter være "elever".

Samtalen og praktisk prøve i etterkant av undervisningsopplegget dreier seg om studentenes undervisningsopplegg, praktiske ferdighet, fagdidaktisk og teoretisk innsikt, der begreper som tilpasset opplæring og vurdering står sentralt.
Eksamen blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer fra A - F, og det settes en helhetlig karakter for emnet.

Eventuell ny/utsatt eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3).

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 12. mars 2012.

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Gjerset, A. Idrettens treningslære. Oslo.: Universitetsforl, 1992

Enoksen m.fl: Aktivitetslære (Gyldendal forlag)

NTF: Mer gøy i gymsalen, (siste utgave)

Sveen, Ole; Eget kompendium i turn

Kjersti B. Jacobsen & Solveig Dahle; Dans: Eget kompendium

Norges Orienteringsforbund: Trygg i naturen med orientering. Opplæring i kart og kompass, 2006

Madsen & Irgens; Slik lærer du å svømme, Bodoni Forlag, 2005

Utdanningsdirektoratet; Svømme- og livredningsopplæring. Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen (2008)

Sveen, O.; Livredning: Kompendium,

Egne kompendier i flere praktiske idretter.

Hilde Traavik (red.), Oddrun Hallås (red), Anne Øvrig (red.) Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget, 2009

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:47:39