LUMUS10211 Musisere, undervise og lytte (5-10) (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfritt emne i Allmennlærerutdanningen, kull 2009.
Valgfritt emne i Allmennlærerutdanningen, kull 2009. // ]]>Obligatorisk emne i valgfaget Musikk i grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng).Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på Musikk101: Musikkteoretisk grunnlag, dans, lytting og refleksjon (10 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten
- har solid kunnskap om analoge og digitale læringsressursar og læringsmateriell som er utvikla til bruk i skolefaget på 5.- 10. trinn og til uformelle læreprosessar utanom skolen, t.d. på internett, og kunne vurdere desse kritisk
- har kunnskap om kjenneteikn på eit mangfaldig og inkluderande læringsmiljø og fellesskap for musikalsk læring for trinna 5-10
- har solid kunnskap om musikkteori og om musikalsk sjanger-, komposisjons-, og formlære, og om representativ musikk frå ulike tider og i ulike kulturar
- har kjennskap til historia til profesjonsrelevante sider av musikkfaget som vitskaps- og utøvingsfag
- har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens verknad på sinn og kropp, særleg med vekt på musikalsk ungdomskultur
FERDIGHEITER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike læreprosessar knytt til musikk, dans/rørsle og skolekonsertar for trinna 5- 10 og drøfte korleis skolen og samfunnet kan leggje til for slike opplevingar som del av musikkopplæring
- kan framføre et variert repertoar av song og musikk, musikalsk og uttrykksfullt, åleine, og i samspel med andre, i grunnskolen og på andre opplæringsarenaer
- kan improvisere, komponere, arrangere og produsere, utøve og leie, og framføre musikk på konsertar og i andre offentlege rom
- kan vise eit godt utvikla musikkgehør som kan danne grunnlag for musikalsk forståing, eiga musisering og skaping
- kan notere eigne komposisjonar og leggje til rette for musikalsk materiale for ulike framføringsføremål og for musikkundervisning og læreprosessar på trinna 5-10
- kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i det fleirkulturelle samfunnet med særleg vekt på samspelet mellom musikalsk ungdomskultur og musikktradisjonar frå ulike kulturar
- kan drøfte kva rolle uformelle opplæringsarenaer betyr for musikk- og danseopplæring av elevar på 5.-10. trinn og kva for verknad slike erfaringar kan ha for musikkopplæringa på skolen
- kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i teori om estetikk og kulturutvikling
- kan vurdere, analysere og delta i varierte fagdidaktiske forskings- og utviklingsprosessar
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere ei heilskapleg musikkopplæring i samarbeid med skolen sine samarbeidspartnarar, i tråd med gjeldande læreplanen for grunnskolen
- kan vurdere ulike verktøy for elevvurdering i musikkfaget og samanlikne med tilsvarande for andre fagområde, og kommunisere grunnlaget for vurdering til elevar, føresette, kollegaer og skoleleiing
Innhold
Emnet vil ta for seg følgende tema:
- Musikkmetodikk
- Etnomusikk med lytteprøve
- Utøvende sang/gitar/piano
- Samspill
- Folkemusikk med studietur
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppeundervisning og praktisk musisering med stor grad av egenøving.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Praksis er knyttet til emnet, se Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Prosjektarbeid i form av konsert
- Oppgaveinnlevering i metodikk
- Lytteprøve i etnomusikk
- Prøve i gitarspill
- Prøve i pianospill
- Prøve i sang
- Folkemusikk-kurs med studietur
- Prøvemetodikk
- Deltakelse på undervisningen. Det er 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i emnet for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen i metodikk, sang, gitar og piano
Varighet ca. 35 minutter pr. student.
Det gis graderte karakterer; A-F.
Det benyttes eksterne sensorer.
Evaluering av emnet
Studenten vil få mulighet til å gi skriftlig og muntlig evaluering i løpet av semesteret (EVA 3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Litteraturlista sist oppdatert 24. august 2011.
Norsk sangbok, Norsk Folkehøgskolelag, Cappelens Folag a.s.
Gitar: Kompendium
Pianospill: Kompendium
Metodikk: Kompendium
Etnomusikk: Orla Vinther: Musikkhistorien 1, Etnisk musikk, fra forlaget Folkeskolens musiklærerforening.