LPMKR12 Fagdidaktikk: Kirkedidaktikk (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Menighetsfakultetet, Oslo
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid ved Menighetsfakultetet. Hvert fagdidaktisk emne har omfang tilsvarende 15 stp., men inngår som en del av en felles praktisk-pedagogisk eksamen.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten har
- fordypet kunnskap om Plan for trosopplæring i Den norske kirke, dvs. dens prinsipper, dimensjoner og føringer for utarbeidelse av lokale planer
- kunnskap om kateketens arbeid med å lede arbeidet med lokale planer og iverksettingen av disse
- kunnskap om didaktikk anvendt på/i kirke og skole, likheter og forskjeller
- kunnskap om skole/kirkesamarbeid i skolen som helhet og i RLE
- innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring
- kunnskaper om hvordan kartlegge barns og unges evner og interesser og læreforutsetninger
- innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier med sikte på tilpasset opplæring
- kunnskap om lederutvikling og ledelsen av frivillige medarbeidere
Ferdigheter:
Studenten kan
- utarbeide trosopplæringstiltak som er teologisk og pedagogisk velbegrunnet og vise evne til å evaluere og videreutvikle disse
- relatere enkelttiltak til en helhetlig plan
- alderstilpasse undervisning og læring i samarbeid med foreldrene
- tilpasse opplæringen til ulike barn og unges forutsetninger og funksjonsevne
- anvende mange ulike læringsstrategier og metoder
- tilrettelegge for god progresjon i menighetens tiltak
- håndtere kirkens dataverktøy og databaser, rapportere tiltak, kjenne registreringsrutiner og enkle økonomiverktøy
- ha oversikt over ulike informasjonsressurser innen sitt fagfelt og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder
Generell kompetanse:
Studenten
- viser forståelse for kateketens arbeidsfelt
- kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
- kan utvise nødvendig utviklingskompetanse i faget
- viser forståelse av trosopplæring som en dimensjon ved alt menighetsarbeid og som redskap i menighetsutvikling
- ser helhet og sammenheng i barns og unges personlige utvikling
- framstår som representant for profesjonen i samfunnsmessig sammenheng
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne i samarbeid med andre
- er etiske forbilder og viser en bevisst etisk holdning i valg av lærestoff og arbeidsformer i arbeidet med individer og grupper
Innhold
Følgende hovedtema inngår:
- Trosopplæringens begrunnelser i allmenndanning og ulike livs -, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, trosopplæring og ulike barn og unges behov for tilpasset opplæring, herunder også barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- Trosopplæringstiltak og tilrettelegging for læring i hjem og kirke ut fra den enkeltes evner og interesser
- Læremidler og digitale ressurser og kanaler i trosopplæring
- Fag- og yrkesetikk
- Evaluering av trosopplæringstiltak og videreutvikling av disse
- Lederopplæring av unge mennesker og veiledning av frivillige medarbeidere
Momentliste for 2. praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:
Kateketens oppgave og ansvar
- Kateketens arbeid med ledelse av arbeidet med lokal trosopplæringsplan og tiltak innenfor denne i samspill med stab og med forståelse for stedegne forutsetninger som kirkebygg, lokalsamfunn, demografi, bosetting, religiøs sammensetning, organisasjonskultur og samarbeidsrelasjoner
- Kateketens arbeid med iverksetting av trosopplæringsaktiviteter, evaluering og utvikling
Barns og unges oppvekstmiljø og forutsetninger
- Kateketens samarbeid med foreldre og faddere i forhold til trosopplæring i hjemmet
- Kateketens arbeid i forhold til barnehage og skole
- Kateketens tilrettelegging for læring for alle, og arbeid med tilpasset opplæring
Planlegging av trosopplæringstiltak
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner
- Selvstendig arbeid med trosopplæringsaktiviteter i samarbeid med stab, foreldre og frivillige i planlegging og gjennomføring
Evaluering
- Evaluering av aktiviteter og systemer med sikte på å vurdere utbytte og forbedre
- Arbeid med tilbakemeldingsrutiner overfor unge i lederopplæring og frivillige medarbeidere
Undervisnings- og læringsformer
- Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3 - 5 deltakere
- Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
- Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
- Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet
Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og knyttes til 6 ukers praksisopplæring. I tillegg gis det generell didaktikkundervisning i samarbeid med pedagogikk 3 dager.
Emnet legges til vårsemesteret. Ved antall deltakere under 5 gis deler av undervisningen som veiledning og oppgaveløsning.
Praksis
Det er knyttet 6 ukers praksisopplæring til emnet. Praksis vurderes etter 2. praksisperiode med bestått/ikke bestått. Praksislærer og hovedkontakt er ansvarlig for karaktersettingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).
- Refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode
Notatet skal være på 5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.
Notatet skal danne grunnlaget for en gruppediskusjon i fagdidaktikkundervisningen etter gjennomført periode.
Vurdering: godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Vurdering i didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for PPU-studiet. Se pkt. vurdering i studieplan.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 02.01.2014
Felles litteratur:
Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag
Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget. Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)
Hauge, An-Magritt 2007: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget
Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.
- alternativt
Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.
Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.
Litteratur i kirkedidaktikk:
Aicher, Anne (red.). 2012: Høytider, rammer og muligheter. Oslo: IKO-forl. (60 s fag)
Birkedal, Erling 2008: Erfaringsbasert didaktikk : Plattform for planutvikling i trosopplæring for ungdom – et refleksjonsnotat. Retrieved from http://www.kirken.no/storstavalt/prosjekt/files/Plattform.pdf (60 s)
Eriksen, Magnhild Søsveen 2012: Konfirmantleirboka. Oslo: IKO-forl. (s. 6-115) (80 s. fag)
Gunleiksrud, Kristin 2011: Bibelfortellinger. Oslo: IKO-forl.
Gunleiksrud, Kristin (red.) 2011: Bibelfortellinger: Metode og formidling. Oslo: IKO-forlaget. (150 s)
Gunleiksrud, Kristin 2012: Nye veier for kirke-skole-samarbeidet. I: K. Gunleiksrud (Ed.), Tap, håp, dialog (s. 8-20). Oslo: IKO-forl.
Horsfjord, Helene 1999: Når sannheten ikke er sann - seksuelle overgrep som kontekst for formidling om Gud. Tidsskrift for sjelesorg 4, 1999. s. 175-185. Se: Fronter
Johnsen, Elisabeth Tveito 2010: Jesu lidelse, død og oppstandelse : En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet, 61, s. 19-39. Se: Fronter
Pettersson, Per 2009: Konfirmasjonens betydelse för den livslånga kirkerelationen – ett religionssociologiskt perspektiv. I: Lægdene Stig, Samfunnet i gudstjenesten. Praktisk kirkelig årbok 2009, Tromsø: KUN, Kirkelig utdanningssenter i Nord, s. 255-264. Se: Fronter
Pettersson, Per 2004: Från jordbruk via industri til tjänster 1862-2000 I: Religiös förändring i norra Europa. En studie av Sverige, s 21-40, Diakonivetenskapliga institutets skriftserie nr 8 - 2004. Se: Fronter
Ramsfjell, Astri, & Sagberg, Sturla 2012: Livstolkning og livsmestring. Oslo: IKO forl. (60 s fag)
Rønneberg, Olav, & Øvstebø, Tore Johan 2012: Tap, livsmot og håp. In K. Gunleiksrud (Ed.), Tap, håp, dialog (s. 58-127). Oslo: IKO-forl.
Stadig bedre - en metodikk for evaluering og kvalitetsutvikling: Nett-tekster med utgangspunkt i http://www.ka.no/arbeidsliv/maalstyring/om-stadig-bedre