LPRLEOFA213 Religion, livssyn og etikk, didaktikk 2 (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid og deltid, beregnet for studenter fra OFA.
Undervisningssemester
2. semester (Vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten har
- innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring i faget
- kunnskaper om hvordan kartlegge til elevers ulike faglige læreforutsetninger
- innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier som kan bidra til å tilpasse opplæringen
Ferdigheter:
Studenten kan
- tilpasse opplæringen i faget til elevers forutsetninger
- anvende ulike strategier og metoder i faget og hjelpe elevene til å ta i bruk ulike læringsstrategier
- tilrettelegge for elevens progresjon i faget
- vurdere og dokumentere elevenes læring i faget samt bistå elevene i egenvurdering
Generell kompetanse:
Studenten kan
- konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
- utvise nødvendig utviklingskompetanse som lærer
- se helheter og sammenhenger i elevenes faglige og personlige utvikling
- vise en bevisst etisk holdning overfor den enkelte elev og elevgruppen
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Fagets begrunnelser i allmenndanning og ulike livs-, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, faget og ulike elevers behov for tilpasset opplæring, herunder også elever med lærevansker
- Læreprosesser med vektlegging på læring hos ulike elever
- Læremidler og IKTs betydning som hjelp for å tilpasse opplæringa i faget
- Fag- og yrkesetikk
- Elevvurdering for læring, underveisvurdering, sluttvurdering, framovervurdering
Momentliste for andre praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:
Lærerens oppgave og ansvar
- Lærerens arbeid med årsplaner i samspill med alle klassens fag og læreren som iverksetter av faglig og didaktisk utviklingsarbeid
Elevforutsetninger
- Lærerens innsats i forhold til elever med særskilte vansker, herunder lese- og skrivevansker, atferdsvansker og kognitive vansker, men også til elever med svært gode læreforutsetninger
- Intervensjon og oppfølging i forhold til elever med særskilte lærevansker, eksempelvis utvikling av individuelle opplæringsplaner
Planlagt differensiering av undervisning
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner i faget
- Selvstendig arbeid med mer omfattende, differensierte undervisningsforløp i samarbeid med klassens øvrige lærere, og gjerne med elevenes medvirkning i planlegging av undervisning
Vurdering av elevenes læring (vurdering for læring)
- Differensiert og målrettet anvendelse av ulike vurderingsformer, herunder samspillet mellom formative og summative vurderingsformer
- Lærerens arbeid og medvirkning i arbeidet med individuelle læreplaner
Undervisnings- og læringsformer
- Studentene organiseres i samarbeidsgrupper eller par
- Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
- Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
- Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet
Emnet gis som seks hele dagers undervisning og knyttes til seks ukers praksisopplæring. I tillegg gis det generell didaktikkundervisning i samarbeid med pedagogikk tre dager.
Praksis
Det er knyttet seks ukers praksisopplæring til emnet. Praksis vurderes etter andre praksisperiode med bestått/ikke bestått. Praksislærer og hovedkontakt er ansvarlig for karaktersettingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).
Arbeidskravent må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell presentasjon med begrunnelser om tilpasset opplæring i faget:
Studenten skal kort redegjøre for utfordringer fra andre siste halvdel av praksisopplæringen om hvordan det kan legges til rette for en godt differensiert og tilpasset opplæring i faget, ut fra ulike elevers forutsetninger. Studenten skal ved hjelp av sine praksiserfaringer og didaktisk teori kunne foreta en didaktisk vurdering av tilpasset opplæring i faget.
Sentralt her er mulige differensieringstiltak og ulike måter å tilpasse opplæringen på i faget. Studenten kan selv velge elev/elevgruppe som grunnlag for redegjørelsen.
Studenten skal utarbeide en tekst på grunnlag av erfart praksis og didaktisk teori i faget. Teksten kan være stikkordmessig og utgjøre en disposisjon for studentens refleksjon.
Teksten danner grunnlag for en muntlig presentasjon av 10-15 minutters varighet. På grunnlag av presentasjonen settes det av 20 minutter til en fagdidaktisk samtale.
Intern vurdering. Karakterer A-F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA 3).
Litteratur
Litteratur: Felles for pedagogikk, fag- og yrkesdidaktikk:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget. Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Hauge, An-Magritt 2007: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.
- alternativt
Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.
Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
Kompendium utarbeidet av faglærer.