LFDPTP313 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2014–Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Asbjørg Irene Bekkevold
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i barnehageutdanning, deltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1.

Undervisningssemester

I deltidsstudiet gis det undervisning i tilsvarende 5 studiepoeng av emnet i 2. studieår, og tilsvarende 15 studiepoeng av emnet i 3. studieår, høst- og vårsemesteret.

Innhold

Ledelse

  • Ledelse og organisasjonsutvikling
  • Pedagogisk ledelse og pedagogisk ansvar
  • Personalsamarbeid og personalledelse
  • Foreldresamarbeid og foreldremedvirkning
  • Planarbeid og rapportering
  • Pedagogisk dokumentasjon og vurdering  
  • Aksjonslæring, utvikling og endring
  • Kompetanseutvikling, veiledning og læring
  • Profesjonskunnskap og profesjonsetikk
  • Informasjon og kommunikasjonsteknologi (IKT)


Inkludering og mangfold

Spesialpedagogikk og inkludering

  • Spesialpedagogisk hjelp
  • Tverrfaglig og helhetlig innsats for barn med særskilte behov
  • Samarbeid med helsestasjon, PPT og barnevernstjenesten

 Flerkulturell pedagogikk og mangfold

  • Språk, kultur og identitet
  • Den mangfoldige barnehagen
  • Etniske minoriteter i Norge

Skolepedagogikk

  • Overgang barnehage - skole
  • Skolens formål og verdigrunnlag
  • Grunnskolelæreren
  • Læring
  • SFO
  • Praksisforberedelse

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Emnet er knyttet til 1 uke skolepraksis og en uke prosjektarbeid  i høstsemesteret og 3+3 uker praksis i barnehage i vårsemesteret. De første tre ukene har studentene ordinær praksis i barnehage, mens de neste tre ukene skal studentene arbeide med et utviklingsarbeid i praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette. Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Godkjent grunnskolepraksis. Godkjennes av praksislærer med skriftlig tilbakemelding.
  2. Godkjent tverrfaglig prosjekt knyttet til grunnskolepraksis (gjennomføres i etterkant av skolepraksisen). Skolepraksis må være godkjent for å kunne delta i skoleprosjektet.
  3. Delta på seminar om ledelse (6 dager), mangfold og inkludering (2 dager). Studenter som ikke møter, må levere skriftlig sammendrag av det som er gjennomgått til fagansvarlig innen en uke.
  4. Delta på seminar om veiledning.
  5. Levere veiledningsgrunnlag for individuell veiledning på bacheloroppgaven før praksis. Veiledningsgrunnlaget skal inneholde; problemstilling, teori, metode, og fremdriftsplan for bacheloroppgaven.
  6. Godkjent muntlig gruppeframlegg knyttet til tema mangfold og inkludering.
  7. En individuell veiledning knyttet til bachelor før praksis med utgangspunkt i arbeidskrav 4.( Arbeidskrav 6 og 7 gjennomføres i 2. trinn, defu2)
  8. Deltakelse på praksisforum før praksis.
  9. Godkjent barnehagepraksis. Godkjennes av praksislærer med evalueringsskjema.
  10. Godkjent individuelt muntlig framlegg fra arbeidet med bacheloroppgaven etter nærmere kriterier gitt av faglærer.

Eksamen

Bacheloroppgave

Individuell bacheloroppgave knyttet til tema ledelse og profesjon. Omfang: 15-20 A4-sider. Studentene jobber med temaer i emnet og oppgaveskriving parallelt gjennom hele høst- og vårsemesteret. Informasjon om bacheloroppgaven - se eget skriv ved studiestart.

Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. RLE fagmiljøet er ansvarlige for studentenes evaluering av faget på emnenivå (EVA3). Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 20. november 2013.

1. Rammeplan og temahefter fra Kunnskapsdepartementet

  • Temaheftet om likestilling
  • Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
  • Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen
  • Alle teller mer

2. Bøker og artikler

A. Ledelse:
Aasen, W. (2012). Teamledelse i barnehagen Bergen: Fagbokforlaget

Aasen, W. (2010). Førskolelæreren som teamleder og samarbeidspartner – ledelsesdilemmaer i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift 4 (94), s. 293-305. Universitetsforlaget (K)

Bang, H. (2008). Effektivitet i lederteam – hva er det, og hvilke faktorer påvirker det? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Vol 45, nr.3 2008 (272-286) (K)

Drugli, M, B. (2010). Vanskelige foreldresamtaler – gode dialoger. Cappelen Damm Akademisk.

Glaser, V. (2013) Foreldresamarbeid, barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget.

Gotvassli, K-Å. (2013). Strategisk kompetanseutvikling i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk.

Haaland Frode H. og Dale Frode (2005) På randen av ledelse. En veiviser i førstegangsledelse. Bergen: Gyldendal Akademiske Forlag

Jensen R., Kranmo, A. (2010) Å utforske praksis. Cappelen Damm Akademisk Kap.7 (K)

Kolle, T., Ulla, B., Larsen, A. S. (2010) Pedagogisk dokumentasjon – inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget

Kolle, T., Nyhus, M.R. (2013) Tenk om Emilie het Emil? En rapport fra Østfold om pedagogisk likestillingsarbeid i barnehagen. Høgskolen i Østfold. Oppdragsrapport.2013:15

Langslet, G. J. (2010) Løft for ledere Løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer. Bergen: Gyldendal Akademisk (Kap. 2) (K)

Larsen, A.S. (i prosess) Etikk i sfæren i det ubestemmelige. Holte, K.L., Røthing, Å., Schetne, E. (red.) Etikk i pedagogiske praksiser. (K)

Sandvik, N. (i prosess) Når gode intensjoner spenner beina på seg selv. Holte, K.L., Røthing, Å., Schetne, E. (red.) Etikk i pedagogiske praksiser. (K)

Skogen, E. (red.), Haugen R., Lundestad, M., Slåtten, Vaagan, M. (2013). Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget

Spurkeland, J. (2013). Relasjonsledelse - resultater gjennom samhandling. 4.utgave. Oslo: Universitetsforlaget

Ødegård, E. og Røys, H. (2013). Å dra lasset sammen, samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehage. Cappelen Damm Akademisk.

B. Metoder og oppgaveskriving (bacheloroppgaven):
Bøe, M., Thoresen, M. (2012). Å skape og studere endring. Aksjonsforskning i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

Dalland, O., (2010). Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal akademiske.

Løkken, G. og Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget

C. Veiledning
Birkeland, Å. og Carlson, N. (2013). Veiledning for barnehagelærere, 3.utgave. Cappelen Damm Forlag.

Larsen, A.S. (2011). Å lytte til det uforutsette, det ukjente og det uforutsigbare. (s. 50-62) (K).

Karlsen, T. J., (red.) (2011). Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Oslo: Gyldendal (utvalg av artikler kommer i kompendium).

Ulleberg, I. (2004). Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget

D. Inkludering og mangfold
Arnesen A. L. (red.) (2012). Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget

Claussen, C.J., Gamst, K., Langballe, Sabbakken, A. (2001). Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling. Oslo: Sebu forlag, Kap. 3 (K)

Drugli, M.B. (2008). Barn som vekker bekymring. 2.utgave. Cappelen Akademiske.

Helland, S. (2008). Spesialpedagogikk. Befring, E. og Tangen, R. (red.) Cappelen Akademiske forlag. Kap. 20 (K)

Pedersen, K. og Hysing, J. (2001). Når barn faller utenfor i leken. Voksnes strategier for å fremme lekekompetanse. Spesialpedagogikk nr.9. (K)

Sjøvik, P. (2007). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen. Oslo: Universitetsforlaget.

Solli, K.A. (2010). Inkludering og spesialpedagogiske tiltak – motsetninger eller to sider av samme sak. FOU i praksis, 4 (1), s.27-45. (K)

E. Flerkulturell pedagogikk
Hatlem, M., og Frank, C. (2009) Den åpne barnehagen et tilbud med egenverdi og en overgangsarena før den ordinære barnehagen Første Steg nr. 2

Kibsgaard, S., Husby, O. (2009) Norsk som andrespråk i barnehage og småskole Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3.s. 33- 46 (K)

Spernes, K., Hatlem, M. (2013) Den flerkulturelle barnehagen: teoretiske og praktiske perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademiske.

Kapitler og artikler i mindre format vil bli lagt ut for salg som kompendium i bokhandelen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:49:01