LIDR10311 Treningslære/bevegelseslære og utviklingsoppgave (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for lærerutdanninger og språk
- Emneansvarlig:
- Harald Oseland
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Kroppsøving og idrett, årsstudium.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten:
- kan utvikle grunnleggende kunnskap om treningsmetodikk
- har kunnskap om hvordan ulike bevegelser i idrettsaktivitet kan analyseres
- har kunnskap og erfaring i arbeid med idrettsfaglig forsknings- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen.
- har solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere og bruke kunnskap om treningslære i skole- og treningsarbeid
- kan utføre analyser og uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget
- kan legge til rette for treningsarbeid med bakgrunn i teoristoffet
Generell kompetanse
Studenten:
- er sikker i muntlige og skriftlige framlegg
- finner fram til løsning på faglige problemstillinger i relevant litteratur og nettsteder
- arbeider selvstendig med trenings- og bevegelseslære
- nytter faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon om trenings- og bevegelseslære i et pedagogisk perspektiv
?
Innhold
Temaer som blir berørt er hurtighet, spenst, styrke og utholdenhet. Det blir utført analyser av ulike teknikker, og studentene skal lage treningsprogram og evaluere dette. Se for øvrig detaljert plan (deles ut ved semesterstart).
Forskningsmetodikk med Utviklingsoppgave (se arbeidskrav).
?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, basisgruppearbeid og framlegg. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved felles forelesninger.
?
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- To innleveringsoppgaver i gruppe
Omfanget på oppgavene skal være 5 - 8 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet. Arbeidskravet er utgangspunkt for studentenes refleksjoner under muntlig eksamen i sluttvurderingen. - En utviklingsoppgave i gruppe:
Omfang inntil 25 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
?
Eksamen
Emnet avsluttes i februar/mars.
Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca. 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i de to innleveringsoppgavene (se arbeidskrav) og pensum forøvrig.
Intern og ekstern sensurering. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F.
Muntlig eksamen kan ikke påklages.
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for gjennomføring og oppfølging av emneevalueringer.
?
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert juli 2011. Det tas forebehold om endringer før studiestart.
Bevegelseslære: Holand, Aasmund; Bevegelsens Årsak. Elementær innføring i mekanikk og bevegelsesanalyse. Cappelen Akademiske forlag 2008
Treningslære: Gjerset, A. Idrettens treningslære. Oslo.: Universitetsforl, 1992
Utdelt materiale fra lærer.