LUNF10310 Fysiske fenomener, astronomi og teknologi (5-10) (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Gerd Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet supplerer emnene Naturfag 101 og Naturfag 102 i Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Punktet er revidert av studieleder 15. november 2012.
Kunnskaper
Studenten:
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om fysiske fenomener og vårt verdensbilde
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om enkel teknologi og teknologiske utfordringer med vekt på årsakssammenhenger
- kan benytte fysiske begreper og forklaringsmåter om hverdagsfenomener og enkel teknologi
- har kunnskaper om verdensrommet, solsystemet, stjernebilder og romfart
- har kunnskaper om meteorologi og klima
Ferdigheter
Studenten:
- kan sette opp, gjennomføre og analysere enkle eksperimenter og utforskende arbeid
- kan benytte en værstasjon med tilhørende observasjoner
- kan skrive rapport fra fysikkforsøk
Generell kompetanse
Studentene:
- er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen, men med vekt på 5.-10. årstrinn
- kan drøfte hvordan teknologi har vært med på å endre samfunnet
- kan gjennomføre et prosjekt knyttet til forskerspiren hvor nysgjerrighet og naturfaglige metoder benyttes for å teste hypoteser og enkle problemstillinger
Innhold
Punktet er revidert av studieleder 15. november 2012.
Temaer som vil bli behandlet:
- verdensrommet, solsystemet, romfart og stjernebilder
- vær og klima i sammenheng med temperatur, trykk og faseoverganger
- teknologi og grunnleggende teknologiske innretninger
- energi, energikilder, arbeid og effekt
- elektrisitet og magnetisme
- bølger, lyd og lys
- bevegelse og krefter
- forskerspiren
Undervisnings- og læringsformer
Punktet er revidert av studieleder 15. november 2012.
Temaene vil behandles i forelesninger, praktiske demonstrasjoner, på ekskursjoner, i egenaktivitet, gjennom gruppearbeid og ved rapporter i etterkant av temabehandlingene.
Noen utgifter til materialer i teknologi og ved ekskursjonen til Romsenteret og Inspiria må påregnes.
Praksis
3 uker praksis i semesteret. Se Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Punktet er revidert av studieleder 15. november 2012.
Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent før studenten kanvfremstille seg til eksamen:
- Et gruppeprosjekt i fysikk knyttet til Forskerspiren med tilhørende presentasjon
- Et individuelt undersøkende prosjekt knyttet til vær og klima, værstasjoner
- Et gruppearbeid om enkle mekaniske innretninger med tilhørende brosjyre
- Deltagelse på en dagsekskursjon til Romsenteret og/eller Meteorologisk institutt med tilhørende grupperapport
- Individuell rapport fra ett forsøk i bevegelse/krefter eller elektrisitet med didaktisk refleksjon
Eksamen
Muntlig eksamen. Varighet: ca 30 min.
Eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er 'ikke bestått'.
Evaluering av emnet
Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppfølging av emneevalueringen.
Litteratur
Punktet er revidert av studieleder 15. november 2012.
Grimenes, A.A, Jerstad, P. og Sletbak, B. Grunnleggende fysikk for universitet og høgskole. Cappelen Damm 2011
Rossing, N.K., Stenvig, B.I., Nakken, I. Eksperimentér mer! – Eksperimentet – en naturlig del av undervisningen. Også tilgjengelig som pdf på nettet.
Diverse kompendier som blir tilgjengelige via Fronter.