LFHRLE09 Religion, livssyn og etikk (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Espen Schjetne
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
6. semester (vår).
Innhold
RLE består av religion, livssyn og etikk, filosofi, barnehagens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn, og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet omfatter samtaler, tema- og prosjektarbeid, forelesninger, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, 3. studiår heltid.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Faglig og fagdidaktisk oppgave i grupper. Muntlig presentasjon og levering i fronter.
- Faglig og fagdidaktisk oppgave i grupper. Muntlig presentasjon.
- Deltakelse på noen undervisnings- og oppgaveseminar som spesifiseres i fagets semesterplan.
IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten få èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Kandidaten kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og kortsvarsoppgaver.
Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.
Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. RLE fagmiljøet er ansvarlige for studentenes evaluering av faget på emnenivå (EVA3). Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 16. desember 2013.
Til sammen ca. 430 sider
Botnen, Solveig m. fl. 2011. Fordi vi er mennesker. En bok om samarbeidets etikk. Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 78-84, 86,-90, 92-97 og 100-106 (23s) (Kompendium)
Børresen, B & Malmhester, B. 2008. Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. kap.4 (s. 46-72) (27s) (Kompendium)
Sødal, Helje Kringlebotn. 2009, 4.utgave. Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap.2, 3, 6 og 7 (90s)
Thoresen, I. T. og Winje, G. 2013. Religioner, mangfold og etikk i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Ss. 18-174, 187-197, 211-266, 273-280, 282-289 (233s)
Tholin, K. R. 2008. Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget, kap.5 (22s) (Kompendium)
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. 2011. Del 1 Barnehagens Samfunnsmandat, Ss.7-8, kap.1: Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver, Ss.10-24, kap.2.6: Barnehagen som kulturarena, s.36, kap.3.5 Fagområdene: Etikk, religion og filosofi, Ss.45,47. Oslo: Kunnskapsdepartementet (19s) http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/forskrifter/2011/forskrift-om-rammeplan-for-barnehagens-i.html?id=631906
Ny formålsbestemmelse for barnehagen: Ny formålsbestemmelse for barnehagen - § 1 Ny § 1a Særlig formål: Ny § 1a i barnehageloven og endringer i §§ 2,7 og 10 Oslo: Regjeringen Kunnskapsdepartementet. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/barnehager/formalsbestemmelse-for-barnehagen-.html?id=599513