LBLHNHB14 Natur, helse og bevegelse (Høst 2014–Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Steffen Tangen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Målet er å gi studenten kunnskap og kompetanse til å oppfylle krav og forventninger satt i "Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning" innenfor fagområdene "Natur, helse og bevegelse".
Etter fullført emne har kandidaten kunnskap om:
- hvordan barnet lærer og forstår verden og seg selv gjennom kropp og sanser i ulike miljø og til ulike årstider
- organismer og fenomener i naturen
- hvordan barn lærer i samspill med miljø og hvordan en kan initiere og støtte opp om barns egeninitierte læringsprosesser
- menneskekroppens oppbygging og funksjon
- betydning av kosthold og kroppslig lek for helse og utvikling
- kroppslig lek i ulike omgivelser og til ulike årstider
- kroppslig lek og kosthold i et flerkulturelt samfunn
- økologi/økosystemer og biologisk mangfold
- lokale og globale miljøtemaer og bærekraftig utvikling
- fysisk, motorisk, psykisk og sosial utvikling hos barnet
- noen fenomener i den fysiske verden
Etter fullført emne har kandidaten følgende ferdigheter
- kan legge til rette for undring og utforskning av naturen sammen med barna
- kan legge til rette for eksperimenter og utforskende aktiviteter innen fysikk og kjemi
- kan hjelpe barna å samle, systematisere og lære om naturobjekter i nærmiljøet
- kan legge til rette for stimulerende lekemiljøer til ulike årstider og på ulike arenaer
- kan bruke lokale naturressurser til pedagogisk opplegg i barnehagehverdagen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere aktivitetsopplegg for barn i naturen og på andre arenaer, samt legge til rette for barns behov for fysisk aktivitet, hvile, sunt kosthold og god hygiene
- kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv og ulike perspektiver på kropp i arbeidet med natur, helse og bevegelse
Etter fullført emne har kandidaten følgende generell kompetanse
- er medvirkende, inspirerende og gode rollemodeller sammen med barn i deres kroppslige lek og naturopplevelser
- kan være analytisk og kritisk reflekterende i arbeid med barn
- kan orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for kroppslig lek og naturfaglig utforskning sammen med barn
- kan ivareta helse, gjennomføre rutiner for trygghet i barnehagen og utføre førstehjelp
- kan legge til rette for barns, naturfølelse, mestringsglede, bevegelsesglede, trygghet, kommunikasjon, empati, identitet og logiske evner
Innhold
Tema som gjennomgås:
- Arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- Miljø og barn i natur
- Barns totale utvikling (fysisk, motorisk, psykisk og sosial)
- Fysisk aktivitet, kosthold og helse i et flerkulturelt samfunn
- Bevegelseslek i ulike miljø
- Praktisk matlaging i naturen
- Natur/gårdsbarnehage
- Varierte vinteraktiviteter med snø og is
- Kart og kompass
- Grunnleggende fysikk og hverdagskjemi
- Menneskekroppens oppbygging og funksjon
- Fagdidaktikk i barnehagen
- Plante- og dyreliv ved ulike årstider og miljø
- Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
- Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
- Ulike perspektiver på kropp, todlerens kroppslige væremåte og kroppens fenomenologi
- Basal hjerte- og lungeredning (HLR)
- Naturlekeplass med tverrfaglig innhold
- Sopptur, mat og helse
- Tilpasning av aktiviteter for barn i ulike læringsmiljø, ute og inne og til ulike årstider
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning vil foregå på ulike måter, blant annet: gruppearbeid, uteundervisning, praktiske øvelser, laboratoriearbeid, forelesninger, selvstudium, arbeid med barnehagebarn og ekskursjoner. Teoretisk og praktisk undervisning skal utfylle hverandre.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Arena for undervisning:
- Natur som pedagogisk arena til ulike årstider
- Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
- Basseng, vann
- Gymsal
- Auditorium/klasserom
- Laboratorium
- Grupperom
- Barnehagen
Ekskursjoner:
Ulike typer friluftsliv. Eventuelle kostnader knyttet til ekskursjoner må dekkes av den enkelte student.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i barnehagelærerutdanningen.
20 dagers praksis i barnehage som ivaretar kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Samfunn, religion og etikk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltakelse i undervisning (minimum 85 % tilstedeværelse)
- Bestått prøve i hjerte-lunge-redning (HLR)
- Vinteraktivitetskurs (Planlegging, praktisk gjennomføring og rapport)
- Artskunnskapsprøve (Digital kunnskapsprøve)
- Arena for utforsking for de yngste barna (Planlegging, gjennomføring og fremlegg)
- Godkjent og bestått praksis.
- Naturlekeplassprosjekt i barnehagen. Planlegging, gjennomføring og rapport.
Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent.
Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Individuell skriftlig femtimers skoleeksamen.
Eksamensoppgavene omhandler både enkelte målområder og sammenhenger mellom målområder.
Tillatte hjelpemidler: rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.
Karakterskala A-F benyttes.
Intern sensurering.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 12. juni 2014.
Naturfag med miljølære
Lie, S., Vedum, T.V. og Ødegaard, T. (2013) Undre meg på – naturfag i barnehagelærerutdanningen. Oplandske bokforlag.
Bakke, H.H.K. – «Natur 1 (2013) Barn opplever naturen. Cappelen Damm Akademisk.
Langholm, G., Hilmo, I., Holter, K., Lea, A. og Synnes, K. (2011) Forskerfrøboka – barn og natur. Fagbokforlaget.
Utdelt materiale fra lærer
Fysisk fostring:
Osnes, H., Skaug, H. N. & Kaarby, K. M. E. (2010) Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget 283 s.
Nordbotten, G. L. N. (2006). Barns fysiske utvikling: hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Kristiansand: Høyskoleforlaget 120 s.
Lundhaug T. & Neegaard H.R. (2013) Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Oslo: CappelenDamm
Kompendium: Fysisk fostring, red. Berit Oddrun Sletten (2010). Består av:
- Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
- Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
- Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
- Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.
Helsedirektoratet (2007) Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen (fra nett)
Utdelt materiale fra lærer
Pedagogikk
Forskning om de yngste (2010). Barnehagefolk, nr. 1
Kolle, T., Larsen, A.S. og Ulla, B.(2010). Pedagogisk dokumentasjon: inspirasjoner til bevegelser til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget
Janesen, K.E (2013). På sporet av medvirkning og læring: De yngste barna i spenningsfeltet mellom det planlagte og spontane. Bergen: Fagbokforlaget
Sandvik, N. (2006) Temahefte om de minste barna i barnehagen
Alnervik, K. Göthson, H. og Kennedy, B. (2012). Ljuspunkten: barns reation till fenomenet och begreppet ljus. Stockholm: Stockholms universitets förlag
Tilleggslitteratur
Bakke, H.H.K. (2013) Natur 2 – barn utforsker naturfenomener. Cappelen Damm Akademisk.
Grimeland, G. (2012) Med åpne sanser – barnet, læreren og naturen. Cappelen Damm Akademisk.
Madsen & Irgenes (2005) Slik lærer du å svømme. Norges Svømmeforbund/Bodoni Forlag