LFPUBSBM13 Små barn og medvirkning (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Nina Johannesen
  • Nina Johannesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises i 1. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:

  • lovverk og offentlige føringer relatert til små barns medvirkning
  • nyere forskning om småbarns ulike uttrykksmåter og samværsformer
  • pedagogiske, relasjonelle og omsorgsrelaterte prosesser i møter mellom barn og voksne og mellom barn
  • ulike teoretiske tilnærminger til barns rettigheter, medvirkning og danning i demokratiske prosesser

Ferdigheter
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • forholde seg analytisk og kritisk til offentlige dokumenter og politiske føringer relatert til barns medvirkning, lek og læring
  • forholde seg kritisk til forskning om og med barn under tre år
  • identifisere, lytte til og ivareta barns ulike uttrykksformer, bidrag og perspektiver
  • drøfte dilemmaer som oppstår i arbeid med de yngste barnas rett til medvirkning

Generell kompetanse
Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • bidra til nytenkning om de yngste barnas ulike uttrykksformer (kroppslig og verbalt)og bidrag i pedagogiske prosesser
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å forstå, forstyrre og videreutvikle forestillinger om små barn og forhold mellom barn og voksne/barn imellom
  • analysere og kritisk diskutere de yngste barnas rett til medvirkning i lys av mangfoldsdimensjoner som kjønn, funksjonsevne, etnisitet og alder

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • nyere forskning om barns rettigheter, barndom og samfunn
  • nasjonale og internasjonale politiske dokumenter relatert til barns rett til medvirkning
  • ulike teoretiske tilnærminger til medvirkning relatert til å forstå, drøfte og dekonstruere
  • relasjoner mellom barn og voksne
  • ulike tematiske tilnærminger til medvirkning, herunder etikk, omsorg og vennskapsrelasjoner
  • kritisk analyse av medvirkning relatert til alder, kjønn, etnisitet, sosial klasse og funksjonalitet.

Undervisnings- og læringsformer

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med
forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium og gruppeveiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Gruppeoppgave der studentene analyserer og diskuterer sentrale politiske føringer. Omfang: ca. 3000 ord.
Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Studenten tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling innenfor emnet. Tidsramme 14 dager. Omfang: ca. 3000 ord, skrifttype: Times New Roman, halvannen linjeavstand.
Intern sensur.
Det gis gradert karakter, der karakterskalaen A-F benyttes.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Bae, B. (red.) (2012): Medvirkning i barnehagen - potensialer i det uforutsette. Bergen: Fagbokforlaget. [173 sider]

Bae, B. (2010). Realizing children´s right to participation in early childhood settings-some critical issues in a Norwegian context. I: Early Years, 30 (3). (205-218). [13 sider]

Berthelsen, D., Brownlee, J. & Johansson, E. (2009): Participatory learning in early years research and pedagogy. New York: Routledge. [218 sider]

Eide, B., Os, E. & Pramling Samuelsson, I. (2012): Små barns medvirkning i samlingsstunder. Nordisk barnehageforskning. Vol 5 (4) (1-21). [20 sider]

Eriksen Ødegaard, E. (2011): Deltakende handlingsrom i barnehagen- dynamikk og vilkår. I: T. Korsvold (red.) Barndom - barnehage- inkludering. (130-150). Bergen: Fagbokforlaget. [20 sider]

Foss, E. (2009): Den omsorgsfulle væremåten. En studie av voksnes væremåte i forhold til barn i barnehagen. Bergen: Institutt for utdanning og helse, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen. [214 sider]

Greve, A. (2007). Vennskap mellom små barn i barnehagen. Oslo: Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Universitetet i Oslo. [366 sider]

Kjørholt, A. T. (2010): Barnehagen som lekegrind for autonomi og valgfrihet. I: A. T. Kjørholt (red.). Barn som samfunnsborgere - til barns beste? (192- 210). Oslo: Universitetsforlaget. [18 sider]

Løkken, G. (2000): Toddler peer culture: the social style of one and two year old body-subjects in everyday interaction. Trondheim: Norges teknisk naturvitenskapelige Universitet (NTNU), Pedagogisk Institutt. [197 sider

Löfdahl. A. & Hägglund, S. (2007): Spaces of Participation in Pree-School: Arenas for Establishing Power Orders? Children´s society, volume 21: 328-338. [10 sider]

Sandvik, N. (2013): Medvirkning og handlingskraft i småbarnspedagogiske praksiser. Horisontalt fremforhandlet innflytelse. PhD-avhandling: SVT-fakultetet, NTNU/Norsk senter for barneforskning.[188 sider]

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:57