LBRLE10115 Introduksjon til livssyn, filosofi, hinduisme, buddhisme og islam (1-7) (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ole Henrik Borchgrevink Hansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk 1 i grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunskolelærerutdanningens 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten har kunnskap om

  • religioner og livssyn i faget: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med vekt på hinduisme, buddhisme, og islam, og på disse religionenes plass i Norge. 
  • hva religiøse seremonier og høytider har å si for barn med vekt på hinduisme, buddhisme og islam
  • religionshistorie innen hinduisme, buddhisme og islam med vekt på eldre tid
  • hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med vekt på hellige tekster i hinduisme, buddhisme og islam
  • vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk, og om filosofering med barn
  • humanisme som livssyn i historisk kontekst og som filosofisk perspektiv i ulike varianter i bryting med andre menneskesyn gjennom historien
  • sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
  • barns gudsbegrep, religiøse forestellinger og opplevelser
  • reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
  • grunnskolefagets historie i hovedtrekk, grunngivelse, innhold og formål
  • diskusjonene rundt kognitiv forvirring i møte med religiøst og annet kulturelt mangfold


FERDIGHETER
Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • sette seg inn i barna sine tanker og forestellinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med de om dette
  • samtale med barn om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
  • bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høytider, fortellinger og estetiske uttrykk
  • samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
  • kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • reflektere kritisk over innholdet i faget og over verdimålsetningene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen


GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

Innhold

Introduksjon til religioner og livssyn består av følgende hovedtemaer:

  • Introduksjon til religionene hinduisme, buddhisme, og islam
  • Introduskjon til livssynet humanisme
  • Introduksjon til eldre filosofihistorie
  • RLE som undervisningsfag i grunnskolen med følgende undertema:
  • Fagdidiaktikk
  • Begynneropplæring
  • Grunnleggende ferdigheter
  • Integrering av praksis
  • Tilpasset opplæring
  • Flerkulturelle perspektiv
  • Vurdering
  • Forskningsbasert undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Studentene kommer til å møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, ekskursjon i gruppe, arbeid i grupper og arbeid med oppgaver i klassen.

Utgifter knyttet til studietur må studentene påkoste selv, se pkt. Arbeidskrav.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minst 20 timer inkludert undervisning.

Praksis

3 uker praksis i semesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for
Grunnskolelærerutdanning 1- 7 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Gruppearbeid (2 studenter) med muntlig presentasjon av et faglig og didaktisk tema innenfor emnet med relevans for RLE i grunnskolens 1.-7. klasse.
    Arbeidet skal også belyse didaktisk teori, begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter,
    tilpasset opplæring, det flerkulturelle perspektiv og vurdering.
    Studentene må gi muntlig tilbakemelding på andre studenters presentasjoner.
    Muntlig tilbakemelding fra lærer om arbeidet er godkjent.
    Etter presentasjonen lastes arbeidet opp i fronter-mappen studentsamarbeid.

  2. Gruppearbeid (2 studenter): besøke et trossamfunn med intervju, orientering og omvisning fra trossamfunnets ledelse, eller ansatte.
    Arbeidet skal være forskningsbasert og belyse det flerkulturelle perspektivet.
    Gruppene gir muntlige presentasjoner i klassen fra sine besøk i trossamfunnene.
    Muntlig tilbakemelding fra lærer om arbeidet er godkjent.
    Etter presentasjonen lastes arbeidet opp i fronter-mappen studentsamarbeid.

  3. Obligatorisk deltakelse i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon.
    Sykmelding gir rett til tilpassede oppgaver ved fravær.

Besøk til trossamfunn må bekostes i sin helhet av studenten.
Ved sykefravær den dagen gruppen besøker trossamfunn, må studenten besøke stedet på egen hånd, dokumentere, og gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist.

Ved sykefravær på de obligatoriske dagene gruppene har presentasjoner (arbeidskrav),
må studentene gi en individuell muntlig presentasjon til klassen på annet tidspunkt på utsatt frist. Eventuelt levere skriftlige kommentarer i fronter på presentasjoner fra andre grupper, lastet opp i fronter, som student har hatt fravær fra.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Muntlig individuell eksamen av 30 minutters varighet.

Ingen hjelpemidler tillatt.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F. Eksamen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig lærer har ansvar for at studentene utfører evaluering av emnet RLE 101.
Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 8. juni 2015.
Kompendium for RLE 101 emnet (høst 2015) selges i bokhandel Remmen.

Religionspedagogikk, fagdidaktikk og RLE-faget
Læreplan i religion, livssyn og etikk. 2008. Utdanningsdirektoratet. Udir.no
http://www.udir.no/kl06/RLE1-01/

Læreplan i religion, livssyn og etikk - samisk. 2009. Utdanningsdirektoratet. Udir.no
http://www.udir.no/kl06/RLE2-01/

Melhus, Kjersti og Geir Winje. 2009. Å regne i RLE, kap. 12 ss. 173-184 I: Å regne i alle fag. Fauskanger, Mosvold og Reikerås (red.) Oslo: Universitetsforlaget (Kompendium)

Neegaard, Gunnar (red.) 2006. Innføring i religionskunnskap, ss. 17-40 I: Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget (23s) (Kompendium)

Sødal, H. K. (red.) 2009. Religions og livssynsdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kap. 2, 4, 5, 6.

Winje, Geir (2009). Å være digital i religion, livssyn og etikk (RLE), ss. 67-80, I:
Å være digital i alle fag. Hildegunn Otnes (red.) Oslo: Universitetsforlaget (Kompendium)

Winje, Geir. 2005. Estetiske arbeidsmåter i KRL (RLE). Høgskolen i Vestfold (8s)
http://geirwinje.no/onewebmedia/estetiske%20arbeidsmater.pdf

Winje, Geir. 2006. Metodisk arbeid med religionenes musikk i KRL. Høgskolen i Vestfold (8s)
http://geirwinje.no/onewebmedia/metodikk-musikk-religion.pdf

Livssyn, filosofi og fagdidaktikk
Aadnanes, P. M. 2012 (4. utg.) Livssyn. Oslo: Universitetsforlaget.
Ss. 130-160.

Andreassen, Bengt-Ove. 2012. Religionsdidaktikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap.6: Filosofi og etikk, ss. 133-148 (Kompendium)

Bondevik, H. og I. Bolstad. 2003. Tenkepauser. Filosofi og vitenskapsteori.
Oslo: Akribe forlag. Ss. 21-56 (Kompendium)

Eidhamar, L. G; Leer-Salvesen. P. og Hølen, V. 2007. Den andre. Etikk og filosofi i skolen.
Kristiansand: Høyskoleforlaget. Ss. 13-24, 84-90, 134-147, 277-298.

Lingås, L. G. 2008. Troen på livet vårt, menneskets verd, ss. 159-177 I: Verdier
av Leirvik, O. og Åse Røthing (red.) Oslo: Universitetsforlaget (Kompendium).

Schjelderup, Olsholt og Børresen.1999. Den filosofiske samtalen, ss. 61-76 I: Filosofi i skolen.
Oslo: Tano Aschehoug (15s) (Kompendium)

Hinduisme, Buddhisme, Islam og fagdidaktikk
Grimmitt, Michael, Julie Grove, John Hull, Louise Spencer. 1991. Ganesha, ss.30-43
I: A gift to the child: religious education in the primary school. London: Simon & Schuster (Kompendium)

Jacobsen, Knut & N. R. Thelle.1999. Hinduismen og buddhismen. Ss. 33-136, 172-266, 305-316 (197s)
Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering. 1999.
Einar Thomassen: Islam (Bind 1)
Knut A. Jacobsen: Hinduismen og Notto R. Thelle: Buddhismen (Bind 2)
Utvalgte fortellinger, tekster og bilder
Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter (elektronisk og i bokformat)
http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm

Nicolaisen, Tove (2014). Rom og reiser i RLE. Innspill til pluralistisk og gjestfri RLE-didaktikk,
ss. 17-27 I: Prismet årgang 65, hefte 1. IKO forlaget (Kompendium)

Nicolaisen, Tove (2013). Pluralistisk religionsundervisning og egengjøring som ideal.
Hva kan vi lære av erfaringene til barn med hindubakgrunn? Ss. 115-137 I: Nordidactica 2013:2.
http://www.kau.se/nordidactica

Vogt, Kari. 2008. Hva er islam, Kapittel 1-3, ss. 9-90 (77s) Oslo: Universitetsforlaget.

Winje, Geir. 2010. Høytidsmarkering i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kap. 2: Høytider og høytidskalendere ss. 16-19.
Kap.4: Høytidsmarkering som arbeidsmåte ss. 24-33.
Kap. 6: Høytider i islam ss.78- 93.
Kap. 7: Høytider i hinduismen ss. 94- 120.
Kap. 8: Høytider i buddhismen ss. 121-137.

Østberg, Sissel. 2003. Muslim i Norge. Oslo: Universitetsforlaget
Kap. 2: Barndommens lukter, smaker og steder ss. 33-104 og
Kap. 3: Ungdomstiden: utprøving, forhandling og tilpasning ss.105-165.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:17