LUMUS20213 Utøve, lytte, skape og forstå (5-10) (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Elisabeth Giske
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Musikk for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på Musikk 101 og Musikk 201.
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten
- har solid kunnskap om analoge og digitale læringsressursar og læringsmateriell som er utvikla til bruk i skolefaget på 5.- 10. trinn og til uformelle læreprosessar utanom skolen, t.d. på internett, og kunne vurdere desse kritisk
- har kunnskap om kjenneteikn på eit mangfaldig og inkluderande læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for trinna 5-10
- har solid kunnskap om musikkteori og om musikalsk sjanger-, komposisjons-, og formlære, og om representativ musikk frå ulike tider og i ulike kulturar
- har kjennskap til historia til profesjonsrelevante sider av musikkfaget som vitskaps- og utøvingsfag
- har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens verknad på sinn og kropp, særleg med vekt på musikalsk ungdomskultur
FERDIGHEITER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike læreprosessar knytt til musikk, dans/rørsle og skolekonsertar for trinna 5- 10 og drøfte korleis skolen og samfunnet kan leggje til for slike opplevingar som del av musikkopplæring
- kan framføre et variert repertoar av song og musikk, musikalsk og uttrykksfullt, åleine, og i samspel med andre, i grunnskolen og på andre opplæringsarenaer
- kan improvisere, komponere, arrangere og produsere, utøve og leie, og framføre musikk på konsertar og i andre offentlege rom
- kan vise eit godt utvikla musikkgehør som kan danne grunnlag for musikalsk forståing, eiga musisering og skaping
- kan notere eigne komposisjonar og leggje til rette for musikalsk materiale for ulike framføringsføremål og for musikkundervisning og læreprosessar på trinna 5-10
- kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i det fleirkulturelle samfunnet med særleg vekt på samspelet mellom musikalsk ungdomskultur og musikktradisjonar frå ulike kulturar
- kan drøfte kva rolle uformelle opplæringsarenaer betyr for musikk- og danseopplæring av elevar på 5.-10. trinn og kva for verknad slike erfaringar kan ha for musikkopplæringa på skolen
- kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i teori om estetikk og kulturutvikling
- kan vurdere, analysere og delta i varierte fagdidaktiske forskings- og utviklingsprosessar
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ei heilskapleg musikkopplæring i samarbeid med skolen sine samarbeidspartnarar, i tråd med gjeldande læreplanen for grunnskolen
- kan vurdere ulike verktøy for elevvurdering i musikkfaget og samanlikne med tilsvarande for andre fagområde, og kommunisere grunnlaget for vurdering til elevar, føresette, kollegaer og skoleleiing
Innhold
Emnet tar for seg følgende tema:
- Musikkhistorie
- Kordireksjon/kor
- Komponering
- Fordypningsinstrument med logg
- Hørelære
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppe/eneundervisning, samt praktisk musisering med stor grad av egenøving.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Praksis er knyttet til emnet, se Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 5 innleverte og godkjente komposisjoner
- Lytteprøve i klassisk musikk
- Internkonsert med fordypningsinstrument
- Kordireksjon/kor
- Prøve i hørelære
- Deltakelse på undervisningen. Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1: 4 timers skriftlig eksamen i klassisk musikkhistorie (vektes 50 % av samlet karakter i emnet).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Individuell eksamen i eget fordypningsinstrument, ca. 15 - 20 min. pr. student (vektes 50 % av samlet karakter i emnet).
Begge deleksamner må være bestått for å få karakter i emnet. Det gis én samlet karakter i emnet.
Det benyttes bokstavkarakterer A-F.
Eksterne og interne sensorer.
Dersom en av deleksamenene ikke bestås, kan den deleksamen som ikke er bestått tas på nytt.
Evaluering av emnet
Studentene får mulighet til å gi både skriftlig og muntlige evalueringer underveis i studiet (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er oppdatert 17. august 2011.
??Komponering: Øyvind Risa. Musikkteori & arrangering. Universitetsforlaget.
IKT: Sibelius