LRLE10211 Trinnspesifikk fordyping i utvalgte temaer (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Espen Schjetne
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatoisk emne i
- Religion, livssyn og etikk, årsstudium og
- Religion, livssyn og etikk 1 (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om kristendommens historie og trosinnhold
- har kunnskap om religionshistorie med vekt på nyere tid
- har kunnskap om humanismens historie og den moderne livssynshumanismen
- har kunnskap om vestlig filosofihistorie, med vekt på menneskesyn og etikk
- har kunnskap om uttrykksformer i religionene
- har kunnskap om religiøst og kulturelt mangfold
- har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i faget på mellom- og ungdomstrinnet
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en faglig adekvat måte
- kan samtale om vanskelige livssituasjoner
- kan gjennomføre og tilpasse opplæringen til barn/ungdommer med ulik religiøs og livssynsmessig bakgrunn
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse
- kan legge til rette for samarbeid med hjem, skole og lokalmiljø
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Innhold
Emnet Trinnspesifikk fordyping i utvalgte temaer består av følgende hovedtemaer:
- Etikk og filosofi.
- Trinnspesifikk fordyping i utvalgte temaer.
- Uttrykksformer i religionene.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet tre arbeidskrav til emnet:
- Deltakelse i undervisningen knyttet til momentet' uttrykksformer i religionene' er obligatorisk.
- Studenten skal skrive en fagoppgave i gruppe.
- Studenten skal skrive en individuell drøftingsoppgave med utgangspunkt i en religionsfaglig tekst.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen av ca 30 minutters varighet.
Eksamen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor.
Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen, der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter, og F er 'ikke bestått'.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret (EVA3).
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 15. januar 2013.
Fellespensum
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010). Visjon og valg. Ss. 13-18, 99-110, 149-158, 173-244. (100 s.)
*Bech, B.: Kristendommen i bilder. (13 s.)
Danielsen, R.: (2004) Kulturbærende fortellinger. Kap. 1. og 4.-5. (90 s.)
Enger, Trond: Da Gud hadde makten, HiØ (http://www.fag.hiof.no/~te/DA GUD HADDE MAKTEN utv-red 2010-2011viii.doc)) (70 s.)
*Rian, D (2005/2011). «Kristendommen i Norge» i: Jacobsen, K. A.: Verdensreligioner i Norge. Ss. 227-262. (35 s.)
Johnson, L. T.: (2010) The New Testament. (146 s.)
Rasmussen, T. og E. Thomassen: Kristendommen – en historisk innføring. Ss. 60-287. (228)
*Schjelderup, A. og Olsholt, Ø.:(1999) "Den filosofiske samtalen", i: Schjelderup, A., Olsholt, Ø. og Børresen, B.: Filosofi i skolen, s. 61-76 (15 s.)
Sødal, H. K. (red) : (2009) Religions og livssynsdidaktikk. Ss. 11-64, 113-182. (124 s.)
Winje. G.: (2012) Guddommelig skjønnhet, Kap. 2- 6, 10 (235 s.)