LFPL314 Formidling og pedagogisk ledelse (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 30
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Christian Bjørn Bjerke
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt fordypningsemne i Barnehagelærerutdanningen, heltid. Formidling og pedagogisk ledelse er et fordypningsområde i utdanningen.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Alle emner og praksis i 1. og 2. studieår i Barnehagelærerutdanningen, heltid må være bestått.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Kandidaten
- har utvidet kunnskap om nyere og eldre barnelitteratur og IKT-ressurser
- har kunnskap om tekst og sjanger
- har kunnskap om formidling av tekster til barn og voksne
- har kunnskap om endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om arbeid med språkstimulering i barnehagen
- kan bruke tekster, skjønnlitterære og sakpregede, aktivt i barnehagen
- har kunnskap om og trening i å bruke fortelling som metode
- har innsikt i tekstskaping og dramaturgi
- kan arbeide med tekster i et flerkulturelt perspektiv
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- lede pedagogiske prosesser
- formidle tekster av ulikt slag til barn og voksne
- planlegge og lede formidlingssituasjoner
- legge til rette for at barn i barnehagen utvikler gode formidlingsevner
Generell kompetanse:
Kandidaten
- er fortrolig med seg selv som formidler
- kan formidle tekster til barn og voksne
- kan utvikle barns evne til å formidle tekster, egne følelser og erfaringer
- kan formidle tekster både skriftlig og muntlig
- er bevisst sin rolle som formidler i barnehagen
- er bevisst på at arbeid med forskjellige tekster og formidlig i barnehagen kan bidra positivt til barns kjønnssosialisering, og vise at begge kjønn er like godt kvalifisert for ulike oppgaver
Innhold
Studiet er bygget opp rundt et norskfaglig og dramafaglig skjæringspunkt, der vekten ligger på kunnskap om tekst, formidling og fortelling. Studiet ivaretar en faglig fordypning innenfor norskfaglige og dramafaglige temaer, samtidig som disse sees i sammenheng. Innholdet er delt i tre hovedtemaer:
Norsk- og dramafaglige temaer
Emnet gir kunnskap om:
- nyere barnelitteratur (sakpregede og skjønnlitterære tekster)
- tekst- og sjangerlære
- formidling av sakpregede og skjønnlitterære tekster til barn
- språkstimulering i barnehagen
- tekstskaping
- multimodale tekster
- norsk i et flerkulturelt perspektiv
- fortelling
- dramaturgi
- tekstskaping og drama (rollespill, dukketeater, skyggespill, stasjonslek, m.m.)
- praktiske øvelser til bruk i barnehage for å utvikle barnas formidlingskompetanse
- bruk av bilder i formidling
- valg av virkemidler i fremføring av tekster
Utvikling av studentenes egen formidlingsferdighet
Arbeidet omfatter:
- muntlige aktiviteter, som f.eks. høytlesning, trening i å fortelle historier, formidling av muntlige tekster til barn og voksne
- praktiske øvelser i formidling
- fremføring av tekster for barn og voksne
Arbeid i barnehagen
Studiets sterke praksis- og profesjonsorienterte vinkling av undervisningsformene vil i stor grad være med på å forberede studentene for arbeid i barnehagen.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet omfatter varierte arbeidsformer; arbeid i ulike gruppestørrelser, prosjektorientert arbeid, forelesninger, refleksjonslogg, erfaringsutvekslinger og refleksjoner, etterlesning, individuelt arbeid og selvstudium.
Det forutsettes at studentene kan bruke IKT som kommunikasjonsmiddel. Fronter er læringsplattformen i emnet.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 35 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Førskolelærer- og barnehagelærerstudenter har obligatorisk praksis. Varighet på praksis i barnhage er 10 dager for barnehagelærerstudenter i heltidsutdanningen og 20 dager for førskolelærerstudenter i deltidsutdanningen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene blir vurdert underveis i tilknytning til arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse. Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår.
- Fire skriftlige refleksjonslogger, hver på 3-4 sider
- Gjennomført og bestått fordypningspraksis
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette, med unntak av arbeidskrav 1.
Eksamen
Det er to deleksamener i emnet.
Deleksamen 1: Praktisk, muntlig eksamen i gruppe(vekting 40 %)
Praktisk muntlig eksamen består av en presentasjon i grupper på 2-3 studenter.
Varighet ca 20 minutter.
Det gis én karakter for gruppen. Ekstern sensur.
Deleksamen 2: Hjemmeeksamen (vekting 60 %)
Hjemmeeksamen består av en individuell, skriftlig fagtekst. Valgfritt tema relatert til verkstedsarbeid, praksis i barnehagen og relevant teori. Tema skal godkjennes av faglærer på forhånd. Intern sensur.
Det benyttes en gradert skala fra A til F ved begge deleksamener, der A er beste karakter og E er dårligste. F er ikke bestått.
Det gis en samlet karakter i emnet.
Begge deleksamener må være bestått før studenten får endelig karakter i emnet.
Dersom studenten ikke består én av deleksamenene, kan denne tas opp igjen.
Studenter som ikke består eller ikke tar deleksamen 1 til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette studiet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 11. august 2015.
Liset, Marte Sverdrup; Myrstad, Anne; Sverdrup, Toril (red.)2011. Møter i bevegelse - å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 200 sider
Dahlsveen, Heidi 2008: Innføringsbok i muntlig fortellerkunst. Oslo: Universitetsforlaget 150 sider
Handagaard, Ingvild 2005. God i muntlig?; fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap. Oslo: Høyskoleforlaget 300 sider
Kjeldsen, Jens E: Retorikk i vår tid. Oslo: Spartacus 300 sider
Utdrag:
Gladsø/Gjervan/Hovik/Skagen: Dramaturgi del 2 (side 155 - 220) 65 sider
Selvvalgt pensum 300 sider
Kompendium med teorirelaterte artikler: 300 sider
Kompendium med skjønnlitterære og sakpregede tekster: 200 sider