LBLDBUL115 Barns utvikling, lek og læring intro (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Merete Ellen Lunde
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forsking om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som en arena for læring, vennskap og kontakt mellom barn
- har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk
tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og av barnehagens leke- og læringsmiljø
- har kjennskap til samisk lekekultur
- har kjennskap til barnehagens styringsdokumenter
- har kjennskap til rammeplanen for barnehagelærerutdanningen
- har kjennskap til barnehagens samfunnsmandat
- har kjennskap til barnehagens historie, tradisjon og egenart
- har kjennskap til barnehagelærerens profesjon
- har grunnleggende kunnskap om IKT
- har grunnleggende kunnskap om oppgaveskriving og referanseteknikk

Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en helhetlig og sammenhengende måte
som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av
praksiserfaringer, teori og forsking
- kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
- kan bruke grunnleggende IKT-programmer og læringsplattformer
- kan skrive fagoppgave og kan referere og skrive litteraturliste i henhold til Apa 6th

Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon om barns integritet basert på forståelse av
demokrati, likeverd og likestilling
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til
pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
- kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

Innhold

Emnet har fokus på grunnleggende kunnskap og ferdigheter som trengs i studiet og i profesjonen som barnehagelærer. Emnet gir en forsmak på studiets øvrige kunnskapsområder (BULL 2, NHB, SRLE, KKK og STM) gjennom tema lek.
1. Barnehagens styringsdokumenter
2. Barnehagens historie, barnehagelærerutdanningens historie
3. Hva gjør en barnehagelærer?
4. Pedagogisk dokumentasjon
5. Lek i et tverrfaglig perspektiv
6. Barns medvirkning
7. Læring og danning
8. Oppgaveskriving og referanseteknikk
9. Grunnleggende IKT-programmer og digitale læringsplattformer i studiet

Mangfoldsperspektiver, pedagogisk ledelse og samiske perspektiver ligger til grunn i alle temaene.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider i emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: oppstartseminar, selvstudier, profesjonsteamarbeid, seminargrupper, forelesninger, bibliotekundervisning, IKT-undervisning og praksis.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

15 dager praksis i barnehage er tilknyttet dette kunnskapsområdet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk deltakelse i undervisning. Minimum 80 % tilstedeværelse.
    Ved tilstedeværelse under 70 % må hele emnet tas på nytt neste studieår
  • Gjennomført og bestått praksis.
  • Skriftlig individuell fagtekst.
    Studenten tar utgangspunkt i en praksisfortelling. Studenten reflekterer over praksisfortellingen opp mot teori fra pensum i BULL 1. Omfang 3 sider. Praksisfortellingen skal ikke overstige ½ side. Times New Roman 12 linjeavstand 1 ½. Studenten skal referere til pensum og sette opp litteraturliste i henhold til Apa 6th. Litteraturlisten kommer i tillegg til de 3 sidene.

Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Dersom praksis eller fagtekst ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Med unntak av "Deltakelse i undervisning".

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen (varighet: ca. 20 minutter).
Fem tema fra emnet velges av kunnskapsområdeleder som temaer for eksamen.

Kandidaten velger ett av temaene som han/hun forbereder og legger frem (første 10 minutter av eksamen). Deretter trekker kandidaten ett av de andre temaene og får 10 minutter til å svare på det.

Ingen tillatte hjelpemiddel.
Det benyttes Bestått/Ikke bestått.
Intern sensur.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturen er sist oppdatert 23. juni 2015.

*Angell, M.L. (2011). Endelig er danning tatt inn i formålsparagrafen. Barnehagefolk, 27(1), 
            50-52. (3 sider).

Bae, B. (2014). Å se barn som subjekt - noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i   
            barnehage. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/nb/tema/familie-  
            og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/
            (25 sider).

Bagøien T.E. og Storli R. (2013). Lag en naturlekeplass – I barnehage og skole. Oslo: 
            Gyldendal Akademisk. (95 sider).

*Belseth, K.A. (2011). Rollelek i den flerkulturelle barnehagen: Bilals første møte med 
            dukkekroken. Barnehagefolk, 27(2), 58-62. (4 sider).

*Birkeland, Å. & Carson, N. (2004). Veiledning for førskolelærere. Kristiansand:
            Høyskoleforlaget. (Kap. 3 + s. 57-75). (30 sider).

*Carlsen, M., Wathne, U. & Blomgren, G. (2011). Matematikk for førskolelærere
            Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Kap. 1) (30 sider).

*Furu, A., Granholt, M., Moxnes, A. og Thoresen, M. (2014). Å arbeide i barnehagen. Oslo: 
            Universitetsforlaget. (Kap. 10) (12 sider).

*Gopnik, A. (2012). Let the children play, it’s good for them! Smithsonian. Hentet fra:
            http://www.smithsonianmag.com/science-nature/let-the-children-play-its-good-for-
            them-130697324/?no-ist (2 sider).

*Grimen, H. (2011). Profesjonelt ansvar og gode ansvarspraksisar. Første Steg, 8(2), 30-33. (4
            sider).

Greve, A., Jansen, T.T. og Solheim, M. (2014). Kritisk og begeistret. Barnehagelærerens
            fagpolitiske historie.
Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1 og 3) (58 sider).

*Jenssen, C. (2012). Monsterskjelett Mario – Et møte mellom kunstfaglig undring og
            naturvitenskapelig realisme. Naturfag, (1), 15-17. (3 sider).

*Johannesen, N. (2005). En, to, tre, småbarna er med. I P. Arneberg, E. Juell og O. Mørk  
            (red.) Samtalen i barnehagen (s. 75-90). Oslo: Cappelen Damm. (15 sider).

Johannesen, N. og Sandvik, N. (2008). Små barn og medvirkning. Noen perspektiver. Oslo: 
            Cappelen Damm. (Kap. 1, 2 og 3). (28 sider).

*Kielland, S. (2012). «Jeg fant, jeg fant!» Naturen som inspirasjonskilde i musikk. Naturfag,
           
(1), 74-76. (3 sider).

Kolle, T., Larsen, A.S. og Ulla, B. (2010). Pedagogisk dokumentasjon. Inspirasjoner til 
            bevegelige praksiser.
Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1, 2, 3 og 4). (46 sider).

*Lillemyr, O.F. (2011a). Lek – opplevelse – læring i barnehage og skole. Oslo:
            Universitetsforlaget (Kap. 3 og 7). (27 sider).

*Lillemyr, O.F. (2011b). Lek på alvor. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 3 og 10). (25 sider).

*Lindboe, I.M. (2013). Etikk, vitenskap og profesjonsutøvelse: å gjøre det usynlige synlig. I
            A.M. Otterstad & N. Rossholt (red.) Barnehagelærerutdanningens kompleksitet (s. 19-
            37). Oslo: Universitetsforlaget. (18 sider).

*Lunde, M.E. (2015). Møtets magi. Barnehagefolk, 32(2), 68-70 (3 sider).

*Nordlien, R. (2013). Digital språkleik og tekstskaping. I N. Lindén & L.M. Moberg (red.) Leik
            og skapende aktiviteter. Språkstimulering i barnehagen
(s. 96-111). Oslo: Gyldendal
            Akademisk. (15 sider).

*Nordtømme, S. (2010). Perspektiver på læring i barnehagen. I H.D. Hogsnes (red.) 
            Barnehagens læringsliv (s. 15-27). Bergen: Fagbokforlaget. (13 sider).

*Nordtømme, S. (2013). Om læringsteorier. Barnehagefolk, 29(1), 23-27. (4 sider).

*Olsbu, R.A. (2010). Å leke seg til status – barns moral blir til gjennom lek. Første steg, 7(3),
            22-24. (3 sider).

Pålerud, T. (2013). Didaktikk for en demokratisk barnehage. Bergen: Fagbokforlaget (Kap. 1-
            5). (86 sider).

Rasmussen, T.H. (red.) (2014). På spor etter lek. Lek under moderne vilkår. Bergen:
            Fagbokforlaget. (222 sider).

*Sandseter E.B.H. (2010). Det opplevelses- og spenningssøkende barnet. I E.B.H. Sandseter,
            T.L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med
            kropp, bevegelse og helse
(s. 53-64). Oslo: Gyldendal Akademisk. (11 sider).

*Sandvik, N. (1999). Det gode blikk. I T. Alvestad (red.) 0-6 Utfordringer og muligheter i
            barnehagen
(s. 41-48). Oslo: Pedagogisk Forum. (8 sider).

*Sandvik, N. (2007). De yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn, (1), 27-43. (17 sider).

Spernes, K. og Hatlem, M. (2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og
            praktiske perspektiver.
Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kap. 1, 2 og 3). (66 sider).

*Sæbø, A.B. (2010). Drama i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2) (23 sider).

*Tholin, K.R. (2011). Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. I V. Glaser, K.H.
            Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.) Barnehagens grunnsteiner. Formålet med
            barnehagen
(s. 59-70). Oslo: Universitetsforlaget. (11 sider).

*Tholin, K.R. (2014). Barn som aktive omsorgsdeltakere. Barnehagefolk, 31(1), 27-32. (5
            sider).

*Waterhouse, A.H.L. (2012). Gripe for å begripe – Landart som kunstnerisk tilnærming til
            opplevelse og erfaring med natur. Naturfag, (1), 71-73.

Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum. (242 sider)

*Østergaard, E. (2013). Naturfag og kunst: berøringer med verden. Bedre skole, (4), 10-15. (6
            sider).

Åberg, A. og Taguchi, H.L. (2006). Lyttende pedagogikk. Etikk og demokrati i pedagogisk
            arbeid.
Oslo: Universitetsforlaget. (149 sider).

1309 sider totalt.

Oppdatert: 12.06.15 av Merete og Kjartan

* = kompendium

Offentlige dokumenter til BULL 1 og anbefalt tilleggslitteratur:

Bae, B., Eide, B., Winger, N. og Kristoffersen, A.E. (2006). Temahefte om barns medvirkning.
           
Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Barnehageloven (2005). Lov om barnehager. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

Krossbakken, E. & Pihlstrøm, J. (2015). Syng!

Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo:
            Kunnskapsdepartementet.

Kunnskapsdepartementet (2012). Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Oslo: 
            Kunnskapsdepartementet.

Sandvik, N. (2006). Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: 
            Kunnskapsdepartementet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:14