LBPEL410 Bacheloroppgave, vitenskapsteori og forskningsmetode (1-7) (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Odd Eriksen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i fagområdet Pedagogikk og elevkunnskap, forkortet PEL. Emnet er obligatorisk i Grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn (240 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått PEL-emnene LBPEL11 OG LBPEL211, se progresjonskravene i studieplanen.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om prosesser som fører til endring og utvikling av egen rolle, profesjon og skolen som institusjon
  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i utdanningsforskning
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
  • har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
  • har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven

FERDIGHETER
Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring
  • kan planlegge og delta i utviklings- og endringsprosesser i skolen, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
  • har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving


GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger

Innhold

- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Skolebasert forsknings- og utviklingsarbeid

Undervisnings- og læringsformer

Pedagogikk og elevkunnskap skal som overordnet profesjonsfag utgjøre den lærerfaglige plattformen sammen med de andre fagene og praksisopplæringen.

Emnet er lagt opp med varierte arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, seminarer og selvstudium. Bruk av ulike digitale verktøy, seminarer, samtaler og veiledning er gjennomgående arbeidsformer. Studentene medvirker i planlegging og utarbeiding av evalueringskriterier knyttet til bacheloroppgaven. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der kandidatene skal formulere og svare på valgt problemstilling. Problemstillingen skal reflektere sentrale praktiske, faglige og/eller pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet. Bacheloroppgaven gjennomføres under veiledning.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er beregnet til minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Det er tre uker praksis i vårsemesteret. Studentene leverer en bacheloroppgave knyttet til praksisopplæringen eller andre sider ved skolens virksomhet. Tid for praksisperioder framgår av semesterplanen. Se også egen plan for praksisopplæringen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Delta i seminarer
  2. Individuell rapportering fra praksis
  3. Deltakelse i prosessorientert arbeid med bacheloroppgaven.
    A) Levere prosjektbeskrivelse
    B) Levere førsteutkast (ca 5000 ord)
    C) Delta i responsgruppe
    D) Delta i veiledning

Arbeidskrav skal leveres til fastsatte frister og må være godkjent av faglærer før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell bacheloroppgave
Oppgaven skal ha et omfang på 9 000 ord (+/- 10%) eksklusiv innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg.

Oppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i pedagogikk og elevkunnskap og/eller et av studentens undervisningsfag de tre første årene.

Oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor med gradert karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Studentene får anledning til å delta i emneevaluering (EVA3). Emneansvarlig har ansvar for gjennomføring og oppfølging.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 27.11.2013.

Carson, N. (2007). Erfaringer og refleksjoner ved bruk av gruppeintervju i kvalitativ forskning. Norsk pedagogisk tidskrift(3), 220-231.

Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy - statistikk og spørreskjema. In M. Brekke & T. Tiller (Eds.), Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.

Iversen, A. B. (2011). Kvalitative og kvantitative metoder - et kontinium? Sosiologisk tidsskrift(2), 175-183.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Etiske perspektiver Det kvalitative forskningsintervju (pp. 61-80). Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Larsen, A. K. (2007). En enklere metode - veiledning i samfunnsvitenskapelig metode. Bergen: Fagbokforlaget.

Postholm, M. B. (2005). Observasjon som redskap i kvalitativ forskning på praksis. Norsk pedagogisk tidskrift(2), 148-159.

Postholm, M. B. (2007). Læreren som forsker eller lærer. Norsk Pedagogisk Tidskrift(3), 232-244.

Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Sollid, H. (2013). Intervju som forskningsmetode i klasseromsforskning. In M. Brekke & T. Tiller (Eds.), Læreren som forsker. Innføring i forskningsarbeid i skole. Oslo: Universitetsforlaget.

Silverman, D. (2010). Doing qualitative research. London/Thousan Oaks/New Delhi/Singapore: Sage Publications s. 311-358

Tangen, R. (2010). "Beretinger om beskyttelse" - Etiske dilemmaer i forskning med sårbare grupper - barn og ungdom. Norsk Pedagogisk Tidskrift(4), 318-327.

Øyen, S. A., & Solheim, B. (2013). Akademisk skriving. En skriveveiledning. Oslo: Cappelen Damm.

 

Ressurs litteratur

Aase, T., & Fossåskaret, E. (2007). Skapte virkeligheter. Om produksjon og tolkning av kvalitative data. Oslo Universitetsforlaget.

Album, D., Hansen, M. N., & Wideberg, K. (Eds.). (2010). Metodene våre. Eksempler fra samfunnsvitenskapelig forskning. Oslo: Universitetsforlaget.

Backe-Hansen, E., & Frønes, I. (Eds.). (2012). Metoder og perspektiver i barne- og ungdomsforskning. Oslo: Gyldendal Akademiske.

Cresswell, J. W. (2014). Research design – qualitative,quantitative and mixed methods approaches. Thousand Oaks, London, New Delhi, Singapore: Sage Publications.

Grenness, T. (2012). Hvordan kan du vite om noe er sant? Veiviser i forsknings- og utredningsarbeid for studenter. Oslo: Cappelen Damm Akademiske.

Halvorsen, K. (2008). Å forske på samfunnet.  En innføring i samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag.

Hoel, T. L. (2008). Skriving ved universitet og høgskolar: Oslo: Universitetsforlaget.

Knudsen, S. V., & Aamotsbakken, G. (Eds.). (2010). Teoretiske tilnærminger til pedagogiske tekster. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Løkken, G. (2012). Levd observasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademiske.

Pettersen, R. C. (2008). Oppgaveskrivingens ABC. Oslo: Universitetsforlaget.

Neumann, C. B., & Neumann, I. B. (2012). Forskeren i forskningsprosessen. Oslo: Cappelen Damm

Akademiske.

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. (2004). Bacheloropgaven i læreruddannelsen: muligheder, perspektiver, anbefalinger. Lærerens bog. Fredriksberg: Forlaget Samfundslitteratur.

Rienecker, L., & Jørgensen, P. S. ( 2007). Den gode oppgaven. Bergen: Fagbokforlaget.

Stene, M. (1999). Vitenskapelig forfatterskap. Hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. Otta: Kolle forlag.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:55