LBLDBUL213 Barns utvikling, lek og læring (Høst 2014–Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Godkjent og bestått praksis i 1. studieår eller tilsvarende.
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter endt emne har studentene kunnskap om:
- nyere pedagogisk forskning om barn
- barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning
- de yngste barna
- barns medvirkning
- barnehagens mangfold
- barnehagens styringsdokumenter, planlegging og pedagogisk ledelse av barnegrupper
- prosjektarbeid som arbeidsmåte
- pedagogisk dokumentasjon som verktøy
- overgang barnehage - skole
Ferdigheter
Etter endt emne har studentene ferdigheter i:
- å skape et utviklende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen
- å se, tolke og forstå de yngste barnas uttrykk
- å gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn
- å lede pedagogiske leke- og læreprosesser i en barnegruppe
- å se, møte og støtte barns lek, nysgjerrighet og læring gjennom arbeid med prosjekter
- å samarbeide og bidra til gode overganger mellom barnehage og skole
- å planlegge, dokumentere og vurdere arbeid i barnehagen
- å bruke pedagogisk dokumentasjon som verktøy i nytenkning og endringsarbeid i barnehagen
Generell kompetanse
Etter endt emne har studentene generell kompetanse i:
- å bidra til nytenkning om de yngste barna som medskapere av kunnskap, kultur, identitet og samværsformer
- å reflektere over gode overganger mellom barnehage og skole
- å vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for hvert enkelt barn basert på en forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- å analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
Innhold
Emnet er delt inn i disse temaene:
- barns utvikling, lek og læring
- de yngste barna som medskapere av kunnskap, kultur og samværsformer
- pedagogisk dokumentasjon
- arbeid i barnegruppe, planlegging og pedagogisk ledelse
- omsorg og danning
- medvirkning i barnehagen
- overgang barnehage - skole
- barnehagens mangfold
- barnehagens styringsdokumenter
Emnet deles likt mellom de yngste barna og barn i alderen 3-6 år. Barnehagens mangfold skal inngå i alle temaene.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive og grunnleggende arbeidsformer i emnet er: selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid, pedagogisk dokumentasjon og praksis. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er minimum 25 timer pr uke inkludert undervisning.
Praksis
Det er praksis knyttet til emnet. Varighet for praksis vil bli bestemt innen våren 2014.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk undervisning (minimum 85 % tilstedeværelse)
- Deltakelse i praksisforberedende seminar.
- Godkjent og bestått praksis
- Deltakelse i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av gruppearbeid:
Prosjektarbeid som inngang til medvirkning. Muntlig fremlegg i gruppe + individuelt refleksjonsnotat - Mappeinnlevering bestående av fagtekst og meta tekst
- Miniprosjekt - Den offentlige barnehagedebatten. Muntlig fremlegg i gruppe.
Studenten vil få tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Dersom arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten kun få én ny mulighet til å rette opp dette. Dette med unntak av arbeidskrav nr. 1.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager.
Det benyttes bokstavkarakterer A til F.
Besvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av:
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 3. juni 2014.
Aasen, W (2012). Teamledelse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget
Bae, B. (2006): Å se barn som subjekt – noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Artikkel. Kunnskapsdepartementet (Kan lastes ned fra nettet)
Bae, B. (2009). "Rom for medvirkning? Om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærere og barn", BARN, nr. 1.
Bae,B (2012) Barnehagebarns medvirkning. I Bae, B.(red) Medvirkning i barnehagen. Potensialer i det uforutsette. (2012) Bergen: Fagbokforlaget
Bae,B (2012) Kraften i lekende samspill. I Bae, B.(red) Medvirkning i barnehagen. Potensialer i det uforutsette. (2012) Bergen: Fagbokforlaget
Brostrøm, S (2009). Tilpasning, frigjøring og demokrati. I Første Steg nr.2. 2009
Glaser, V (red.), Hoås Moen, K (red.), Mørreaunet, Sissel (red.) og Søbstad, F (red)(2011): Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Universitetsforlaget. Kap. 11 og 12
Greve, A. (2009): Vennskap mellom de yngste barna i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning, vol 2 nr 2
Greve, Jansen og Nordbrønn (2013) Barnehagelæreren – en politisk aktør. I Greve, Mørreaunet og Winger(red). Ytringer: Om likeverd, demokrati og relasjonsbygning i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget
Greve,A, Jansen T.T og Solheim.M (2014): Kritisk og begeistret. Barnehagelærernes fagpolitiske historie. Bergen: Fagbokforlaget.
Hogsnæs, H og Moser, T(2014): Forståelser av gode overganger og opplevelse av sammenheng mellom barnehage, skole og SFO. Nordisk Barnehageforskning, vol 7
Johannesen, N. (2012). Å se det unike i små barns uttrykk: Med Levinas som linse. I Bae, B.(red), (2012). Medvirkning i barnehagen. Potensialer i det uforutsette. Bergen: Fagbokforlaget
Johansson, E. (2002): Små barns etikk. Oslo: Pedagogisk Forum. Side 15-19, 33-130 og 197-206. Bok
Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet – men hva åpner det for? I Barnehagefolk nr.1 2011 Pedagogisk forum.
Kolle, T, Nyhus, M.R. (2013): «Tenk om Emilie het Emil?»: en rapport fra Østfold om pedagogisk likestillingsarbeid i barnehagen. Høgskolen i Østfold: Oppdragsrapport
Kunnskapsdepartementet (2008). Veileder: Fra eldst til yngst. Oslo: Kunnskapsdepartementet
Larsen, A.S. (2009): Barns rett til medvirkning – en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon. Artikkel. Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1
Larsen, A.S. (2012. Hvordan stopp skapte nye vilkår for praksis. I Arnesen, A-L. (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget
Lenz Taghushi, H, Åberg, A (2006). Lyttende pedagogikk. Etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Del II og III
Løkken, G. (2004): Toddlerkultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Bok
Løvlie, L. (2013) Kampen om barndommen. I Greve, Mørreaunet og Winger(red). Ytringer: Om likeverd, demokrati og relasjonsbygning i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget
Nordin-Hultman, E. (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. (Del III). Pedagogisk Forum.
Odegard, N og Rossholt, N (2008). Barna i byen - former i Brevik : nærmiljø og samfunn. I Moser og Pettersvold (red) (2008) En Verden av muligheter : fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
*Pettersvold, M. & Østrem, S. (2013). Fra danning og demokrati til lydighet og disiplinering. ARR i Idéhistorisk tidsskrift, 4/2013. 89-99
*Rossholt, N (2010): Medvirkning gjennom kroppen. Barnehagefolk nr 1, 2010
*Sandvik, N (2007): De yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn nr 1 2007: 27-45
*Sandvik, N (2014): Barndom ingen mangelsykdom. Dagsavisen - Nye Meninger 27.03. 2014 s. 5
Solli, A. (red.) (2009): Den skrivende førskolelærer – om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. VIII, IX
Tholin, K.R(2013): Omsorg i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget
*Ulla,B.(2012). Kroppens kraft. Kropp som en del av inkludering og profesjonsutøvelse i barnehagen. I Arnesen, A-L. (red.) Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget
Ødegård, E.E (2012): Barnehage som danningsarena. Bergen: Fagbokforlaget
Øksnes, M (2010): Lekens flertydighet: om barns lek i en institusjonalisert barndom. Oslo: Cappelen Damm