LFPUBPP13 Pedagogisk arbeid med språk (Høst 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ann Sofi Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - Kommunikasjon, språk og tekst, videreutdanning (30 studiepoeng).

 

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet Pedagogisk dokumentasjon (LFPUBPD13), 15 studiepoeng må være fullført og bestått.

Undervisningssemester

2. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne har studenten inngående kunnskap om sentral forskning og grunnleggende teorier og kan reflektere kritisk over:

  • språk, makt og politikk
  • etikk, ansvar og rettferdighet
  • inkludering og ekskludering som samtidige prosesser
  • barn, barndom og språklige uttrykk
  • kooperativ læring og læringsprosesser

Etter fullført emne har studenten ferdigheter i:

  • å arbeide teoretisk og praktisk med hverdagen som kunnskapskilde
  • å arbeide med pedagogisk dokumentasjon, i et avgrenset utviklingsprosjekt, knyttet til fagområdet språk
  • å ivareta barn og voksnes læringsprosesser gjennom kollektive utviklingsarbeid og innovasjonsprosesser
  • å analysere og kritisk reflektere over språk, makt og politikk i pedagogisk virksomhet

Etter fullført emne har studenten generell kompetanse i:

  • å kommunisere faglige problemstillinger for å utvikle etiske og demokratiske praksiser
  • å analysere, og forholde seg kritisk til, ulike pedagogiske praksiser
  • å anvende pedagogisk dokumentasjon som metode for bevegelige praksiser
  • å forvalte etisk ansvar i forhold til barn, barndom og pedagogisk tilrettelagt arbeid
  • å formidle betydning av kollektive læringsprosesser i pedagogisk virksomhet

Innhold

Språk, makt og politikk

  • Etikk og politikk 
  • Kunnskap og makt
  • Diskurser om barn og barndom
  • Kritiske refleksjoner over ulike tekster, sjangere og formidling i pedagogisk virksomhet

 Profesjon, ansvar og rettferdighet

  • Profesjonsutøvelse, ansvar og rettferdighet
  • Barnet i kunnskapssamfunnet
  • Inkludering og ekskludering

 Læringsprosesser og kollektiv konstruksjon av kunnskap

  • Kollektiv konstruksjon av kunnskap
  • Dekonstruktive samtaler og motstandsetikk
  • Tvil og usikkerhet som drivkraft i pedagogisk arbeid

Undervisnings- og læringsformer

Veksling mellom forelesning, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum, og arbeid i nettverksgrupper. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og utviklingsarbeidene som skal gjøres på egen arbeidsplass.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er 10-15 timer i uken inkludert undervisning.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studenten skal levere en individuell fagtekst, med drøfting av en dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnitt eller lignende) etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maks. 5 sider, Times New Roman pkt. 12, halvannen linjeavstand).
  2. Aktiv deltakelse i to veiledninger i gruppe.

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe
Det avholdes muntlig gruppepresentasjon ut fra selvvalgt problemstilling innenfor emnets innholdsområder. Presentasjonen skal være på 30 minutter, pluss 15 minutter til samtale og diskusjon. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.
Studentene velger selv hvordan de ønsker å presentere arbeidet.

Det gis individuelle karakterer i gruppen.

Bokstavkarakterer A - F.
Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutting av studiet.

Litteratur

Litteraturlisten foreligger innen 15.juni 2014

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:40