LRLE10213 Introduksjon til etikk, jødedom og kristendom (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Ramstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i
- Religion, livssyn og etikk, årsstudium
- Religion, livssyn og etikk 1 (30 studiepoeng)
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om religioner og livssyn i faget: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk med vekt på jødedom og kristendom og på disse religionenes plass i Norge
- kunnskap om hva religiøse seremonier og høytider har å si for barn og unge med vekt på jødedom og kristendom
- kunnskap om religionshistorie innen jødedom og kristendom med vekt på eldre tid, og særlig på kristendommens historie fram til og med reformasjonen
- kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger med vekt på hellige tekster i jødedom og kristendom.
- kunnskap om sammenligninger mellom religiøse tradisjoner og sekulære livssyn
- kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
- kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon og diskusjonene om ulike konsekvenser av disse for undervisninga i RLE
- kunnskap om diskusjonene rundt kognitiv forvirring i møte med religiøst og annet kulturelt mangfold
- kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
- kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektivet og de flerkulturelle utfordringene
- bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høytider, fortellinger og estetiske uttrykk
- sette seg inn i barns og unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
- samtale med barn og ungdom om spørsmål som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
- samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
- gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, særlig med tanke på elever med bakgrunn i ulik tro og livssyn
- kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter med tilsvarende vurderingsformer
- legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
- reflektere kritisk over innholdet og verdimålsettingene for faget i skolen og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
- bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se denne i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Innhold
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- Jødedom og kristendom
- Etikk
- Religionspedagogikk
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet følgende arbeidskrav til emnet:
- Studenten skal, i gruppe, lage en presentasjon om jødiske eller kristne høytider eller sentrale ritualer som fremføres for lærer og medstudenter.
- Studenten skal være med å gi faglig tilbakemelding på medstudenters presentasjon.
- Studenten skal skrive en individuell drøftingsoppgave med utgangspunkt i en religionsfaglig tekst.
- Studenten skal ha en kort skriftlig kunnskapsprøve som dekker kunnskapsstoffet i emnet.
- Det er obligatorisk oppmøte i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplanen.
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen av 30 minutters varighet.
Ingen hjelpemidler tillatt.
Det brukes gradert karakterskala A - F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret (EVA3) som emneansvarlig har ansvaret for.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 9. desember 2013.
Fellespensum
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010). Visjon og valg. Ss. 13-18, 99-110, 149-158, 173-244. (100 s.)
Danielsen, R.: (2004) Kulturbærende fortellinger. Kap. 1. og 4.-5. (90 s.)
Groth, Bente. 2011. Jødedommen. Oslo: Pax forlag. Kronologi, ss.12-15, Kap.1-8, ss. 23-109, Kap.12 og 13, ss.164-186.
Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering. 1999. Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter.
http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm (elektronisk og i bokformat)
Utvalgte fortellinger, tekster og bilder:
Elgvin, Torleif: Bind 2: Jødedommen
Rasmussen, T. og E. Thomassen: Kristendommen - en historisk innføring. Ss. 60-287. (228)
Sødal, H. K. (red) Kristendommen, (Bind 1. Bibelen) Kristiansand : Høyskoleforlaget. 2009 (286 ss.)
Sødal, H. K. (red) : (2009) Religions- og livssynsdidaktikk. Ss. 11-64, 105-182. (124 s.)
Winje. G.: (2012) Guddommelig skjønnhet 2. utg., kap. 4,5,10 (134 s.)
Winje, Geir. 2010. Høytidsmarkering i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 5: Høytider i kristendommen, ss.35-77, Livssynshumanismen og Jehovas Vitner ss. 149-153.