LFPUBY211 Pedagogisk utviklingsarbeid i småbarnspedagogiske praksiser: arbeidsformer og relasjoner (Vår 2013–Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - De yngste barna i barnehagen, videreutd. (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Emnet undervises over to semestre, vår og høst (oppstart våren 2013).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Etter endt studium har studenten kunnskap om:
- ulike relasjonelle og materielle betingelser i det pedagogiske arbeidet
- ulike teoretiske perspektiver på arbeid med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon
Ferdigheter
Etter endt studium har studenten ferdigheter i:
- å lede kooperative læringsprosesser, der barn og voksne er medvirkende
- å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon
- å lede refleksive og kritiske drøftinger av eget utviklingsarbeid (teoretisk og metodisk)
Generell kompetanse
Etter endt studium har studenten:
- evne og vilje til å forholde seg adekvat til småbarnas uttrykk og å innlemme disse i pedagogiske prosesser
Innhold
Emnet har følgende tema:
Relasjoner: tid, rom, materialer og kropp
- Kropp og materialitet som medvirkende i pedagogiske prosesser
- Kooperativ læring: Kollektive konstruksjoner av kunnskap
yttende pedagogikk- Improvisasjon
- Estetiske læreprosesser
Arbeidsformer i småbarnspedagogiske praksiser: pedagogisk dokumentasjon og prosjektarbeid
- Pedagogisk dokumentasjon
- Kritiske og reflekterende praksiser
- Inspirasjoner til en barnehage i bevegelse
Undervisnings- og læringsformer
Studiet bygger på ideen om kooperative læringsprosesser: studenter, lærere og barnehager skal sammen skape ny kunnskap om pedagogisk arbeid med små barn i barnehagen. Arbeidet tar utgangspunkt i student- og lærerdefinerte problemstillinger innenfor de ulike temaene. Seminarrommet defineres som ett av mange åsted for refleksjon, diskusjon og kunnskapsutvikling. Problemstillingene belyses på ulike måter hvor tradisjonell undervisning skal utfordres.
Nettbaserte læringsaktiviteter
Mellom samlingene ved høyskolen vil kommunikasjon med studentene både av faglig og administrativ art foregå via studiets hjemmeside og Fronter. Studentene må derfor ha tilgang til PC. Studenten får en egen epostadresse ved registrering til studiet.
Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og til det systematiske pedagogiske utviklingsarbeidet som skal gjøres på egen arbeidsplass.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studenten skal initiere og lede et pedagogisk utviklingsarbeid i egen barnehage.
- Studenten skal levere skriftlig prosjektskisse knyttet til prosjektarbeidet etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maksimum 3 sider, Times New Roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen der studenten reflekterer over egen læring i studiet, og over muligheter for å gå videre i arbeidet med utviklingsarbeid og pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. Varighet ca. 20 minutter. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.
Det benyttes karakterskala A - F, der A er beste og E laveste bestått karakter. F betyr ikke bestått. Intern og ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres underveis og ved midtveis- og sluttveisevaluering.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdater 20. juni 2012.
Braathen, Merete Ellen (2010). Små forskere og medforskende barn og voksne: samspillets betydning for de minste barnas læringsprosesser. Masteroppgave: Høgskolen i Vestfold. s. 6-24 og 39-67, 46 sider, Tilgjengelig på nett
Bø, Marit og Thoresen, Marianne (2007). Aksjonsforskning i barnehagen. Barnehagefolk 24(3). 86-96.10 sider. Kompendium
Fennefoss, Anne Tove og Jansen, Kirsten, Elisabeth (2008). Småbarnspedagogikk og praksisfortellinger. Pedagogisk dokumentasjon gjennom tolking og analyse. Bergen: Fagbokforlaget. 115 sider. Bok
Hernes, L., Os, E. & Selmer Olsen, I (2012). Med kjærlighet til publikum: kunst for barn under tre år. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 1-6. 94 sider. Bok
Kolle, Tonje; Larsen, Ann Sofi og Ulla, Bente (2010). Pedagogisk Dokumentasjon -inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 7-10. 38 sider. Bok
Krogstad, A., Hansen, G. K. Høyland, K. & Moser, T. (2012) Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Bergen: Fagbokforlaget. Del 1 og 2. 208 sider. Bok
Larsen, Ann Sofi (2010). Dokumentasjoners kraft til å skape bevegelse og oppmerksomhet. I: B. Aamotsbakken (red.) Læring og medvirkning. Oslo: Universitetsforlaget. 11 sider. Kompendium
Myrstad, Anne og Sverdrup, Toril (2011) Improvisasjon som innstilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna. I M.S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (red.) Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. 15 sider. Kompendium
Nyhus, Mette Røe (2010). Ventebølgen på småbarnsavdelingen. Materielle og diskursive praksiser. Masteroppgave: Høgskolen i Vestfold. s. 10- 26 og 42- 90. 64 sider. Tilgjengelig på nett.
Odegard, Nina (2010). Gjenbruk som pedagogisk idé. "Når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt". Masteroppgave: Høgskolen i Vestfold. s. 7-33 og 43-85. 69 sider. Tilgjengelig på nett.
Sandvik, N. (2012) Re-thinking the idea/ideal of pedagogical control: considering de/stabilizing intensities. Contemporary Issues in Early Childhood (in print). 13 sider Kompendium.