LFPUBPRO13 Profesjon og profesjonsetikk (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Nina Johannesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet undervises i 2. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Etter gjennomført emne har kandidaten kunnskap om:

  • profesjonsetiske problemstillinger spesielt knyttet til pedagogisk arbeid med barn under tre år
  • sentrale teorier knyttet til profesjon og profesjonsutøvelse
  • ulike perspektiver på sammenhenger og forvaltning av profesjon og samfunnsmandat

Ferdigheter

Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • drøfte profesjonsutøvelse ut fra ulike etiske, politiske og teoretiske tilnærminger
  • formulere og vurdere etiske spørsmål og dilemmaer knyttet til profesjonsutøvelse relatert til barn under tre år

Generell kompetanse

Etter gjennomført emne kan kandidaten:

  • vurdere og håndtere relevante profesjonsetiske dilemmaer
  • kommunisere skriftlig og muntlig om etiske problemstillinger, analysere og konkludere innenfor profesjonsetikk

Innhold

Emnet har følgende tema:

  • teoretiske perspektiver på profesjon, institusjon og samfunn
  • profesjon, makt og posisjon
  • teoretiske perspektiver på profesjonsetikk

Undervisnings- og læringsformer

I emnet legges det i stor grad opp til undersøkende og problembaserte læringsformer, med forelesninger/etterlesninger, gruppearbeid/workshop, selvstudium og veiledning. Digitale læringsplattformer benyttes til kommunikasjon mellom samlingene, studentene imellom og mellom studenter og lærere.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal levere en individuell tekst knyttet til et gitt tema innen profesjon og profesjonsetikk. Omfang: ca. 800 ord.
Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen.
Eksamen gjennomføres som en samtale på ca. 30 minutter.
Intern sensur.
Det gis gradert karakter der karakterskalaen A-F benyttes.

Evaluering av emnet

Studentene evaluerer emnet muntlig ved hver studiesamling. Ved emnets slutt leverer studentene en skriftlig evaluering.

Litteratur

Biesta, G. (2006): Bortom lärandet. Demokratisk utbildning för en mänsklig framtid. Lund: Studentlitteratur. [149 sider]

Dahlberg, G. & Moss, P. (2005): Ethics and Politics in Early Childhood Education. London and New York: RoutledgeFalmer. [208 sider]

Christoffersen, S. AA. (red.)(2011): Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker. Oslo: Universitetsforlaget. [149 sider]

Johannesen, N. (2013): Overflowing Every Idea of Age. Very Young Children as Eduactors. I: Studies in Philosophy and Education (285-296). [12 sider]

Johannesen, N. (2013): Tvil som drivkraft. I: Nordisk barnehageforskning. Vol. 7/2013. [15 sider].

Larsen, A.S. (i prosess): Etikk i sfæren av det ubestemmelige. (i prosess) Nordisk barnehageforskning [15 sider]

Larsen, A.S. (2012): Hvordan stopp skapte nye vilkår for praksis. I: A-L. Arnesen (red.) Inkludering - Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget (149-169). [20 sider]

Pettersen, K-S. & Simonsen, E. (2010): Anerkjennelse og profesjon. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. [75 sider]

Molander, A. & Terum, L. I. (red.) (2008): Profesjonsstudier. Oslo: Universitetsforlaget. Kap: 3, 8, 10, 11, 22. [74 sider]

Sandvik, N. (i prosess): Når gode intensjoner spenner bein på seg selv. I Å. Röthing, E.

Schjetne og K. Lien Holte (red.): Etikk i pedagogiske praksiser. Oslo: Universitetsforlaget. [15 sider]

Sandvik, N.(2012): Re-thinking the idea/ideal of control: considering de/stabilizing intensities. Contemporary Issues in Early Childhood. 13 (2). (200- 209). [9 sider]

Solbrekke, T. D. & Østrem, S. (2012): Profesjonsutøvelse mellom profesjonelt ansvar og regnskapsplikt. Nordic Studies in Education, volum 31, (206-221). [15 sider]

Sugrue, C. & Solbrekke, T. D. (2011): Professional Responsibility. New horizons of praxis. London-New York: Routledge. [204 sider]

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:40