LURLE20211 Religiøs og ideologisk mangfold med vekt på europeiske og globale forhold (5-10) (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Ramstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om kristendommens historie fra reformasjonen til nyere tid
- har kunnskap om religionshistorie med vekt på nyere tid
- har kunnskap om religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv
- har kunnskap om et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer
FERDIGHETER
Studenten
- kan lage lokale læreplaner i RLE
- kan reflektere over egen utvikling som RLE-lærer
- kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse
- kan gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
- kan se ungdomskultur og samfunn elles i sammenheng med religioner og livssyn
Innhold
Religiøs og ideologisk mangfold med vekt på europeiske og globale forhold består av følgende hovedtema:
- Kristendommen i moderne tid
- Religionshistorie og ideologisk mangfold med vekt på europeiske og globale forhold
Undervisnings- og læringsformer
Studentene vil møte varierte arbeidsformer.
Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner.
Praksis
2 uker praksis i semesteret, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 5-10 og Plan for praksis. I lærerutdanningen spiller praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet ett arbeidskrav til emnet.
- Ekskursjon - i grupper: Besøk til to trossamfunn, hvorav det ene er ett kirkesamfunn.
For- og etterarbeid. Muntlig presentasjon i gruppe. - Deltakelse i undervisning, se semesterplan for nærmere informasjon
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen av ca. 30 minutters varighet. Eksamen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor. Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen, der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter, og F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Emnet studentevalueres i løpet av semesteret (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 3. desember 2012.
Kompendium for RLE 202 (Vår 2013) emnet selges i bokhandel:
inneholder enkeltkapitler og utdrag
Pensum i kompendium for RLE 202: Innhold:
Rian, D. (1999). Om å sammenligne religioner. I: Verdensreligioner i undervisningen.
ss. 40-51 (12 s.). Oslo: Universitetsforlaget
Samisk religionshistorie
Johansen, Tore (2006) Naturåndelighet i samisk, folkelig kristendom ss. 26-30
I: Religion og livssyn: tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge (2006).
Bind 18, nr 2 (5s)
Jødedommen
Groth, Bente (2007) Jødedommens mange retninger, ss. 165-171, kap. 4 Jødedommen
I: Verdens levende religioner, red. Gilhus og Mikaelsson. Oslo: Pax forlag (ca. 6s)
Islam
Vogt, Kari (1995). Shia-islam, kap. 9 ss. 180-197 I: Islams hus. Oslo: Cappelen (18s)
Vogt, Kari (2007). Islamske bevegelser i dag, kap.4 ss. 92-110 I: Hva er islam.
Oslo: Universitetsforlaget (18s).
Roald, Anne Sofie (2009). Religiøse og kulturelle endringer i muslimers kulturmøte,
ss. 129-143 I: Religion og kultur: ein fleirfagleg samtale. Arve Brunvoll, Hans Bringeland, Nils Gilje, Gunnar Skirbekk (red.) Oslo: Universitetsforlaget (15s)
Ramadan, Tariq. 2009. Innledning til islamske tendenser i Europa og verden I: Europeisk Islam Å være muslim i Vesten. Ss. 251- 61. Oslo: Cappelen Damm (10s)
Opsal, Jan (2008) Folkelig islam omtolker islam ss. 32- 35 I: Religion og livssyn, no. 4 (opptrykk frå 1996) (4s).
Opsal, Jan (2005) Å være somalisk muslim i Somalia og i Norge ss. 52-73 I: Somaliere i Norge Perspektiver på språk, religion og integrering,
red. Kari Nes, Tove Skoug og Marit Strømstad. Valset: Oplandske Bokforlag (22s)
Religiøse verdiperspektiv i møte med kjønn, likestilling, seksualitet i særskilt perspektiv
Jacobsen, Christine (2007) Unge norske muslimer om kjønn og likeverd ss.19-21
I: NIKK-magasin no.1, Nordisk institutt for kvinne og- kjønnsforskning (3s)
Hinduisme
Jacobsen, Knut A. (2010) Hinduismen. Oslo: Pax Forlag. Hinduismens mangfold, Hinduistiske tradisjoner ss. 18-21 (2,5s),
Er hinduismen fleire religioner? Ss. 29-33, Hinduisme og hindudom ss. 33-34, Hinduismen som verdensreligion ss. 34- 35 (6,5s),
Bhagavadgitas oppsummering av tre frelsesveier ss. 88-91, Teisme: vishnuisme, shivaisme og shaktisme ss. 91- 93,
Guden Brahma ss. 93-94, Smarta-tradisjonen ss. 94 (6,5s) Vishnuismen ss. 95-96 (1,5s), Shivaismen ss. 132-134 (2s),
Seva: sosialt arbeid som religiøs forpliktelse ss. 241-243, Ahimsa (ikkebeskadigelse) som frelsesvei: Gandhi ss. 243-244,
Bhagavadgitas betydning for den moderne hinduismen ss. 244-246, Hinduismen og politisk nasjonalisme ss. 246-247 (6s) (25s totalt).
Buddhisme
Thelle, Notto R. (1999). Buddhistiske 'verdener' kap. 9, ss. 284 - 304 I: Hinduismen og Buddhismen.
Red. Knut A. Jacobsen og N. Thelle. Kristiansand: Høyskoleforlaget (21s)
Jacobsen, Knut A.(2000) Religiøs praksis og den levende buddhismen kap. 9 ss. 155-174 (19s), Thailand, Vietnam, Tibet ss. 182-184,
Global sosialt engasjert buddhisme, ss. 185- 187 (6s) I: Buddhismen. Oslo: Pax forlag (ca. 25s)
Trainor, Kevin (red.) (2002). Buddhisme Et illustrert oversiktsverk. Oslo: N.W. Damm & Søn.
Kevin Trainor: Pilegrimsferd, Bodh-Gaya ss.112-114 (3s)
Theravadabuddhisme ss. 120-123 (4s),
Sørøst Asia I ss. 126-129, (2,5s),
Mark L. Blum, Michael Willis: Mahayanabuddhismen ss. 132-143 (11s),
Rene Land ss. 144-147 (4s),
Billedfremstillinger av det Rene Land ss. 148-149 (2s),
Chan og Zen ss.150-151 (2s),
Todd T. Lewis: Tantra Diamant-farkosten ss. 162-167, 170-173 (10s)
Mahayana skrifter: Rene land-sutraer ss. 202-203 (2s),
Kvinner i moderne buddhisme ss. 222-225 (3s),
David Chapell: Statsstyre og politikk ss. 226- 29 (4s),
Meditasjonssentre ss. 230-231 (2s),
Engasjert Buddhisme ss. 234-237(4s) (53,5s totalt)
Pensum utenom kompendium:
Religiøst og ideologisk mangfold
Botvar, P. K. og Ulla Schmidt (red.) (2010) Religion i dagens Norge. Mellom sekularisering og sakralisering. Oslo: Universitetsforlaget. Kap, 1, 2, 3, 6, 8, 9, 12.
Ss. 11-59, 95 - 110, 132-165, 196-204 (ca. 102s)
Leirvik, Oddbjørn (2010) Religionspluralisme: mangfald, konflikt og dialog i Norge,
ss. 10-110 (ca. 92s). Oslo: Pax forlag
Kristendommens mangfold i moderne tid
Sødal, Helje Kringlebotn (red.) 2002. Det kristne Norge Innføring i konfesjonskunnskap. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Torleiv Austad, kap.2: Den ortodokse kirke ss. 23-32,
Paul Leer-Salvesen, kap.3: Den romersk-katolske kirke ss. 35-77,
Bernt T. Oftestad, kap.5: Den norske kirke ss.98- 124, Helje Kringlebotn Sødal: Læstadianismen ss. 125-134.
Andre utvalgte kapitler basert på studentenes arbeidskrav med kirkesamfunn.
Winje, Geir. (1998/2004). En kort presentasjon av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige
http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/mormonene.pdf
Winje, Geir. (1997/2004). En kort presentasjon av Jehovas Vitner.
http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/jehovas-vitner.pdf
Winje, Geir. Jehovas vitner i skolen. Tønsberg: HiVe.
http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/jehovas-vitner-i-skolen.pdf
Bahá'í
Winje, Geir. (1997/2004) En kort presentasjon av Bahá'í.
http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/bahai.pdf
Sikhismen
Sikher.no (2012) Oslo. Utvalgte artikler. Introduksjon, Sikhismen, Sri Guru Granth Sahib Ji.
http://www.sikher.no/
Jødedommen
Humes, Immy (1998). Additional essays on Hasidism I: A Life Apart: Hassidism In America. PBS.org, USA. (20s)
http://www.pbs.org/alifeapart/res_essays.html
Chabad.org (2001-2013). New York: Chabad-Lubavitch Media Center. Utvalgte artikler.
http://www.chabad.org
Islam
Roald, Anne Sofie (2012). Islam. Den historiske utviklingen, Kap.2 ss. 44- 54 (10s)
Islamske bevegelser, kap.8 ss. 168-189 (20s), Den nye reformismen, kap.9 ss. 189-210 (21s)
Islam i Norge, kap.10, ss. 211- 236 (26s)
Oslo: Pax forlag (ca. 76s)
Hinduismen
Jacobsen, Knut A. (2009) Hva er hinduisme. Oslo: Universitetsforlaget.
Regionale tradisjoner: tamilhinduismen på Sri Lanka kap.4 ss. 53-72,
Gudinnetradisjoner kap.6 ss.91- 106,
Guru og visdom kap.7 ss. 107-123, Ritualer kap.8 ss. 125-136 (62s)
Rasisme, antisemittisme og islamofobi
Antisemittisme i Norge? Den norske befolkningens holdninger til jøder og andre minoriteter (2012). Oslo: HL senteret. ss. 6-7, 10-18 (20s)
http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/HL_Rapport_2012_web.pdf
Kartlegging av kunnskaper og holdinger på området rasisme og antisemittisme i Osloskolen.
Undersøkelse blant elever (trinn 8-10) i Osloskolen gjennomført for Utdanningsetaten i Oslo
(April 2011) (utført av Perduco) ss. 23, 32, 42-44, 58-60 (8s)
http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20%28UDE%29/Internett%20%28UDE%29/PED/Dok/Rapport_UDA_7.6.2011.pdf
Ten Years On: Saudi Arabia's Textbooks Still Promote Religious Violence (2011) Washington: Hudson's Center for Religious Freedom
Summary, ss. 8-13 (ca. 6s)
http://www.hudson.org/files/publications/SaudiTextbooks2011Final.pdf
BBC News UK. (22 November 2010) Saudi school lessons in UK concern government (1s)
http://www.bbc.co.uk/news/uk-11799713
ADL. The Anti-Defamation League. 2012. Audit: 1,080 Anti-Semitic Incidents Reported Across U.S. in 2011, a 13 Percent Decrease
A 20 Year-Low : Volume of School Bullying Incidents Cause for Deep Concern (2s)
http://www.adl.org/PresRele/ASUS_12/2011+Audit.htm0