LPMKR12 Fagdidaktikk: Kirkedidaktikk (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Menighetsfakultetet, Oslo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er ett av to obligatoriske fagdidaktiske emner i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid ved Menighetsfakultetet. Hvert fagdidaktisk emne har omfang tilsvarende 15 stp., men inngår som en del av en felles praktisk-pedagogisk eksamen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har

  • fordypet kunnskap om Plan for trosopplæring i Den norske kirke, dvs. dens prinsipper, dimensjoner og føringer for utarbeidelse av lokale planer
  • kunnskap om kateketens arbeid med å lede arbeidet med lokale planer og iverksettingen av disse
  • kunnskap om didaktikk anvendt på/i kirke og skole, likheter og forskjeller
  • kunnskap om skole/kirkesamarbeid i skolen som helhet og i RLE
  • innsikt i teorier om differensieringstiltak og tilpasset opplæring
  • kunnskaper om hvordan kartlegge barns og unges evner og interesser og læreforutsetninger
  • innsikt i ulike undervisnings- og læringsstrategier med sikte på tilpasset opplæring
  • kunnskap om lederutvikling og ledelsen av frivillige medarbeidere

Ferdigheter:
Studenten kan

  • utarbeide trosopplæringstiltak som er teologisk og pedagogisk velbegrunnet og vise evne til å evaluere og videreutvikle disse
  • relatere enkelttiltak til en helhetlig plan
  • alderstilpasse undervisning og læring i samarbeid med foreldrene
  • tilpasse opplæringen til ulike barn og unges forutsetninger og funksjonsevne
  • anvende mange ulike læringsstrategier og metoder
  • tilrettelegge for god progresjon i menighetens tiltak
  • håndtere kirkens dataverktøy og databaser, rapportere tiltak, kjenne registreringsrutiner og enkle økonomiverktøy
  • ha oversikt over ulike informasjonsressurser innen sitt fagfelt og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder 

Generell kompetanse:
Studenten

  • viser forståelse for kateketens arbeidsfelt
  • kan konstruktivt og kritisk delta i kollegasamarbeid
  • kan utvise nødvendig utviklingskompetanse i faget
  • viser forståelse av trosopplæring som en dimensjon ved alt menighetsarbeid og som redskap i menighetsutvikling
  • ser helhet og sammenheng i barns og unges personlige utvikling
  • framstår som representant for profesjonen i samfunnsmessig sammenheng
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne i samarbeid med andre
  • er etiske forbilder og viser en bevisst etisk holdning i valg av lærestoff og arbeidsformer i arbeidet med individer og grupper

Innhold

Følgende hovedtema inngår:

- Trosopplæringens begrunnelser i allmenndanning og ulike livs -, og yrkessammenhenger
- Læreplanen, trosopplæring og ulike barn og unges behov for tilpasset opplæring, herunder også barn og unge med nedsatt funksjonsevne
- Trosopplæringstiltak og tilrettelegging for læring i hjem og kirke ut fra den enkeltes evner og interesser  
- Læremidler og digitale ressurser og kanaler i trosopplæring
- Fag- og yrkesetikk
- Evaluering av trosopplæringstiltak og videreutvikling av disse
- Lederopplæring av unge mennesker og veiledning av frivillige medarbeidere

Momentliste for 2. praksisperiode som har relevans til didaktikkemnet:

Kateketens oppgave og ansvar
- Kateketens arbeid med ledelse av arbeidet med lokal trosopplæringsplan og tiltak innenfor denne i samspill med stab og med forståelse for stedegne forutsetninger som kirkebygg, lokalsamfunn, demografi, bosetting, religiøs sammensetning, organisasjonskultur og samarbeidsrelasjoner
- Kateketens arbeid med iverksetting av trosopplæringsaktiviteter, evaluering og utvikling

Barns og unges oppvekstmiljø og forutsetninger
- Kateketens samarbeid med foreldre og faddere i forhold til trosopplæring i hjemmet
- Kateketens arbeid i forhold til barnehage og skole
- Kateketens tilrettelegging for læring for alle, og arbeid med tilpasset opplæring

 Planlegging av trosopplæringstiltak
- Studentens selvstendige ansvar og arbeid med periodeplaner og årsplaner
- Selvstendig arbeid med trosopplæringsaktiviteter i samarbeid med stab, foreldre og frivillige i planlegging og gjennomføring

Evaluering
- Evaluering av aktiviteter og systemer med sikte på å vurdere utbytte og forbedre
- Arbeid med tilbakemeldingsrutiner overfor unge i lederopplæring og frivillige medarbeidere

Undervisnings- og læringsformer

  • Studentene organiseres i samarbeidsgrupper på 3 - 5 deltakere
  • Læringen baseres på forelesning, dialog, gruppearbeid og presentasjoner
  • Studieaktivitet forventes lagt også mellom samlingene og i tilknytning til praksisopplæring
  • Biblioteket og dets tjenester forventes benyttet

Emnet gis som 6 hele dagers undervisning og knyttes til 6 ukers praksisopplæring. I tillegg gis det generell didaktikkundervisning i samarbeid med pedagogikk 3 dager.

Emnet legges til vårsemesteret. Ved antall deltakere under 5 gis deler av undervisningen som veiledning og oppgaveløsning.

Praksis

Det er knyttet 6 ukers praksisopplæring til emnet. Praksis vurderes etter 2. praksisperiode med bestått/ikke bestått. Praksislærer og hovedkontakt er ansvarlig for karaktersettingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Obligatorisk frammøte (minimum 80 %).

- Refleksjonsnotat om tilpasset opplæring i faget fra 2. praksisperiode

Notatet skal være på 5 sider og ta utgangspunkt i erfarte opplevelser og utfordringer om tilpasset opplæring/differensiering  i faget i forhold til ulike elever/elevgrupper.
Notatet skal danne grunnlaget for en gruppediskusjon i fagdidaktikkundervisningen etter gjennomført periode.

Vurdering: godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Vurdering i didaktikk 2 inngår i en felles eksamen for PPU-studiet. Se pkt. vurdering i studieplan.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltagelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.01.2014


Felles litteratur:

Børhaug, Fenner, Aase (red) 2005: Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. Innledning og del 4, ellers gjelder de øvrige kapitlene for de spesifikke fag

Dale, Erling L. & Wærness, Jarl I. 2007: Læringsplakatens prinsipper for opplæringen. I Jorunn Møller & Liv Sundli (red): Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt. HøyskoleForlaget. Kap 2 (19 sider i kompendium i pedagogikk)

Hauge, An-Magritt 2007: Den felleskulturelle skolen. Universitetsforlaget

Hiim og Hippe 2009: Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, Gyldendal.

- alternativt
Hiim og Hippe 1998: Undervisningsplanlegging for yrkeslærere, Gyldendal.

Traavik, Hallås, Ørvig 2009: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget.

Litteratur i kirkedidaktikk:

Aicher, Anne (red.). 2012: Høytider, rammer og muligheter. Oslo: IKO-forl. (60 s fag)

Birkedal, Erling 2008: Erfaringsbasert didaktikk : Plattform for planutvikling i trosopplæring for ungdom – et refleksjonsnotat. Retrieved from http://www.kirken.no/storstavalt/prosjekt/files/Plattform.pdf  (60 s)

Eriksen, Magnhild Søsveen 2012: Konfirmantleirboka. Oslo: IKO-forl. (s. 6-115) (80 s. fag)

Gunleiksrud, Kristin 2011: Bibelfortellinger. Oslo: IKO-forl.

Gunleiksrud, Kristin (red.) 2011: Bibelfortellinger: Metode og formidling. Oslo: IKO-forlaget. (150 s)

Gunleiksrud, Kristin 2012: Nye veier for kirke-skole-samarbeidet. I: K. Gunleiksrud (Ed.), Tap, håp, dialog (s. 8-20). Oslo: IKO-forl.

Horsfjord, Helene 1999: Når sannheten ikke er sann - seksuelle overgrep som kontekst for formidling om Gud. Tidsskrift for sjelesorg 4, 1999. s. 175-185. Se: Fronter

Johnsen, Elisabeth Tveito 2010: Jesu lidelse, død og oppstandelse : En barneteologisk analyse av trosopplæring om påsken. Prismet, 61, s. 19-39. Se: Fronter

Pettersson, Per 2009: Konfirmasjonens betydelse för den livslånga kirkerelationen – ett religionssociologiskt perspektiv. I: Lægdene Stig, Samfunnet i gudstjenesten. Praktisk kirkelig årbok 2009, Tromsø: KUN, Kirkelig utdanningssenter i Nord, s. 255-264. Se: Fronter

Pettersson, Per 2004: Från jordbruk via industri til tjänster 1862-2000 I: Religiös förändring i norra Europa. En studie av Sverige, s 21-40, Diakonivetenskapliga institutets skriftserie nr 8 - 2004. Se: Fronter

Ramsfjell, Astri, & Sagberg, Sturla 2012: Livstolkning og livsmestring. Oslo: IKO forl. (60 s fag)

Rønneberg, Olav, & Øvstebø, Tore Johan 2012: Tap, livsmot og håp. In K. Gunleiksrud (Ed.), Tap, håp, dialog (s. 58-127). Oslo: IKO-forl.

Stadig bedre - en metodikk for evaluering og kvalitetsutvikling: Nett-tekster med utgangspunkt i http://www.ka.no/arbeidsliv/maalstyring/om-stadig-bedre

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:48:01