LBSAM10113 Historie, geografi og samfunn 1 (1-7) (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Steinar Wennevold
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Samfunnsfag 1 for grunnskolelærerutdanningen 1-7 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 7. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
  • har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barneårene
  • har kunnskap om barns rettigheter, demokrati, politiske og økonomiske deltakelse
  • har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
  • har kunnskap om naturgrunnlaget, næringsveier, bosettingsmønstre og miljø
  • har kunnskap om de historiske hovedtrekk i Norge og verden fra den eldste bosetting til ca. 1800
  • har kunnskap om lokal- og regional historie som disiplin og om hvordan denne kan brukes i opplæringen
  • har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige tenkemåter og metoder
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse


FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
  • kan tilrettelegge for opplæring i geografi, historie og samfunnskunnskap tilpasset ulike grupper elever og individuelle behov
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen og bidra til at elevene kan forholde seg kritisk til digitale medier
  • kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
  • kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper


GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns forståelse av faget

 

Innhold

Emnet omfatter temaer fra geografi, historie og samfunnskunnskap.
Alle temaene omfatter fagdidaktiske aspekter.

Hva er samfunnsfag?
Lange linjer i norsk samfunns- og statsutvikling
Vær og klima
De norske landskapene blir dannet
Kart og kartanalyse. Det er obligatorisk deltakelse på hele kartkurset.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er normalt organisert over to ukentlige økter. Læringsformene er varierte og består av:
- forelesninger
- øvelser og analyser
- bruk av IKT og medier
- ekskursjoner
- didaktisk utviklingsarbeid

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats på minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Praksis inngår i studiet og er veiledet, variert og vurdert. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se Plan for praksis for Grunnskolelærerutdanningen 1-7.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  1. Deltakelse på obligatoriske ekskursjoner
  2. Fagartikkel knyttet til emnet
  3. Kartkurs
  4. Refleksjonsnotat knyttet til emnet

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Eksamen

Individuell skriftlig, sekstimers skoleeksamen.
Det benyttes gradert karakterskala, A-F.

Ekstern og intern sensur.

Evaluering av emnet

Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret (EVA3) som emneansvarlig har ansvaret for.

Litteratur

Litteraturlisten oppdatert 1. september 2015.

Wennevold, Steinar (2012) Vær og klima. Halden, HiØ, Avdeling for lærerutdanning. Hele heftet.

Wennevold, Steinar (2011) Praktiske øvinger med vær og klima. Halden, HiØ, Avdeling for lærerutdanning. Hele heftet

Nystad, Jens Fredrik og Hans Solerød (1997) Samfunnsgeografi, Oslo, Gyldendal undervisning.
Kapittel 1 og 2, s 7- 60

Sulebak, Jan R. (2007) Landformer og prosesser. Bergen, Fagbokforlaget. Hele boka

Klemsdal, Tormod (2002) Landformene i Østfold. Natur i Østfold 21 (2/1): side 7-31

Wennevold, Steinar (2013) Uten geografi er du fortapt … Geografi fagdidaktikk. Halden, Høgskolen i Østfold. Hele heftet

Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.)(2010) Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. 2. utgave. Kristiansand, Høyskoleforlaget. Hele boka

Børhaug, Kjetil, Christophersen, Jonas, og Aarre, Tone (Samlaget, nyeste utgave): Introduksjon til samfunnskunnskap. Fagstoff og didaktikk

Hermansen, Hans Petter (Læringsforlaget 2010): Uten 1814 er du fortapt? (for stikkordet: lange linjer i norsk samfunns- og statsutvikling)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:18