LPYPED14 Praktisk yrkespedagogikk (Høst 2014–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
60
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
2 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet Praktisk yrkespedagogikk inngår i studiet Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (trinn 8-13), deltid og er obligatorisk for alle studenter.

Emnet utgjør tilsammen 60 studiepoeng, men har et undervisningsomfang tilsvarende 30 studiepoeng. Eksamen (og uttelling av studiepoeng) omfatter også yrkesdidaktiske emner. Se også generell del av studieplanen for mer informasjon om dette.

Undervisningssemester

1. - 4. semester (høst-vår-høst-vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om:

  • læring, læringsperspektiver og læreplanteori
  • undervisningsplanlegging og ledelse av læringsaktiviteter i en yrkespedagogisk praksis
  • opplæringens læreplaner og styringsdokumenter
  • skolens og yrkesopplæringens rolle i utvikling av elevers sosiale og individuelle utvikling
  • grunnleggende etiske prinsipper og dilemmaer i lærerprofesjonen
  • tilnærminger og metoder som fremmer elevens/lærlingens mestring og motivasjon
  • ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring
  • skolens og yrkesopplæringens historiske og aktuelle funksjon som samfunnsinstitusjon og kulturbærer nasjonalt og internasjonalt
  • skolens/lærebedriftens særtrekk som organisasjon
  • nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen samt undersøkelsesmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid
  • sentrale tema innenfor den flerkulturelle skolen og opplæringsbehovene hos elever/lærlinger med ulik kulturell bakgrunn
  • kommunikasjon og samhandling innenfor et læringsfellesskap preget av mangfold
  • skolens plass i samfunnet, og tilnærminger til å bruke lokalsamfunnet som læringsarena for å realisere et variert og tilpasset opplæringstilbud

Ferdigheter
Studenten:

  • kan kartlegge og vurdere elevens/lærlingens læreforutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere læringsarbeidet for mangfoldet av elever/lærlinger
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte framovermeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • er i stand til å bruke og begrunne varierte arbeids- og vurderingsformer tilpasset yrkesfagenes egenart
  • har evne til å samarbeide med elever/lærlinger, kolleger og samarbeidspartnere om å utvikle opplæringen
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)

Generell kompetanse
Studenten:

  • kan skape interesse for yrkespedagogisk utviklingsarbeid og utvikle forståelse for sammenhengen mellom lærergjerningen og yrkesopplæringens funksjon i samfunnet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • har innsikt i relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til yrke og opplæring og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig og muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • har forståelse for lærerens og opplæringens rolle i et samfunn preget av mangfold

Innhold

Første del av emnet (tilsvarende et omfang på 15 studiepoeng) fokuserer på Ledelse av læreprosesser: ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv. Den første delen av emnet har særlig fokus på pedagogiske, yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og yrkesetiske kompetansekrav i det daglige arbeidet med elever og/eller lærlinger. Den omfatter kjerneoppgaver som kartlegging, planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av læreprosesser som er tilpasset den enkelte elev/lærling og klasse/gruppe.

Andre del av emnet (tilsvarende et omfang på 15 studiepoeng) fokuserer på Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv. Denne delen av emnet omfatter skolen i samfunnet og skal gi kompetanse til å lede lærings- og utviklingsarbeid i skole og/eller arbeidsliv i et samfunnsperspektiv. Her vektlegges forhold til ungdomskultur, ledelses-, samarbeids- og organisasjonsoppgaver som ligger utenom den daglige opplæringen, men som legger viktige rammer for læring og utvikling. Forståelse for skolens mandat, virksomhetens mål og egenart som organisasjon, arbeidsplass og læringsarena er sentralt. Studentene skal kunne bidra til å videreutvikle lærings- og organisasjonskultur ved egen arbeidsplass.

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil basere seg på variasjon i arbeidsmåter og med medvirkning og deltakelse fra studentenes side. Arbeid med anvendelse av digitale læringskilder og bruk av digitale verktøy vil bli vektlagt. Læringsformene skal også ha fokus på relasjonsbygging, gjennom gruppevirksomhet faglig og tverrfaglig. Noe av undervisningen i pedagogikk skjer i samarbeid med yrkesfagdidaktikk.

Praksis

Praksisopplæringen 60 dager inngår som en viktig del av emnet. Emnebeskrivelsene for praksisopplæringen er samordnet med emnebeskrivelsene for yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte
Emnet baseres på frammøte og aktiv deltakelse. Det er tillatt med 20 % fravær, regnet pr semester.

2) Gruppeoppgave (2-3 studenter) om observasjon/analyse av elev-/læringsmiljø. Denne oppgaven utføres i forbindelse med første praksisperiode. Nærmere retningslinjer om formen på oppgaven vil bli gitt. Etter nærmere avtale kan oppgaven også løses individuelt. Omfang: 5-7 sider.

3) Midtveisdokumentasjon om ledelse av læreprosesser
Dokumentasjonen kan utformes og gjennomføres på en måte som lærere og studenter finner formålstjenlig, men ut fra den klare føringen at studenten skal dokumentere kunnskap og ferdigheter innen læringsutbyttebeskrivelsene for den første delen av emnet, og leveres i 2. semester/1. studieår. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.

4) Skriftlig oppgave på bakgrunn av praksisperioden på ungdomstrinnet. Teksten skal presentere en problemstilling/utfordring knyttet til overganger fra ungdomstrinnet til videregående opplæring. Studentene velger selv om de vil skrive teksten i gruppe eller individuelt. Omfang: 4-5 sider. Arbeidskravet leveres i 3. semester/2. studieår. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.

5) Alle arbeidskrav knyttet til yrkesdidaktiske emner må være godkjent.

6) Alle praksisperioder må være bestått

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Ved ikke godkjente arbeidskrav gitt som oppgaver (arbeidskrav 2, 3 og 4), kan studenten få ett nytt forsøk til ny frist fastsatt av faglærer. 

Ved ikke godkjente arbeidskrav som handler om tilstedeværelse (arbeidskrav 1) og/eller godkjenning av yrkesdidaktiske emner (arbeidskrav 5), må studenten normalt følge undervisningen på nytt.

For godkjenning av praksis (arbeidskrav 6), se egne retningslinjer for praksis og gjeldende forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold. 

Eksamen

Underveisvurdering:
Studentene skal få tilbakemeldinger underveis i studiet knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnebeskrivelsen for pedagogikk og kan gis muntlig eller skriftlig, i samlet studentgruppe, i basisgrupper/yrkesfaggrupper eller individuelt.

Sluttvurdering:
Eksamen i Praktisk yrkespedagogikk inngår i en helhetlig vurdering for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag, dvs. at eksamen også inkluderer sluttvurdering av yrkesdidaktiktiske emner. Sluttvurderingen er delt i to deleksamener:

Deleksamen 1. Utviklingsprosjekt (individuell hjemmeoppgave), teller 50 % av total karakter
Utviklingsprosjektet er individuelt og skrives i form av en rapport. Utviklingsprosjektet er definert som en dybdekomponent. Omfang: ca. 25 sider +/-2. Nærmere spesifikasjoner om format vil bli gitt. Rapporten skal leveres inn 3 - 4 uker før muntlig eksamen etter nærmere angitt frist. Rapporten skal leveres inn i to trykte eksemplarer og som elektronisk versjon.

Veiledning: det gis veiledning på utviklingsoppgaven av oppnevnte veiledere. Veileder skal godkjenne problemstilling for oppgaven.

Utviklingsprosjektet må være bestått før deleksamen 2 (muntlig eksamen) kan avlegges.

Deleksamen 2. Individuell muntlig eksamen, teller 50 % av total karakter
Varighet: ca 45 minutter.

Den muntlige eksaminasjonen er en dialog mellom sensor/eksaminator og student som skal vise studentens breddekompetanse innenfor studiets kunnskaps-, ferdighets- og kompetanseområder.

Det utarbeides vurderingskriterier for både den skriftlige og muntlige eksamen.

Karaktersystem og sensur
Eksamensbesvarelsene vurderes av ekstern og intern sensor.

Deleksamener inngår i samlet karakter for emnet, og gir uttelling først når begge deleksamener i emnet er bestått. Sammenslåing av deleksamener skal skje automatisk via det studieadministrative systemet. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr Ikke bestått.

Ved ny eksamen for å forbedre karakter må begge deleksamener tas på nytt.

Ved ny eksamen som følge av stryk på muntlig, arrangeres det kun ny muntlig, studenten skal i disse tilfellene ikke skrive ny utviklingsoppgave.

Klageadgang: ved klage på sensur på utviklingsoppgaven skal denne vurderes på nytt.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Se generell del av studieplanen (felles litteraturliste for pedagogikk og didaktikk). 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:52