LUNF10410 Mangfoldet i naturen (5-10) (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet supplerer emnene Naturfag 101, Naturfag 102 og Naturfag 103 i studiet Naturfag for grunnskoleutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten:

  • har tilegnet seg grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning og artsmangfold og viktige biologiske prosesser som celler og celledeling, formering, genetikk og evolusjon
  • har tilegnet seg elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet
  • kan anvende elementær bestemmelseslitteratur

Ferdigheter
Studenten:

  • har ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser
  • kan planlegge ekskursjoner med etterarbeid i laboratoriet med bruk av enkelt utstyr

Generell kompetanse
Studenten:

  • er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket
  • har utviklet glede og respekt for alt liv i naturen
  • innser verdien av et allsidig biologisk mangfold med ønske om å bevare både natur og kultur for kommende slekter

Innhold

Temaer som vil bli behandlet:

  • feltarbeid - grunnlag for naturglede, kunnskap og holdninger
  • forutsetninger for bærekraftig utvikling
  • menneskets plass i naturen og respekt for naturens mangfold
  • evolusjon og genetikk
  • dyre- og planteceller
  • kunnskap om planter og dyr, systematisk plassering og artskunnskap
  • havet og kysten som økosystem
  • fugl, fuglesang, ringmerking og fugletrekk
  • blomsterplanter, sporeplanter og lav
  • organsystemer hos virveldyr, fiskedisseksjon
  • virvelløse dyrs bygning og funksjon
  • preparingsteknikker for virvelløse dyr og planter til studiesamling
  • spor og sportegn

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli behandlet i forelesninger, ekskursjoner, laboratorieøvelser, selvstudier med påfølgende gruppeinnleveringer.

Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes.

Praksis

Studentene skal i praksis i løpet av semesteret. Se nærmere beskrivelse av praksis i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Alle ekskursjoner er obligatoriske, og det skal leveres rapporter i etterkant.

Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  1. Gruppevis rapport fra ekskursjon til marin biotop (Ny-Vigra)
  2. Gruppevis rapport fra ekskursjon til havstrand
  3. Individuell objektsamling/prosjektoppgave etter nærmere retningslinjer.
  4. Gruppevis rapport fra ekskursjon med tema ringmerking av fugl, fugletrekk
  5. Gruppevis, populærvitenskapelig plenumspresentasjon av et selvvalgt tema etter nærmere retningslinjer
  6. Deltagelse på en 3-5 dagers ekskursjon med fokus på artskunnskap

Ved dokumentert fravær (legeattest eller annet akseptabelt fravær etter søknad) gis en tilsvarende oppgave om temaet som skal godkjennes innenfor fastsatte frister.

Eksamen

Muntlig eksamen, Varighet: ca. 30 minutter.

En artsprøve inngår og teller 1/3 av eksaminasjonen.

Eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Karakterskala A-F der A er beste karakter og F er 'ikke bestått'.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for emneevalueringen.

Litteratur

Endelig oppdatert litteraturliste vil foreligge innen semesterstart.

- Hågvar, Eline 2010. Det zoologiske mangfoldet, dyregruppenes systematikk, bygning og levevis. Universitetsforlaget

- Utvalgte kapitler fra BIOS 1 og BIOS 2 fra Cappelen forlag

Øvrig pensum baseres på kompendier, artikler og anbefalt bestemmelseslitteratur:

- Aarvik, Leif & Lars Ove Hansen og V.Kononenko 2010. Norges sommerfugler. Håndbok over Norges dagsommerfugler og nattsvermere. Entomologisk Forening og NHM UiO

- Bang, Preben 2010. Sportegn fra pattedyr og fugler. Aschehougs Naturbøker

- Bjärvall, Anders og Stefan Ullström 1997. Pattedyr. Alle Eurpoas arter. Cappelen

- Daolmen, Dag 2008. Norske reptiler og amfibier. Tapir forlag

- Hallingbäck, Tomas & Ingmar Holmåsen 2000. Mossor. En fälthandbok. Interbublishing

- Holmström, Göran 2007. Humlor. Alla Sveriges artar. Brutus Östlings Bokförlag

- Krog, Hildur & Haavard Østhagen og Tor Tønsberg 1994 Lavflora. Norske busk- og bladlav. Landbruksforlaget

- Lid, Johannes & Dagny Tande Lid 2005. Norsk Flora. Samlaget

- Moberg, Roland & Ingmar Holmåsen 1995. Lavar. En fälthandbok. Interbublishing

- Moen, Frank Emil & Erling Svensen 2008. Dyreliv i havet. Nordeuropeisk marin fauna. Kom forlag

- Mossberg, Bo & Lennart Stenberg 2007. Gyldendals store nordiske flora. Gyldendal forlag (nytt opplag i 2012)

- Mossberg, Bo & Lennart Stenberg 2010. Gyldendals nordiske feltflora. Gyldendal forlag

- Nylen, Bo 2001. Sopp i Norden og Europa. Landbruksforlaget

- Olsen, Lars-Henrik 1999. Insekter og småkryp i skogen. Aschehoug

- Pethon, Per 2005. Aschehougs store fiskebok. Aschehoug

- Raastad, Jan Emil & Lars-Henrik Olsen 1999. Insekter og småkryp i vann og vassdrag. Aschehoug

- Rueness, Jan 1998. Alger i farger. En felthåndbok om kystens makroalger. Almater forlag

- Sandhall, Åke 1987. Trollsländor (Øyenstikkere) i Europa. Interbublishing

- Stockholms Entomologiska Förening 2008. Trollsländor i Sverige.

- Svensson, Lars 2011. Gyldendals store fugleguide. Europas og middelhavsområdets fugler i felt. Gyldendal

- Tønsberg, Tor & Håkon Holien 2007. Norsk lavflora. Tapir forlag

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:34